fredag den 8. juni 2012

Lupiner og dagens nye Iris

Lupiner er da en fantastisk plante - udover sin friske udstråling, så hjælper den også på omgivelserne ved at være rigtig jordforbedrende. De små knolde på rødderne kan optage luftens kvælstof - smart. De afblomstrede frøstande er måske lidt triste, men de er lette at knække af og lupinen vil så ofte blomstre igen senere samme år.
Jeg tror kirsebærtræet trives endnu bedre, nu når Lupinerne agerer bunddække.


Og her er så dagens Iris:
Marcel Turbat (Cayeux, 1990) er er en imposant orange Iris germanica. 


Mine indkøb af iris i 2010 blev gjort delvis også med henblik på selv eventuelt at kunne frembringe nye typer - så er det godt med de rene farver. Den lidt mørkere ved siden af Marcel er Buisson de Roses (Cayeux, 1997) ingen af dem blomstrede for mig i 2011 - så det er godt at se dette års vitalitet og livskraft. 

7 kommentarer:

  1. Sidst år købte jeg en Iris germanica knold. Bladene kom fint, men ingen blomster. Først i år blomstre den. Men det gør den så også helt vild flot :-D Så den var bestemt værd at vente på.
    Det er da en meget speciel farve din Iris har. Jeg har i hvertfald ikke set den før. Spændende at du vil selv vil frembringe nye typer.

    Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      dejligt at høre, det var iøvrigt kun halvdelen af mine 2010 indkøb af I. germanica der blomstrede sidste år. De har vokset sig kraftige til i år.
      Og farven. ja, der findes andre orange Iris g. Men de er ofte temmelig dyre. Buisson de Roses er også ret speciel en blanding af laks og pink.

      Slet
  2. åh, hvor ville jeg gerne købe en knold af den gule Iris ...please ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila

      Jamen ja, jeg kigger om den kommer nu hvor de blomstrer!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. min gule Lupin døde i sommerheden sidste år ... er der nogen, her har nogle frø, de vil dele med mig ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila

      Disse Iris er ikke frøsikre, men jeg har fundet den til dig.

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Du kan se den igen på det dagens nedslag.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...