mandag den 10. juli 2017

Dagens dagliljer




Nu begynder de! 

Dagliljerne Hemerocallis:
Hvad siger du til "Crazy Ivan"? 
Det er da en der gør opmærksom på sig selv! 
Og så er den højeste mode indenfor Hemerocallis kryds, store kontraster og en frynset kant.

Her kan næste også være med:
"Beautiful Halloween" imponerende, storblomstret og en anelse mørkere end dette billede i solen.

Vi må hellere få en lys igen:
Hemerocallis "Green Flutter" sådan ser den ud hos mig idag. 

Søger man på nettet finder man den i alle mulige meget grønne og gule kulører
Nogen har vist leget med farverne i billedprogrammet...

Egentlig synes jeg den ærlige og ægte version,har så mange nuancer, så det er underligt man vil ødelægge dem.

Og den har da en lækker sart grøn tone.

Lidt ligesom denne blomst:
Det er et lækkert Jovibarba kryds. 

Jovibarba var tidligere underarter af Sempervivum altså husløg. Men de er nu udskilt som sin egen slægt med 3 selvstændige arter. Blandt andet netop på grund af blomsten.



28 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Åh, så lekre dagliljer du viser! 'Crazy Ivan' var virkelig noe for seg selv.
    Lekker blomst på den siste også. Disse takløkene har vakre blomster.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja ikke? Crazy Ivan er min mest ekstreme:)

      Specielt synes jeg denne sartgrønne kulør på jovibarba er lækker!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. ikke at jeg har meget begreb om dagliljer, men det forekommer mig at de findes i alverdens farver... og altså også en i grønt, den ser nu ikke så dum ud. Har du prøvet at spise dagliljer, jeg har set et eller andet sted at de skulle smage udmærket !!!! Jeg nøjes nu med at spise Tallerkensmækkere og lidt Hjulkroneblomster :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Ja alle farver bortset fra rent blå. det arbejder de stadig på:)
      Uha, ja de smager udmærket, lidt som en agurk fra drivhuset:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja dine hemerocallis er flotte, især ham Ivan kan jeg godt lide. Din Green Flutter ligner ikke min så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ivan har alle en mening om:)
      Nej vel - jeg funderer over hvorvidt min kan være noget andet, på trods af etiketten?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
    2. Lisbeth og jeg har 'Green Flutter' og de er helt like. Det spørs om ikke at du har fått en annen sort der. Som iriser og alt annet, så kan dagliljer også være feilmerket. Jeg har en daglilje som ligner på din. Skal vise deg den når den en gang blomstrer

      Ha en deilig dag

      Slet
    3. Alletiders! Ja, min er fra en belgisk leverandør, som jeg fik en temmelig rodet leverance fra, med mange fejlmærkninger.

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  4. Crazy Ivan - hvilket herligt navn til en skøn blomst. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Ja ikke, tror det var derfor jeg valgte den:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hei Karsten. For noen lekre liljer. Crazy Ivan, for et navn å sette på sånn en nydelig blomst. Mange av takløkene har flotte blomster. Fortsatt god uke til deg
    Hilsen Hanne-Lise..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Navnene indenfor dagliljer er noget af det vildeste!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. God morgon Karsten!

    Dagliljor finns för allas tycke och smak. Här i torkan blir de ofta ganska fula med massor av torra blad. Jovibarba har jag nog haft, eller har något exemplar av men utan namnskylt har de försvunnit bland taklöken. Jag som gillar taklök gillar också Jovibarba så hittar jag någon blir det nog affär.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgon Gunilla

      Jag fick ett antal Jovibarba namnsorter i våras. Den största skillnad än så länge är "bladens" variation och färg.
      Kul att följa ett nytt släkte!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  7. Flotte liljer Karsten :-). God dag til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Alletiders:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Green Flutter blir min favorit, Crazy Ivan ser lite crazy ut, men fin. Trodde inte mina skulle blomma i år, men ser några knoppar, så det blir blommor i år. Har fått dem, så jag vet inte riktigt vad det kommer att bli.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, här är något för alla:)
      Kul, att du får blommar redan första året!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  9. Hei Karsten! Ja lekre er de, dagliljene :-)) Og jeg som har gitt vekk nesten alle mine.. Om jeg skulle angre meg får jeg skaffe noen nye :-)) Jeg er også begeistret for grønne blomster! Ønsker deg en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Så man er hjemme igen - Må kigge ind og se lidt fra Hebriderne!

      Man må jo også begrænse sig - og som du siger så er det jo muligt at få nogen nye:)

      Grønt er godt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Min favorit et Green Flutter, eller hvad den nu hedder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, jeg er i tvivl, men min belgiske leverandør insisterer vedholdende at det er "Green Flutter", "det er de andre der ikke er"...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Den sista blomflocken är på pricken det jag gillar - de små detaljerna man behöver stanna upp för att se. Och lite av den anledningen så är jag inte så förtjust i dagliljorna med stora kontraster som 'Crazy Ivan'. Jag gillar de som liksom 'Green Flutter' har en renare färg.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Alla mina 10-12 Jovibarba har samma blomma, det verkar vara "bladen" de har korsat på.
      "Crazy Ivan" ropar högt, och passar nog inte in överallt :)
      Ha en trevlig dag

      Slet
  12. Ustyrligt hvad der laves af mærkelige blomster. Crazy Ivan må du nu godt beholde for mig. Tænker på om min daglilje er en Green Flutter? Den er i hvert fald meget køn med lidt grøn-gult i midten.
    Din Husløg, som ikke er en Husløg, er rigtig fin.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jeg er ved at udtænke et sted og et selskab hvor Crazy Ivan måske kan begå sig - det bliver spændende.
      Ja, er jo ikke sikker på om min er en ægte "Green Flutter"...?
      Er helt vildt med Jovibarbas afdæmpede blomst:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  13. Den siste der var bare helt spesiell:)

    SvarSlet
  14. Hei Ingvill

    Jovibarba er bestemt noget helt særligt:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...