lørdag den 30. juni 2012

Iris chrysographes


"Den sorte Iris". Mange af planterne her ved det svenske hus har jeg også i Danmark, men ikke denne:


Iris chrysographes findes i mange kultivarer, Den ene mere sort end den anden, men denne skulle bare være udvalgt i naturen. 


Det er tydeligvis ikke bier - men fluer der bestøver den.


Det er klart at med sin farve er Iris chrysographes blevet meget forsøgt til krydsninger med andre Iris arter. Vor ven Tamberg har et større projekt igang med dette - og det var et sådant kryds, jeg havde blomstrende i et tidligere indlæg. Og ja, det mørke er ikke sådan til at få med i disse F1 kryds, det blå er dominant, så vi venter spændt på F2 hybrider, det er ikke et enkelt gen der styrer farven, så nogen af disse F2 hybrider bør kunne have det sorte mørke med sig.

6 kommentarer:

  1. For en skjønnhet! Jeg har dyrket denne irisen fra frø, men den ble ikke svartlilla slik jeg hadde håpet på. Den i innlegget under var også riktig så lekker! Kommer du med frøliste på høsten elle?! God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er imponerende - den enkelte blomst holder kun et par dage - men der er nye på vej- vil forsøge at få frø - vi må se
      God helg til dig med!

      Slet
  2. Hej Karsten. Tak for din besked fra min blog.
    Det er vel nok smuk Iris du viser her. Min 'sorte Iris' Har ikke så dramatiske aftegninger på bladene som din.Som sagt ved jeg meget lidt om Iris....dem har jeg bare, og de passer sig selv :)

    I haven hvor denne står er der faktisk ikke andre der har blomstret i samme tidsrum. Hvis der er frø fra den forære jeg dem gerne til dig, for det er en proces jeg ikke har tålmodighed til. Sig til hvis du er interesseret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne

      Mange vil nok foretrække din mere enkle og ensfarvede. Så ja tak, får du frøkapsler så vil jeg gerne forsøge mig!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
    2. Hej Igen Karsten.
      Jeg tjekkede lige i dag. Tror desværre ikke den giver frø i år - øv. Men jeg skal nok huske dig til næste år, hvis der kommer flere blomster end i år - og dermed frø.

      Jeg er allerede nervøs for den kommende vinter! Hvordan passer jeg bedst på den? den står i fuld sol i sandjord. Jeg tænkte den skulle have en go gang hestepære inden længe, så den kan blive stor og fed - you know ;O)

      Slet
  3. Herrlich....sie ist so schön....Erwin

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...