torsdag den 17. oktober 2013

Nye løg og dagens rose



Det var hurtigt!

Juris sendte i mandags fra Letland, og igår onsdag modtager jeg så de bestilte løg og knolde.

Jeg er ellers sent ude. Det har jo væltet ind med masser af løg, men jeg syntes at jeg manglede noget mere specielt.
Og så kunne jeg samtidig tjekke Juris Egle.

Og det ser godt ud - pænt og ordentligt.

Jeg har fundet Juris Egle ved at søge på nogle særdeles sjældne iris. Jeg fandt hans Picasa, skrev lidt kommentarer og fik link til hans egen side, tulpjujuris hvorfra han også sælger. 

Siden er på lettisk så jeg brugte googles sideoversætter.

Og jeg er jo sent ude, så Juris har plantet meget tilbage i jorden igen, Crocus var der ex ingen af til mig.

Det må blive næste år.

Fine Iris knolde. Jeg glæder mig til at se denne Magnifica-iris.

Og vejret var jo super - så det hele er allerede kommet i jorden.

Der blev også tid til lidt plantebyt med Elise. 
Så dagens blomst bliver en af hendes roser:

Old Blush China - Nå, den kendte du. Jeg ville have fortalt om dens historie, hvor gammel den var og sådan noget. 

Men så får du da en anden:

Den ved jeg ikke om du kan genkende? - det er "New Dawn". Den er så lang tid om at blomstre nu, så den allerede er hvid i udspringet.

Men fin sådan en dejlig oktober dag - ikke?



14 kommentarer:

  1. Til det brug fungerer Googles oversættelse fint. ellers synes jeg nu som exsproglærer, at den er elendig. Det kan godt være svært at genkende de gode, velkendte roser på denne tid af året.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja Den er da elendig - men den eneste mulighed der er for os der ikke lige kan lettisk:)
      Mange roser er mindre overfyldte på denne årstid.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. God morgen Karsten
    Det ser da fint ud, og du var heldig med det fine vejr i går, så du fik plantet med det samme. Her regner det fra morgenstunden, herligt.
    Hvad købte du mere, det vil jeg da også gerne vide :)
    Jeg troede kun, du havde en rose??? Old Blush kendte jeg godt, men jeg har den ikke selv.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja vejret var der bestemt ikke noget i vejen med, og regn idag - det passer jo perfekt!
      Det var ikke et stort indkøb - du kan næsten se det hele på det første billede.

      Roserne er skam ikke mine - var lige på besøg hos Elise:) - Og blev forbløffet over de mange roser der stadig blomstrede!

      Old Blush, den virker rigtig sund!

      Også en dejlig dag til dig!

      Slet
  3. Hei Karsten

    Ja, det var ikke noe problem å oversette siden, i vertfall sånn delvis oversatt. Google oversetter fungerer sånn passe, men jeg er skeptisk til mye av det de oversetter. Har sett mye rare oversettelser derfra ;-) Du er heldig som kan bestille fra så mange flotte løk tilbydere. Rosene dine er vakre og New Dawn lignet nesten ikke på seg selv når den var helt hvit. Mine er fortsatt rosa her de få som er igjen.

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja - man må have lidt sund fornuft når man bruger Googles oversætter;)

      Roserne er jo fra Elise - jeg præsiserer det lige - vil jo nødig "pynte mig med lånte fjer" som vi siger.

      Der var en "New Dawn" der var mere rosa - men jeg syntes den hvide var så ren og fin!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  4. Hej Karsten
    Spændende hvad du har fundet i Letland - jeg glæder mig til at se det hele i blomst til foråret.
    God dag til dig.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Ja, der er rigtig meget spændende, selvom jeg var sent ude - en del var allerede udsolgt.
      Næste år må jeg være hurtigere:)

      En dejlig dag til dig også!

      Slet
  5. Enda flere spennende løker og knoller! Bra at dere har hatt så fint plantevær. Det blir mye å glede seg til og spennende å kikke etter alt det nye når våren kommer.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      ja hele året har jo været fantastiskt - og alt lover godt for næste år!

      Ha det dejligt du med

      Slet
  6. min New dawn springer ud som næsten blå nu. det er egentligt lidt sjovt at der springer knopper ud, samtidigt med den så småt er begyndt at smide bladene.
    meget spændende iris :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja "New Dawn" virker meget totalt livskraftig:)

      Og Irissen - bare med det navn!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Spennende! jeg har i grunnen vært nesten litt sparsommelig i år, men så har jeg jo ikke hatt min sedvanlige tur til Løklørdag hos Peter Korn. Men litt har jo kommet i jorden da, så jeg gleder meg til gjensyn ut på våren :) God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Men det kan vel nåes endnu?
      Frosten kommer sent til Vestlandet har jeg hørt:)
      Jeg tænkte jo at lidt indkøb er en fantastisk finale på et fantastisk år;)

      Ha en dejlig helg du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...