lørdag den 26. oktober 2013

Overgange



Nu går vi tilbage til normaltid - det blev sidste dag i haven med den sene eftermiddagssol.

Og idag var den der kun i korte glimt, når blæsten rev skyerne i stykker.
Enkelte blomster er der endnu - denne er: Okseøje - Chrysanthemum carinatum 
Og et fint hindbær, jeg har en sort der først kommer sent på året - og helt ind i oktober, hvis altså ikke lige frosten kommer - men disse, de sidste, er noget flade og kedelige i smagen.




Så er der mere smag i æblerne - her "Ingrid Marie" og "Cox Orange". Det har bare været et fantastiskt æbleår!


Du skal ikke snydes for dagens gætteleg - hvad er dette dog for en fin køn blomst?:


Man burde forædle mere på denne planteslægt - blomsten har et stort potentiale, den er kraftigt undervurderet!

Opdatering søndag morgen: Hanne fra "Hanne i haven" har genkendt blomsten: Det er Rucola -Eruca vesicaria- der har denne flotte blomst!

For mig er det noget af en overgang med den time vi "mister" - imorgen er det helt mørkt kl 17.


Så bliver der selvfølgelig mere tid til indendørs sysler - det der står lige for, er selvfølgelig sortering af årets frø!


Mere om det i et andet nedslag!

16 kommentarer:

  1. Jeg har ingen navneforslag :) Helt blank... Jeg sitter også og pakker frø. Rensingen er heldigvis unnagjort :) I morgen skal det bi tålig bra vær og jeg skal nyte hvert sekund! Fortsatt god helg Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Hi hi - det skulle jo heller ikke være nemt:)
      Ja det gælder om at nyde alle de gode stunder!

      Ha en fortsat dejlig helg du med!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Mit eneste bud er radisen igen, men det er det nok ikke :)
    Ja det har været et godt æbleår i år. Jeg synes nu, det er ganske rart at få timen tilbage igen, det bliver jo alligevel mørkere og mørkere inden vi kan lide det eller ej.
    Jeg har snart en del frø til dig, både liljer, iris og snart er der nok også nogen rhodofrø.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Næ nej - radissen ville da være for oplagt:)

      Alletiders med frø - det ser jeg frem til:)

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  3. Hei Karsten

    Jeg gjetter bare i det blå på at det er en eller annen grønnsak ;-)
    Flotte bilder, og spesielt det med bringebæret. Jeg så en uhøytydelig avstemning på en norsk avis i dag om dette med å ha sommertid hele året,hele 73 % ville ha det, det inklusiv meg. Jeg kan ikke få sagt hvor jeg misliker denne klokke tilbake skruingen...
    Nå til noe helt annet. Min mann fikk i forrige uke en gave etter en jobb han har gjort, og det var en flaske Barolo d'alba tror jeg den het. Den var veldig god. Kjenner du til den? Jeg kjenner ikke til disse baroloene, men jeg har forstått at du kjenner til de vinene ;-) Er det andre du vil anbefale?

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det er skam en grønsag:)
      Barolo er navnet på visse vine der kommer fra distriktet Piemonte og er lavet på druen nebbiolo - d'Alba betyder at det kommer fra underdistriktet nær byen Alba.
      Vinkvaliteten er som regel meget høj - Og det er priserne også - Og i Norge, uha nej - det tør jeg slet ikke tænke på - Køber i ind i Sverige kan i få mange til helt ok pris:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten
    Hvor er den smuk din okseøje, støvdragerne danner en hel stjerne, det ser fantastisk ud.
    God weekend.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Ja Okseøje lyser godt op disse dage - man får godt nok megen glæde af sådan et brev med frø!

      Dejlig weekend til dig med!

      Slet
  5. Jeg tror det er Ruccola :-) Dem har jeg nemlig også haft i min have, og ja, det er en virkelig køn lille blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne

      Jamen du har jo ret:
      Det er Rucola -Eruca vesicaria-
      Jeg synes blomsten er super flot - og iøvrigt smager bedre en bladene:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. I dag har vi en liten pause mellom lavtrykkene. Men nå er det vel bare til å innse at vi går mot vinter. Det blir veldig tydelig i kveld når sommertiden er slutt og det blir mørkt en time tidligere.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Her gør vi os parate til orkan imorgen aften -og ja vinteren den skal nok komme!

      idag var det mørkt kl 16:30, ja. - ikke noget at sige til at planterne lister tilbage i jorden:)

      Ha en fin uge du med!

      Slet
  7. rucula jg tror det er rucula :)

    dejlige billeder af lækre ting :)

    kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Så du vidste det også!

      Jeg troede ellers jeg måtte give flere småtips undervejs - men i klarede det jo kun med billedet - imponerende!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Jeg kunne ikke genkende Rucolaen. Den har jeg haft i en mere gul version. Hold op den er invasiv. Så nu findes den ikke mere her på parcellen. Men den er smuk. Blomsten ligner et kors, ihvertfald i det motiv du har taget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja, jeg har også set den i gul - synes jo merer om denne - bilder mig også ind at denne lysere blomst smager bedre:)

      Ha en dejlig blæsedag!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...