fredag den 22. juni 2012

Vildskud - jeg er i tvivl nu

Kender du denne pæon? 
Den er anskaffet som Paeonia suffruticosa subsp. rockii. Altså en klassisk Rock´s pæon, men det er nemt at se at det er den slet slet ikke. 
Først troede jeg at der var tale om vildskud. Træpæoner ses oftest podet på en art af staudepæon. 
Jeg har ventet 3 sæsoner for at få den til at blomstre. Og nu tror jeg ikke det er en standart pæon, jeg tror snarere det er en fejllevering, men hvilken? 
Kender du denne pæon?
Træpæoner skal jo plantes dybt, så det forklarer også de 3 år jeg har måttet vente, "øjnene" har ligget for dybt indtil nu.
Her ser du hele planten - frodig og flot - i forgrunden en nyplantet ægte Rockii - helt andre blade.

6 kommentarer:

  1. Min første indskydelse, da jeg så blomsten, var, at den godt svagt kunne minde om en itoh hybrid, som hedder callie's memory. Jeg synes også, at løvet kunne pege i den retning. Måske ender du under alle omstændigheder med at blive glad for den. Blomsterne kan jo godt forandre sig lidt med pæonens alder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Callies memory - unægteligt et godt bud - og du har ret: måske får jeg først endelig bestemt den i årene der kommer - der var kun 3 (lidt forkølede) blomster i år.

      Slet
  2. Nej jeg kender den desværre ikke, men den er virkelig smuk. Jeg håber du bliver glad for den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er skam glad for den - om ikke for andet så har den jo en historie, og jeg har gået og nurset den i alle disse år.

      Slet
  3. Av og til kan feilmerkinger være rene lykketreffet, og denne var da ganske lekker?! Noe navn kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. God midtsommer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en Rockii kan man jo altid få - denne ser mere unik ud. God midsommer til dig med.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...