onsdag den 6. juni 2012

Fremskridt

Det går fremad med Tiger Broderen - Det er første gang han blomstrer. 




Han forekommer mig mere mørk, end det jeg ellers har set på nettet. Men det gør bestemt ikke noget. Det er samme Iris pseudacorus "Tiger Brother" som du kan se i sidste indlæg. Imorgen har han nok foldet sig helt ud.


Nej, ellers er gult kun sjældent nogen favorit farve.


Men så kommer denne Akeleje alligevel dumpende: 




Gult med en fin grøn tone - det er da helt OK. Det er en frøplante - købt hos impecta, som noget helt andet.


Og her er noget jeg ikke ved hvad er:




Jo, det ligner da en Allium type - men hvilken?


Opdatering 7 juni 2012:
Tak til Bente for at henvise mig til Margrethe som har en lignende plante.
Det er en "Rosenprydløg".
Der findes flere kultivarer:  'Agalik Giant' og 'Torch'. Margrethe har tilsyneladende netop 'Torch', den er lidt mørkere end min, der nok er den oprindelige i handelen. Den er bla solgt af isabella smidt og "nelson".


Indtil for nylig hed den: Allium oreophilum. men i 2011 blev den flyttet til en anden planteslægt Caloscordum, Ligesom  Nectaroscordum er Caloscordum en sidegruppe til Allium, og "rosenprydløg" hedder således nu: Caloscordum oreophilum 


For de mere langhårede er der lidt læsning her.





2 kommentarer:

  1. Hvis du kigger i Margrethes Have, så ligner den den allium der hedder rosenprydløg - en fin akeleje du har erhvervet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Tak for din kommentar - jeg har opdateret min tekst.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...