mandag den 2. februar 2015

Tidløs?



Jeg troede først at det var en Iris, men keglen blev bare større og større, idag kan jeg se noget af blomsten:
Og nej, det er ikke en Iris. De små forårsiris er på vej, men de er slet ikke så store -endnu.

Jeg tror det er en Colchinum, og den eneste jeg kan have sat sidste år er Colchicum szovitsii 'Snow White'. 
Dem satte jeg ellers i ormebedet i Sverige, men det kan have været en "ekstra" som blev tilovers og hvor jeg en aften med et glas Barolo i den anden hånd lige hurtigt fik den i jorden her?
Jeg synes jeg kan huske noget om det. Måske har jeg villet overraske mig selv?

Ellers synes jeg jo haven her er bagud!
Dette er de vintergækker der er kommet længst:
De er unægtelig set mere imponerende andre steder.

det har været en mild januar.
Og nogen af pæonerne er begyndt at røre på sig:
Ja, igen er det pæonhybridderne, der ikke ved om de er stauder, eller små buske, og så er lidt af begge dele. 
Med skud både fra sidste års stilke og nede fra jorden.


Og 2014 har ikke helt sluppet os: Denne raps, jeg har sat som efterafgrøde, den er stadig med blomst. Og tager næste uges frost ikke livet af den, så er der flere knopper på spring.
Også den er på sin egen måde tidløs.


Her er dagens rigtige tidløs lige igen. 
Den ser da godt ud, ren og fin, især sådan nu her, de første dage i februar.
Og frosten skal den nok klare!





25 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Mine vintergækker er ikke længere end dine, så vi er også bagefter.
    Jeg undrer mig meget over din tidløs, de blomstrer da normalt om efteråret, så den er da noget helt særligt, jeg googlede den, det fremgår ikke, om det er en forårs eller efterårsblomstrende, men det ved du sikkert selv alt om..
    Mine høsttidløs er også på vej op, dog uden blomst, de blomstrer først om efteråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Der findes både forårs og efterårsblomstrende tidløs - du tænker netop på høsttidløs.

      Alletiders at du også er bagud, med den frost der kommer denne uge er der meget der har det bedst i jorden:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Ikke at sætte et navneskilt ved løget er en nem måde at give sig selv en overraskelse - det oplever jeg hele tiden. Jeg har også et par forårsblomstrende colchicum, men de viser ikke blomsterknopper endnu, så der er du altså på forkant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg har også andre forårsblomstrende Colchicum men de er dårligt nok kommet frem, gad vide hvordan de andre har det under ½ meter sne i Sverige..?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten

    Jeg synes alt hos deg er veldig tidlig! I alle fall sett fra mitt perspektiv ;) Her er det 30 cm med snø, og ikke noe som ligner litt på vår engang.
    Jeg kjenner ikke til vårblomstrende tidløs, bare de som er om høsten. Men den kunne ligne mye på våriris ja. Morsom overraskelse for deg :)
    Du må nok ha med deg navneskilt i steden for Barolo, så husker du det nok ;)
    Hvor kaldt kan det bli hos deg? Her melder yr om -19 på fredag. Er glad for all snøen som er her! Håper dine løker ikke opplever for mye frost i tiden som kommer.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marir

      30cm - så ligger alt jo godt dernede:)
      Jeg bruger ikke navneskilte - men et tegneprogram til PCen hvor jeg plotter alt nyt ind! Det er ret effektivt:)
      Den sidste prognose siger ned mod -10, Så der er langt ned til dine -19 -- det er koldt!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  4. Hej karsten.Tidløs har jeg ikke...............,en fin knop du viser.
    Og her blomstre både erantis og vintergækker ...................men kan jo se at der er store forskelle i landet.
    Min træpæon står også med flotte knopper.
    Her er der rigtig smukt med et fint lag sne overalt.........................lad os håbe at det isolerer vores sarte planter lidt.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Her har det meste andet holdt sig pænt tilbage, og ja vi har også fået lidt sne, ½cm vel - bedre end ingenting.

      En dejlig aften til dig

      Slet
  5. Det er da skønt med overraskelser, når bare det er de gode af den slags du viser.
    Her i Slagelse er der heller ikke mere gang i forårsblomsterne. De putter sig stadig i jorden og stikker kun lige toppen op. Der er kun de friske og glade Erantis der frisker op.
    Hilsen fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja dette var en sjov overraskelse, Erantis ser jeg også hos et par naboer:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten
    Der kan man bare se så har jeg lært noget nyt idag. Jeg viste ikke at der fantes forårs tidløs :-)
    Her er forårsløgene ret langt fremme. Vintergækkerne står flot flere steder og det er jo også først nu vi har fået vinter. Det er hvidt derude nu. Nå vi må se hvor længe det varer. Gad vide om jeg skal give Allium Ambassadør lidt dække? Den ene er 10 cm over jorden.
    Ha en god dag
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      joda - der er en hel del forskellige forårs tidløs!
      Ambassadøren har kunnet holde til ret hård frost hos mig - og jeg vinterdækker aldrig. Er den rød i farven?

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja ambassadøren er rød i farven
      Kh Anne

      Slet
    3. Det ser lige lidt anderledes ud da jeg har fået mig en iPad. Det er nu smart :-)

      Slet
    4. Den røde ambassadør er mere modstandsdygtig mod frost og det er samtidig advarselsfarven for mange dyr. Så de ikke æder på den.
      ja hvis du kommer fra en telefon er en ipad rigtig smart!

      Slet
  7. Hej Karsten Det er da skønt men en sådan køn overraskelse, ja Barolo kan få en til at glemme tid og sted ;-) . Her på Amager er det kun erantis der blomstrer . Tusinde tak for frø, det var rigtig pænt af dig. Jeg glæder mig til at så. Hav en dejlig uge. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Jeg blev da også lidt glad!
      Og så er det a lidt morsomt at få en hilsen fra sig selv:)
      Håber du får glæde af frøene!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Her har de første krokus dukket opp i hagen men akkurat nå er de lett glaserte så vi får krysse fingrene for at dette går bra?! Snøklokkene er også godt på gang men de ser ut til å stå på vent litt til. Forståelig nok for nå har vi sne og kuldegrader også her i Bergen. Lyst og vakkert! Ha en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Glaserede krokus har også sin charme. Og Crocus er jo hårdføre, mon ikke de klarer sig?
      Sne og kulde har vi også her - med dagfrost et par dage endnu, siger de - meteorologerne:)

      En dejlig uge til dig med!

      Slet
  9. Hej Karsten
    Dejligt med en blomstrende overraskelse, og så tidligt på året - det kan da ikke være bedre. Du må love at du lader os følge med i udviklingen af din tidløs.
    God aften.
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Det er rigtigt, man bliver lidt glad!
      Nu håber jeg på at hjortene ikke lige skal prøvespise på den!

      En dejlig aften også til dig

      Slet
  10. Her har vi endelig fått litt snø,sol og kulde. Noen vårblomster hadde begynt å titte fram, men både de og julerosene er nå dekket av snø, så vi nyter vinteren og..lengter litt etter vår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja, lidt vinter skal vi da vel have, og vårblomsterne er jo vant til den slags, og tåler meget når sneen er der!

      Ja nyd vinteren - pludselig -før vi ved af det- er det vår!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hej Karsten,
    Tidløs kendte jeg ikke. Fine billeder.
    Ja overraskelser som vi lige ikke husker..
    Jeg skal huske at så frø i foråret med Barolo i glaset ude i højbedene - det kan kun gå godt og være festligt. Tidligere har det kun været vand.
    Her ligger en ordentlig dyne af sne, så alt fra i søndags er begravet i hvidt.
    Din have skal nok sprinte efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Hele slægten Colchicum -tidløs- er spændende. De fleste kender de krokuslignende lyslilla høsttidløs - men jeg synes egentlig at de fårårsblomstrende typer er lidt mere spændende fordi man jo ikke ser dem overalt:)
      Ja med frø kan det nemt bliver særdeles spændende hvad der er hvad - og bare Baroloen er god så går det nok!

      Her smeltede der meget sne idag mon ikke resten forsvinder i den lune vind på lørdag?

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...