fredag den 6. januar 2017

Årets sensationer?




Et haveår behøver egentlig ikke at udmærke sig med andet end flotte planter i god vækst, så er jeg tilfreds!
Men derudover har 2016 udmærket sig med et par sensationer.

Den første jeg vil nævne er selvfølgelig min remonterende pæon: Ozosaki 遅咲き
Pæoner remonterer aldrig, så da min intersektionelle noname hybridpæon fik en flot blomst igen i månedskiftet august/september er det noget af en ægte sensation. Ozosaki 遅咲き fik selvfølgelig sit eget nedslag.
Et nedslag som stille og roligt kravler op af hitlisten herude til højre, nr 3 ligger den her i januar 2017. Der er nu langt endnu op til kamphanerne på de 2 øverste pladser: Chagall og "You're fired" de to har et spændende indhentningsløb: Når Chagall at få fat i "the Donald" før den anden indsættes den 20 januar? Det ser sådan ud, og ville da more mig!

Nå, tilbage til Ozosaki.
En uge inde i september er det ved at være slut - flot også i finalen.

En anden potentiel sensation var fra faunaen, denne sommerfugl:
Jeg fotograferede den lille fine sag i juli ved huset i Sverige. og havde den på bloggen her. Jeg vidste ikke hvad det var, og det nærmeste vi kunne komme det var Euplagia quadripunctaria, det ville så være første gang at denne sommerfugl var observeret i Sverige, spændende!
Men jeg har nu konfereret med sommerfugle eksperten Lars Andersen, den er slet ikke så mærkværdig endda, det er en "skovbjørn" eller på svensk "Mindre igelkottspinnare" -Parasemia plantaginis-. Tak til Lars Andersen for hjælpen! Han har iøvrigt en fantastisk side om sommerfugle!

Det var så ikke ligefrem nogen sensation.

Men lad mig alligevel afslutte positivt, med noget der, hvis det holder, vil kunne betyde ret meget for mange af os: Dræbersneglene! Ja, de forsvandt pludseligt i september, langt før de plejer. Jeg skulle til at påbegynde fase 3 i mine kaffeforsøg, og der var ingen snegle! Og jeg er jo optimist, og kan ikke lade være med at spekulere på om de endelig får lidt modstand fra naturen. Måske er det de snyltehvepse der lægger æg i dem, der endelig har fundet herop?

Det ville være godt at få en sådan sensation bekræftet senere i 2017!


35 kommentarer:

  1. Åh, det var lige før jeg holdt vejret, da jeg læste om dræbersneglene....for tænk hvis du har ret?

    Godt nok fandt jeg nogle snegleæg i oktober (og destruerede dem.) ligesom jeg havde temmelig mange af dem om aftenen især i august måned.......men nu jeg tænker nærmere over det, så så jeg faktisk ikke rigtig nogle fra september/oktober. Når jeg stødte på en snegl, var det en leopardsnegl.

    Vi krydser fingre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja, jeg er jo optimist, der er så meget i naturen der regulerer sig selv! Og de forsvandt underligt tidligt sidste år!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  2. Hej Karsten

    Først må jeg takke for en veldig fin side om sommerfugler! Den er merket som favoritt. Jeg ønsker veldig å få besøk av en svalehale! De er utrolig fine.

    Spennende med din remonterende peon. Det gjør jo heller ikke noe at sommerfuglen ikke var så sjelden likevel, for fin var det uansett.
    Kaffeforsøkene var jo riktig så vellykket. Tror jeg skal prøve meg på det jeg også hvis jeg ser noen flere.

    Ha en deilig aften og weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, den side var et ekstra plus ved at skulle få styr på hvad det var for en sommerfugl. Svalehalen fotograferede jeg jo i 15 og jeg så den igen sidste år, men fik ingen billeder.

      Den frost vi har nu, og uden sne. Det er hårdt for sneglene også! Vi håber det bedste!

      En dejlig aften og helg til dig med

      Slet
  3. Hoppas sniglarna håller sig borta i fortsättningen också. Fantastisk pion Ozosaki, och en häftig färg.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Precis ja, och jag är optimist!
      Glad du tycker om min pion - Det är helt unikt, det den gjorde.

      Ha en trevlig helg

      Slet
  4. Goodmorning Karsten,
    Your Peonie's are so gorgeous. The one's you are showing I have never seen before.
    Have a wonderful weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Goodmoorning Marijke

      It is a completely new peony, unique with a second flowering in late August.

      I hope it will be repeated this year:)

      Have a wondefull weekend!

      Slet
  5. Hej Karsten
    Ja det var fantastisk med den remonterende pæon, flot at der kan blive byttet lidt rundt på populariteten af dine nedslag, men mon dog Donald kan overhales :)
    Min optimisme med hensyn til dræbersnegle er ikke så stor som din, jeg har set dem komme og gå igen mange gange, sidste år blev de slået ud af tørken, de skal nok vende tilbage i løbet af et par år, sådan har det været her i mange år i hvert fald, desværre. Jeg ville selvfølgelig ønske, at du har ret.
    Dejlig dag til dig - her er der kommet mere sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Ja der er kun lige over de hundrede mellem dem - og Chagall får pænt med daglige besøg fra Frankrig og lidt fra Belgien. Donald får også ret konstant men ikke i samme antal. Vi får se!

      Er der tale om et snyltende dyr der udbreder sig så vil det nok først indfinde sig sent hos jer på Samsø - Men det skal nok komme - Enten af sig selv eller med lidt hjælp!

      Her sner det nu - et par mm forløbigt så det er ikke rigtig noget.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Sneglesensationen skaber ligefrem cliffhanger forventninger til den nye havesæson hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja ikke? - der er på alle måder noget at se frem til!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Ja, jeg har det som Marie: Jeg sidder i spændt forventning! Tænk om du har ret ...
    Tak for linket til sommerfuglesiden. Den er god!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana

      Ja, det ville da være noget af en sensation! Vi får se:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  8. Läcker pion och fint med en återblomning på hösten. Fjärilar är jag inte särskilt bra på tyvärr.

    Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Tack tack. Nu får vi se om det återkommer i år - det hoppas jag på!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  9. Hej Karsten!

    Visst är det en dröm för trädgårdsälskare att ha en unik växt i den egna trädgården, vi är precis som alla andra samlare. Den är så vacker din remonterande pion.

    Tack för den fina och informativa sidan om fjärilar, när man ser något okänt i naturen måste man helt enkelt leta detektiv för att få vetskap om vad man sätt. Sökandet ger ny kunskap. Jag kommer ihåg att du en gång visade en bild av en Makaonfjäril, den vackra och sällsynta fjärilen som syns på första sidan.

    Allt gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja, och så tänker jag det kanske ska gå att korsa vidare med denna?
      Den sida Lars har verkar verkligen auktoritativ.
      Makaonfjärilen kom i år också, men jag fick ingen fotos. Jag forstår de har revir, så det är därför de är så sällsynta.

      Allt gott Gunilla

      Slet
  10. Ozosaki er bestemt en vinder - wauw.
    Ja og dine kaffeforsøg er jo værd at følge med i.
    Her gør fugle og pindsvin nok også en stor hjælp med at tage de snegleæg der findes.
    Jeg så desværre en del små sataner her i december - mon frosten -12 grader ikke tager livet af dem.
    Ihvertfald vil jeg prøve med mere kaffegrums fra mit arbejde omkring de sarte planter ellers har min plæne en masse mos og det skulle de heller ikke kunne lide. Jeg vil helst ikke bruge sneglegift Ferramol.
    Her klør det i fingrene for at så lidt - men venter nok lidt. Må lige se min frø igennem der er vist en masse, som jeg har samlet i efteråret. God lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, Ozosaki er årets store overraskelse!
      Har du pindsvin så er det bare super!
      Jadet med mossen var jo en overraskende sidegevinst, det er enormt effektivt mod mos, det var bare væk efter en måneds tid - plænen så nu ikke vildt godt ud fpr man kunne se jorden nu når mosset ikke var der. det tog lige en måned til før græsset havde bredt sig. Og husk ikke grums men rigtig ubrugt kaffe, det er langt effektivere.
      det vare heller ikke længe før jeg vil til at forspire, jeg har allerede sået en del udenfor:)

      Ha en dejlig weekend!

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Din Pion är en riktig skönhet, förstår gott att du valt den, bland årets sensationer.
    Fjärilen är fin, trots att det inte var den ovanligare arten. Jag samlar på kaffesump och hoppas att jag inte behöver använda det. Skall strö ut det bland mina nya hostor.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det visade sig att det var en mera vanlig fjäril, men rolig upplevelse att ta reda på det!
      Den oanvända kaffet är mycket effektivare mot sniglar, mycket mera än kaffesumpen - de verksamma ämnen har du druckit:)

      En fin helg til dig med!

      Slet
    2. Hej Karsten! Min mans mormor hällde ut kaffesump på sina rhododendron, och de var de största finaste, jag någonsin sett. Så jag tänkte att det kunde bli lite lika med andra växter. Ser jag sniglar ser jag till att använda den frystorkade.
      Ha det fint!

      Slet
    3. Hej Marika
      Kaffesump låter riktig bra till Rhododendron! Den frystorkade ser ut att vara oerhört effektiv mot sniglar ja:)

      Ha en fin söndag

      Slet
  12. Hei Karsten! Jeg er så imponert over alle dine vakre peoner! At denne ene remonterte var flott! Ha en fin januarhelg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Tak tak-:)

      Du må også have en dejlig helg!

      Slet
  13. Hej Karsten

    Pæonen er virkelig lækker og med en ekstra blomstring oven i- ja så er der næsten ikke et øje tørt ;-).

    Med hensyn til sneglene er jeg nok mere skeptisk og på linie med Lisbeth. Der var et par vintre hvor der var meget koldt i lang tid. Her i nordjylland var der godt -20 grader i flere perioder i løbet af vinteren 2009/10. Dette og et godt tørt forår var hårde ved sneglene. Her ud over er vi begyndt at lukke hønsene ud ind i mellem. De skraber i jorden og blotlægger/spiser snegleæggene. På trods af dette ser vi fortsat skiftende antal snegle hvert år. Dog heldigvis ikke så mange som for 8-10 år siden, hvor vi kunne samle 500 stk. på en time, lige uden omkring huset...

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Det har du ret i at de hårde vintre og tørke har indflydelse på bestanden af snegle, sådan er det bare. Det jeg bemærkede sidste efterår var en påfaldende nedgang i bestanden selvom der var fugtigt og varmt nok. De plejede at komme væltende om aftenen, og holdt først inde hvis næste dag bød på sol, Pludselig var de der ikke, min nabo kom og tilbød mig masser af squash, som de nu pludselig havde i overflod.

      Men vi får se, jeg er optimist!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Jeg deler din optimisme angående sneglene. Hos os er det tydeligt, at de er på retur.
    Godt du henviste til siden med sommerfuglene. Den er brugbar med tydelige fotos og en god beskrivelse.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Alletiders at du kan se det samme, og at det ikke kun er lokalt!
      Ja, det er en superside Lars der har lavet, og sommerfugle er en superflot sidegevinst ved at have have:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  15. Oh! Flotte pioner!
    Ha en fin ny uke :-)

    SvarSlet
  16. Oh! Flotte pioner!
    Ha en fin ny uke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      tak tak:)

      Du må også have en dejlig ny uge!

      Slet
  17. Åja, det høres riktig godt ud! Snylteveps må bare komme i store flokker! Det var en god og optimistisk nyhed. Gleder mig til fortsettelsen og hvordan det går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Det ville være super hvis der kom lidt balance i det hele ja:)
      tror vi har et fantastiskt 2017 foran os!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...