lørdag den 23. juni 2012

Første Tamberg. Nu også på engelsk

Normalt kan du jo ikke regne med at planter du modtager som barrods i starten af april vil blomstre vildt første år - det er perfekt at de først overlever, og siden gør sig parate til året efter.
Sådan tænkte jeg netop da jeg dengang modtog en sending iris og hemerocalis fra Tamberg.
Alt har overlevet, og her er så endda første blomst:




Dette er en krydsning mellem en Iris Chrysographes og en Iris setosa, der følgelig bliver kaldt "Chrystosa hybrids". og Tamberg kalder denne -meget passende også for mig- nummer 1.


Og så en lille blognyhed: Nogle af mine indslag vil fremover også komme på en slags engelsk, jeg har lavet en søsterblog: Some green encounters.


Her vil indslag hvor jeg også søger mere international respons komme.

4 kommentarer:

  1. Hvor er den dog smuk og så endda blomster det første år.
    Jeg holder meget af irisplanterne og er i gang med at lave et halv rund bed med iris, hjørnebed. Imellem planterne sætter jeg liljer, løgplanter. De kan fjernes igen hvis det ikke bliver godt.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god søndag.
    Ha´ en god d ag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der lyder som en god ide. Liljerne blomster jo senere end Iris, så de kan ligesom afløse hinanden.

      Ha en fortsat god søndag - her regner det ellers, men det hører vel op snart.

      Slet
  2. Hej Karsten - det er spændende med noget andet end Iris Sib. - den du her viser ligner dog i udgangspunkt iris sib. synes jeg.
    Kan du evt. i et indslag fortælle lidt om forskellen på Iris Sib. og så de andre skægløse iris-arter du har i haven. Vokser de lige så villigt...er der nogen af dem der har blomstringssæson der går ud over Iris Sib.´s. Jeg vil gerne have "forlænget irissæsonen" i min have.
    Dejligt hvis du har nogen erfaringer at dele med os andre - man behøver jo ikke selv at opfinde den dybe tallerken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Ja, det har du ret i -jeg tror iøvrigt at I.setosa tilhører samme gruppe som I. sibirica. i teksten har jeg nu lavet et link til et flot billede af den i naturen.
      Der findes jo remonterende Iris ihvertfald germanica.
      Da jeg fik Iris fra Cayuex for et par år siden i august begyndte flere at blomstre.
      Mine seneste Iris er ellers nok nogle I. ensata og I. louisiana. de skal nok komme på bloggen når de blomstrer, knopperne er store nu.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...