mandag den 28. oktober 2013

Indedag med frø



Jeg er ellers ikke sart, men idag bliver jeg inde.

Udenfor blæser og regner det, de har vist lovet "vindstød af orkanstyrke" senere. Så jeg sidder inde og er begyndt at rense og sortere årets mange frø.
Her ligger der frø af Allium rosenbachiana X. 
En ganske pæn høst, fra en enkelt plante, synes jeg.

Sådan så han ud i starten af maj tidligere i år, ligefør han foldede sig ud:
Det har været et superår for frø også.
Hvis man var til det, ville man måske juble og danse af glæde - jeg nøjes med et lille beskedent glas god Barolo.




14 kommentarer:

  1. Jeg har godt nok tænkt på, om man kan bruge de mange frø så jeg har hældt nogle af dem ude i mine bede. Hvor mange år tror du der går, før de bliver på samme størrelse som moderplanten?
    Mon ikke en 5-6 år? Nå det må vi se! Men spændende er det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      2-3 år alt efter arten - du ser selv hvor stor en anden Allium bliver -porrer- og vildt hurtigt. Så jeg er bestemt optimist.

      Ha en dejlig blæsevejrsdag!

      Slet
  2. Bliv endeligt inde.. vejret her i Fredericia er mere end skrækkeligt.. og jeg er ikke en rigtig viking for jeg vil ikke ud.
    meget fine frø :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja var lige inde og se ødelæggelserne på din blog - puha
      Det ser ikke rart ud!
      Jeg har været ude - men må også indrømme at når underlige ting kommer flyvende i luften så er det nu bedst herinde!

      Held og lykke!

      Slet
  3. Hei Karsten

    Flotte frø du har samlet! Jeg har lest om stormen, og jeg håper det ikke blir for fælt.
    Hygg deg med Baroloen!

    Ha en deilig aften innendørs :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, her stormer det virkelig kraftigt - der vil komme meget om stormen på de forskellige blogs her. Puha....
      Ja jeg hygger mig, det er meget frø der bliver renset;)

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  4. Skål, jeg tror også det er bedst at blive inde og sortere frø. Jeg var ude en time mellem 13.15 og 14.15, det gik fint, men lige nu foretrækker jeg at blive inde. Vi har været uden net et par timer, men nu kan vi igen.
    Hyg dig med Baroloen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Og skål! Nej jeg sidder ikke ligefrem og tyller flaskerne ned - ikke når der udenfor flyver tagsten i luften. Nu afbrøæd de lige radioen og beredskabsstyrelsen fraråder al færdsel udendørs, så det vil jeg undlade!
      Jeg har jo fibernet så håber det holder.
      Og ja der bliver sorteret frø - der er flere end jeg lige troede!

      Held og lykke i stormen!

      Slet
  5. Klog at blive inde. God arbejdslyst med at ordne frø.
    Håber der bliver sendt noget godt i fjernsynet i aften, nu da vi endelig langt om længe kan se det igen.
    Ha´ en god aften og hyg dig med Baroloen. Jeg nøjes med kaffe....
    Hilsen Aase Marie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase Marie

      Ja det er bedst for alle at blive inde - så måvi senere ud og se på skaderne - for jeg kan høre ting blive smadret.

      Det bliver en dramatisk aften!

      Held og lykke!

      Slet
  6. Det passer godt å holde seg inne og rense frø når det stormer ute. Håper dere unngår større skader. Her unngår vi visst uværet denne gangen, siden det går sør for oss.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Norge går fri i denne omgang - forstår jeg - men på vestlandet er i jo mere vant til orkan, men denne gang slipper i:)

      Men nyhederne handler meget om de store skader der er sket, så får sorteret i et lidt langsomt tempo, skal jo også følge med!

      Ha en stille fin aften

      Slet
  7. Hej Carsten
    Har du prøvet at så dagliljer ?. Jeg har sået ca. 500-600 over de sidste 3 år, men jeg har kun ca. 400 tilbage, for nogle spire slet ikke og nogle er så små og pivset at de ikke kan overleve den første vinter. Jeg har købt frø hos en af europas største forhandlere af dagliljer ( ca. kr. 20,00 pr stk) men de har endnu ikke blomstret, så næste år kommer forhåbentlig de første, så det glæder jeg mig meget til. Mit problem er at jeg mangler potter, så hvis nogle ved et sted hvor man kan købe almindelige sorte plastpotter til en fornuftig pris, er jeg meget interesseret i at høre derom, ligeså hvis i ved hvor man kan købe noget ordentligt jord til dem, i større mængder. De første dagliljer jeg såede var af egen avl, og de første 5 har blomstrer i år, og WAW, det var en oplevelse, for jeg syntes de var meget flottere end mange af dem jeg har købt på auktion, så hvis dem fra Daylilywonder er lige så flotte, ja så bliver der noget at se frem til. Jeg er altid på det store plantemarked i Lyngby, og her i efteråret fik jeg ikke solgt alle mine dagliljer, så dem har jeg her til eftermiddag plantet ud i en rabat ved en af vores indfaldsveje fra Hillerødmotorvejen, Enten kan jeg hente dem igen til foråret ( de har fået nr. på) eller også kan jeg lade dem stå og glæde mig over dem til sommer, men det må tiden vise. Hvordan gør du hvis du sår dagliljefrø. ? KH

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Ja jeg har sået dagliljer og næste år blomstrer de første nok forhåbentlig. De der firkantede sorte potter - får man ikke bare dem på en planteskole gratis?
      Jeg laver jo gerne min egen jord, med hvad jegt nu har - måske brugte plantesække fra kapilarkasser - ph til dagliljer skal jo være neutral, så kun lidt spaghnum tilsætning og ingen gødning til frø.

      Du har sået 500-600 så 400 nu er helt ok - synes heller ikke dagliljer er svære.
      Tror mange forædlere prøver at gøre det til en stor stor kunst at lave kryds, totalt umuligt for almindelige mennesker- for sådan ligesom at fremhæve deres egen ekspertise - og i virkeligheden er det ofte masser af forsøg, tilfældigheder og held der laver de bedste kryds.

      Så det undrer ikke at du allerede har gode egne kryds! - Spændende!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...