tirsdag den 15. oktober 2013

En flot flot efterårsdag




En flot dag blev det!

Jeg må hellere vise et par billeder:


Herover er noget af en plante, der måske nu skal til at blomstre. 
Det røde på bladene viser at den blå(!) blomst skulle være på vej.

Fascicularia bicolor er det - fra Chile. Og joda, den skulle kunne klare at stå ude. 
Vi får se.



Her var så lige et par lovende skud - det er 2 træpæoner. Det er til Lisbeth der undrede, om man kunne se hvorvidt det er skud der ville blomstre, og det tror jeg da begge vil, men sikker på det er jeg ikke.
Først en Paeonia x suffruticosa, dette er en "rockii" type. 
Og nedenunder en renere art: Paeonia delavayi med et lidt mindre skud.


Den må have glemt at være purpurblå denne voksurt -Cerinthe major ’Purpurescens’- , måske er det årstiden der gør at det røde dominerer - men en køn og fin blomst i solen.

Men her kommer lige den blå blomst, den bliver vi ikke snydt for:


Fotograferet med ½ times mellemrum - sikken forskel lyset gør - Hvilken foretrækker du?
Og ja, det er selvfølgelig Kornblomst -Centaurea cyanus. 



11 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Den blver sikkert flot, den blå blomst på din eksotiske plante.
    Voksurten er altså også skøn i den rødlige farve. Mine er også mere røde nu men helt som din.
    Det lidt mere bløde gyldne lys til sidst, synes jeg rigtig godt om.
    :-) fra Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. 'ikke helt som din' skulle der stå :0)...

      Slet
    2. Hej Rose

      Voksurten undrede mig - der er heller ikke noget blåt på bladene som der tidligere var.

      Ja, det var solen der gik ned bag træerne, det bløder det hele op!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Spennende med den første planten du viser! Vi følger med! Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja er selv spændt - mon vi ser noget før den første frost?
      Og overlever den i det hele taget vinteren;)

      En dejlig aften til dig med

      Slet
  3. Hej Karsten
    Tak for billederne af knopper, det er også sådan mine ser ud, så skal vi ikke bare bestemme, at det er blomsterknopper :)
    Jeg synes begge billeder af Centaurea cyanus er flotte, så umiddelbart har jeg svært ved at vælge. Den meget blå er fin, men den anden er jo også fin, hvis den ikke skal ses ved siden af.
    Fascicularia bicolor minder lidt om en mandstro, som jeg har, den vokser på samme måde.
    God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jo det er hermed besluttet - så nu har de bare at blomstre!

      Tror Fascicularia er sinj helt egen slægt - men umiddelbart er der bestemty en del sammenfald!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  4. Lige da jeg så dit første billede kom jeg til at tænke på krebseklo.

    Flot farve voksurten har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja jeg kan godt se lighedden med krebseklo - men min er nok snarere til stenbeddet end til at være neddykket i en sø;)

      Ja, er selv glad for at jeg fik farven så fint med på voksurten.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hei Karsten

    Så spennende planter du viser! Det blir gøy å høre om den overlever ute hos deg. Jeg har også studert mine rockii, og den ene som blomstret i vår har en stort skudd som kan ligne på blomsterknopp. Men jeg klarer ikke å huske hvordan den så ut i fjor høst, så det blir spennende om det blir blomstring til våren. Flott voksurt du viser! Kornblomster er da så vakre, så de skal jeg så mer av til neste sommer. Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Godt at høre fra dig!
      Den skulle kunne tåle ned til -20c - det får vi meget sjældent her!
      Efter sidste vinter frøs min Paeonia delavayi tilbage og skød nyt nedefra og fik blomster på de nye skud.
      Det bliver spændende at følge til næste år ja!


      Ha en dejlig dag du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...