tirsdag den 14. november 2017

En tur i dybfryseren




Det er nu vinteren skal komme!

Af de gamle optegnelser kan jeg se at den store sø får sin is netop i disse dage, og senest den 18 november. 

Sådan så den ud for en time siden: 
Tynd is i den lavvandede vig, men ellers er der åbent vand.

Tidspunktet er et ret simpelt regnestykke, med den opsparede varme i vandet og udstrålingen om natten.
Selvom vi har haft en kølig sommer og vi har tocifrede minusgrader i disse nætter, så tror jeg ikke vi når det i år. 
For den anden parameter har ændret sig: udstrålingen afhænger af drivhusgasserne og især CO2 mængden er steget drastiskt.

Men vi får se!

Min "egen" sø ligger højere og har pæn nyis:
1½ cm tyk allerede - men søen, den er også ret lavvandet, kun en 4-5 meter på det dybeste.

Så her bestemmer vejret langt mere.

Nå, jeg må hellere også vise lidt fra haven:
Fantastisk at tænke på at denne Ligularia dentata er efterårets sikreste nektar kilde til insekterne.


Mine Aronia lyser op i den lave sol.

Og så fik jeg en super nyhed:
Måske et lidt uspændende billede af frøsætningen, men bemærk lige at det er ask!

Asken vokser ikke normalt så langt nordpå, men jeg har sået den flere steder heroppe.

Som bekendt er askesygen ved at udrydde den danske og svenske bestand.

Der er 120km til de nærmeste skove med ask, så jeg håber de vil klare sig her.

Og så er det jo en fordel med både han og hun træer!

Også tidligere prøvede man med andre træarter heroppe:
Mens alle løvtræerne har smidt løvet, lyser lærken så flot op!

De lover stadig regn natten mellem torsdag og fredag.

Derefter vil jeg så prøve at få mine roser i jorden!


28 kommentarer:

  1. Hei Karsten

    Så flotte bilder! Jeg liker frosten som kommer på denne tiden. Hviletid som vi trenger.
    Selv er jeg litt betenkt over å spre trær i naturen som ikke hører til, men det går vel bra?
    Vakkert med rim og frost:)

    Ha en fin tid i Sverige:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Jeg kan have de samme betænkeligheder. Men...:
      Asken var her i en varmeperiode for mange tusinder år siden, skovfogeden heroppe fortæller at det var os mennesker der har udryddet den, nok fordi fersk ask angiveligt kan brænde uden tørring.
      Lærken og rødgranen er begge ret nye her, granen er slemt invasiv og dominerende mens lærken ikke rigtig spreder sig.

      Tak!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Så har vi fått vinter begge to! I dag tidlig kom det 3-4 cm med den første snøen her. Den har ikke smeltet i løpet av dagen, og det er allerede tele i bakken.

    Vakre bilder fra vannet hos deg. Rimfrost er så fint. Siden du skriver sjø, er det saltvann der eller er det ferksvann?
    Ask er også en "fremmed" art her også. Jeg har to stykker her hos meg, men det er også de to eneste jeg har sett her. Askesyken har jeg sett langs kysten her. Håper din klarer seg siden den er så isolert.

    Jeg har sett på min værstasjon så er det et kart som viser hvor varmt/kaldt det er over hele verden hvor folk har lik værstasjon som jeg har. Jeg ser at der du er så er det en værstasjon som viser -2 grader akkurat nå. Her er det -2,8 så det er gansk likt med her. Hvordan stemmer det med hvor kaldt det er hos deg akkurat nå?

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg har netop været ude og køre - det er -3 nede ved søen og præsis 0 grader heroppe, det var -11 i nat og de lover ned til-7 den kommende nat.
      "Sø" på dansk er en indsø, altså ferskvand, det salte kalder vi "havet". her er nok en 300km til nærmeste hav - som er Oslofjorden:)
      Her er der kun kommet en 5cm endnu.
      Det mørkner nu, Men jeg tror jeg kan få virkelig gode billeder imorgen tidlig!

      Ja håber også de klarer sig - foreløbigt trives de virkeligt, tror jeg har 4 ialt. Håber også dine klarer sig:)

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
    2. Ok, da stemmer det ganske godt med den måleren som er i området som jeg kan se. Det var "bare" -4 her i natt. Her kalles sjø/sø for havet, og ferskvann for vann/innsjø. Herfra er det omtrent bare 20 km til sjøen, og som også er Oslofjorden :)
      Men det er kaldere her enn ved kysten, så her regnes det som "innland". Hos deg blir det vel omtrent som ved Kongsvinger geografisk. Er glad for det ikke blir så kaldt her som der.

      Ja, du får nok tatt noen fine bilder i morgen tidlig. Nysnø og klar blå himmel er en god match :)

      Slet
    3. Jamen ja, det var som jeg tænkte så:)
      Dette er bestemt opgså "indlandet" dette, med det klima det medfører. Ja egnen omkring Kongsvinger ligner rigtigt godt.

      Det skal blive tø imorgen så vil skynde mig!

      Slet
  3. Hej Karsten!

    Vilken vacker natur i ett frostigt landskap. Som alltid är dina bilder så sköna att se på. Ja, asken kommer att försvinna, tänk om dina askträd överlever asksjukan pga det stora avståndet till smittade träd.Då har du gjort en välgärning med dina frösådder.

    Lärk är ett mycket vackert träd, hoppas den kan konkurrera med den invasiva granen som brer ut sig överallt på bekostnad av annan växtlighet. Variation betyder liv, ensidighet skadar naturen.

    Ha det så gott i din stuga och jag hoppas att du får lite värme så dina rosor får sin plats innan vintern tar över.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det var så jag tänkte, det är långt ner til Vänerkusten!
      Ja granen är populär hos industrin - men inte hos oss som vill ha mångfallen.

      Tack:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  4. Når vinteren er hvid, er det bare SÅ godt. Jeg er en af dem, der håber på sne - for jeg skal ikke på arbejde. Fine billeder af både sø og rim.
    Held og lykke med roserne. Det er da i sidste øjeblik :-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det må man sige - men de første jeg plantede heroppe blev sat i december 15 og de klarede sig ok. Tror jeg var lidt heldig!

      Ja vinteren må godt være hvid - det lyser så dejligt op. I Danmark må foråret gerne overtage i starten af marts:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten.
    Smukke billeder og landskabet. Når frost og sne gerne må vente længe med at komme her, kan det være lidt svært at forstå, du frivilligt rejser langt for at være i kulden. Nu er det en haveblog denne men jeg kan ikke lade være at tænke på, om du mon ankommer til et koldt hus tillige. Måske skal huset ligefrem først varmes op med brændefyring, og det er hyggeligt, ihvertfald når der er blevet varmt. Du vil ikke høre nogen klage fra mig, selvom du også fortælle på havebloggere om livet deroppe, hvor du holder til ind i mellem. Jeg synes det er interessant og spændende.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Joda - det var et koldt og fugtigt hus, det første døgn - så er fugten væk og temperaturen stiger langsomt - jeg har brændekomfuret "spisen" i gang hele tiden og den hvide klassiske runde Höganäs kakkelovn også.

      Når jeg møder vinteren -kulden og mørket- her så synes jeg den danske vinter bliver noget nemmere:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten
    Ja men jeg har det som Mette, gerne mere om livet deroppe, kvinder er jo nysgerrige :)
    Smukke billeder fra både den ene og den anden sø, det hele er nu anderledes, når det er hvidt, og endnu har vi ikke fået for meget om det. Tænk at du sår ask og vi andre går og bander og alle de frøplanter af ask, som kommer op alle vegne, sådan er det.
    Håber - nej jeg er sikker på, du hygger dig deroppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nu ved jeg jo ikke om det hele ikke regner væk natten mellem torsdag og fredag - vi får se!

      det kan jo godt være at jeg også vil skulle luge asken bort om nogen år. Det må vi tage med:)
      Ja det er rigtig hyggeligt - dagslyset sætter sine grænser for hvorlænge jeg kan være i sving derude - så jeg får også slappet af:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hei Karsten.
    For en flott natur du har rundt deg. For meg kan dere bare ha snøen. Jeg liker den ikke. Regner med at det ikke er lenge før den er her også. Får håpe du kan få plantet rosene etterhvert. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tror sneen forsvinder her når det regner om et par dage heroppe, men vi får se!
      Jeg håber jeg kan plante roserne i dagene derefter.
      Det er jo ikke sikkert du får så meget sne, havet er jo varmt:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Jamen rigtig god fornøjelse med at grave roser ned. det er jo et andet vejr end det vi har herhjemme, men smukt er det. Virker så rent og overskueligt i forhold vores brune verden. Spændende om dit aske-forsøg lykkes. Indtil videre ser det da lovende ud. Både fordele og ulemper ved den globale opvarmning.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Tak, ja her er der nogen helt andre forhold.
      Jeg er spændt på om regnen om et par dage vil give mig lidt brune farver, så roserne kommer godt i jorden:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Det er altid smukt med frost og sne, så dejligt at du viser billederne fra dit sted i Sverige. Hvor lang tids kørsel har du egentlig derop?
    God arbejdslyst med roserne og god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det tager omkring de 7 timer ved kørsel gennem Sverige - tager jeg toget så er det kun 5 timer. De kører jo lidt hurtigere:)

      Tak

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Hei Karsten! Ja det kaller jeg vinter :-)) Vi har hatt litt våt snø som har smeltet nesten med en gang men vinteren ligger nok på lur der ute ;-)) Fin uke til deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Jamen ja, du bor jo også så flot på den norske reviera:)

      Du må også have en dejlig uge

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Vackra vintriga bilder, vi fick den första snön igår, det är lite vitt kvar på gräsmattan. Hoppas det blir lite mildare väder, så du kan plantera rosorna.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja mildluften tränger sig på - jag hoppas på tö på lördag!
      Vi får se:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  12. Smukke billeder fra et næsten vinteragtigt landskab. Det ser så smukt ud, jeg kan godt forstå, du gør mange ture til dit "sted" i Sverige. Du må hygge dig med dine forskellige gøremål.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Det er jo nærmest vinter her - der mangler kun noget mere sne:)
      Tak, jeg satser på tø efter regnen imorgen!

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  13. Frost, rimfrost är förunderligt och vackert :) När jag landade idag hade det regnat rejält men solen hann bryta igenom :)

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Tack, den blev kall och solig:)

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...