mandag den 29. juli 2019

I ly




Jeg har søgt ly i bjergene, jeg er bare slet ikke til de varmegrader vi har oplevet de sidste uger.
Så det blev en tur tilbage til Tjekkiet!
Her i bjergene er der højder op mod de 1200meter, så nætterne er stadig nogenlunde kølige.

Jeg er ved at lære folk lidt at kende, det er jo anden gang jeg er her. Man bliver genkendt og hilst på!

Og jeg kigger på skov!
Og skov er her nok af.

Efter fløjlsrevulutionen har man langsomt privatiseret skovene.
Men med en ny regering hernede, går det hurtigt i øjeblikket, og priserne er presset i bund.

Så jeg ser på skov.
Lange øde skovveje af skiftende kvalitet.

Ingen  store "kalhyggen" som jeg kender det fra Sverige, man mere plukker passende træer og det er mindre traktorer der fragter stammerne til vejene.

Jeg ser mest almindelig rødgran, og enkelte parceller med lærk.
Men jeg får det indtryk, at der engang har været mere blandet skov:
Her står feks en bøg midt i det hele.  

Landsbyerne ligger med store marker omkring sig
Selvom den almindelige borger hernede, ikke har mange rede penge. Så boomer økonomien med kun 1,2% arbejdsløshed, og lønnen stiger pænt hvert år.

Nå, jeg ser altså på skov

Og i skoven er der en god bekendt:
Papilio machaon - der på dansk bliver kaldt Svalehale, på svensk Makaonfjäril og på norsk Svalestjert. 

Og mere end en enkelt:
 Alletiders!
Flot flyvende her i skovene.

Jeg ser nogen tilbud på onsdag og kan derefter beslutte mig i ro og mag, har vi aftalt.

Super, når vejret nu skifter, og det igen bliver muligt at køre nordpå.




40 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Hvor er dine billeder af svalehalerne smukke. Sådan nogle sommerfugle har jeg aldrig set i virkeligheden - gad nok vide, om de findes i Danmark. Spændende at du ser på skov i Tjekkiet.
    Ha' en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame

      Svalehalen er nok noget af en favorit for mig!
      De findes i Danmark - men ikke i stor mængde.
      Ja ikke - når jeg nu alligevel er her:)

      En dejlig ny uge til dig med

      Slet
  2. Hej Karsten
    Du er lang væk hjemme fra, må jeg sige. Mon du er blevet træt af Danmark.
    Det er imponerende sommerfuglebilleder du viser. Jeg har heller ikke set svalehaler før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det har du ret i - Danmark bliver jeg nok aldrig træt af. Derimod 5-6 timer På autobahn i Tyskland i stegende hede - og ingen linding i dk...
      Ja de er bare så flotte - en klar favorit!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hej Karsten

    Så det er der du har gjemt deg i varmen :)
    Det er nok kjøligere der enn mange andre steder. 29 grader her i dag, men jeg har vendt meg til det og står midt i sola og jobber :)
    Flotte svalestjerter og flotte bilder! Den hadde jeg et kort besøk av i fjor sommer og jeg håper å se den i år også.

    Hygg deg i skogen! Nå skal det bli kjøligere her fremover, så da blir det nok det i Sverige også.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jamen ja - der var det max en 24 grader idag her. helt ok!
      Fantastiskt - imponerende med din energi:)
      Jeg så den i Värmland da jeg var der sidst - en favorit!

      Tak ja - Især om natten vil jeg gerne have temperaturer under de 20.

      En dejlig ny uge til dig

      Slet
  4. Hej Karsten.
    Have i Danmark, have i Sverige, - og skov i Tjekkiet. Det lyder spændende, om end der nok skal en del energi til🤓
    Her er det meget varmt, 29 grader, og stadigvæk tørt. Nyd bjergene og skoven.
    Hilsen Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Jo det har du egentlig ret i. Og her i de kølige bjerge er man ikke helt tom for energi!
      Det lyder slemt - vi håber på lindring!
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hei Karsten.
    Flotte bilder av svalestjerter. Den har jeg ikke sett her.
    Her er det for varmt. Er heller ikke tilhenger når gradestokken runder 25 grader. Godt vi har bassenget.
    Ikke dumt med skog. Vi er fire søsken som har en gård sammen etter våres foreldre. Der har vi skog som vi ifjor hogget en del av.
    God uke til deg i Tjekkia.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Jeg kender ikke udbredelsen i Norge - men mon ikke den kunne klare sig hos dig?
      Nej mit alternativ var jo frygtelig mange timer i en lille blikspand, nu har jeg en større bil og en AC der virker:)
      Det lyder fornuftigt - og godt i fire søskende klarer det fint sammen - skov er langsigtigt!
      Tak!

      Ha en dejlig uge du med

      Slet
  6. Nydelig sommerfugl, den har jeg aldri sett før. Høres ut som du drar ut på mange spennende reiser. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Den skulle bestemt findes i Norge. DEn er hos mig i Värmland.
      Ja denne rejse var måske uplaneret men jeg slap for den værste varme.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Det imponerer mig, at du i sommervarmen havde energi til at kaste dig ud i en lang køretur i ferietrafikken. Spændende planer om at blive skovejer. Er der skov på din grund i Sverige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg håber bestemt at vi får mindre ekstremvarme fremover.
      Nu må vi se hvad der sker - men foreløbigt er det lovende!
      Reelt har jeg kun 4500m2 i Sverige. Men i den omliggende skov i det gamle kulturlandskab kan jeg tage alt jeg vil til eget brug.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Dina bilder på Macaonfjärilen är så fina, en vacker fjäril som jag bara sett en gång hos min dotter. Värmen har tagit uppehåll, i natt har det regnat och vädret är svalare, skönt. Det ser fint ut med en tät skog, kalhyggen är inte fint, men tyvärr finns det för många.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Har man en gång sett en machaon glömmer man det nog alldrig!
      Kalhyggen vil vi inte ha nej:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  9. PS Karsten, nu hvor du er der, måske kunne du få et historisk slot med i samme omgang. Eja hvor spændende det kunne være,,, en eventyrsferie du er på der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen ja Mette - hvorfor ikke - helst et der ikke kræver vedligeholdelse;)

      Slet
  10. Hej Karsten, jo du overrasker sørme. Lange køreture og tanken om egen skov. Fedt- er du jæger ? Eller er det klimaaktivisten..Der er jo lidt vej til Tjekiet så spændene at følge dine ideer for jeres kommende projekter. Her står den også på feriebog vi skal til skønne Sverige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Jeg jager kun med kameraet:)
      Nok snarere en undren over skovbruget her og hos vore nordlige naboer - en fodslæbende konservatisme der ikke dur i en foranderlig verden.
      God tur!

      Og ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hej Karsten!

    Ja, värmen den senaste veckan har varit olidlig, inget väder för mig, jag går inte utanför dörren. I natt vände det, drastiskt och nu är det skön sommar igen.
    Vackra skogar minsann, kanske är dom klokare i Tjeckien än vad Sverige har varit men sin enahanda kalhyggesteknik.
    Skall du bli skogsägare kanske?

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Totalt olidlig ja - bra det har vänt!
      Klokare på ingen kalhyggen - men inte klokare i vilka trädslag man planterar.
      Vi får se - möjligheten finns ja...

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  12. Wonderful butterflies.
    All the best
    Maria

    SvarSlet
  13. Hi Maria

    Thank you!

    Have a great day!

    SvarSlet
  14. Åh, det var fint med så mange svalehaler. Fantasktisk foto. De uddøde i Danmark i slutningen af 70-erne og ses nu kun på træk, så det er da noget af et scoop :-) :-)
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg var selv begejstret.
      Jeg har hørt at igen er ved at etablere sig - det ville jo være super!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  15. Hei Karsten.
    Du er stadig på farten, men nå tror jeg at du trygt kan komme hjem til et Skandinavia med ganske normal sommertemperatur:-)
    Sommerfuglen var bare utrolig vakker! Har aldri sett den her.
    Ha en fin uke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Det lyder godt for det ligger jo i kortene:)
      Den burde kunne findes hos jer - men er nok sjælden!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  16. Hei Karsten!
    Liker veldig godt å se landskapsbilder fra Tsjekkia. Det kunne ha vært fra Norge, men samtidig ser man en forskjell. Det er morsomt å se skogsbilder fra mellom-europa. Det er ikke det man ser for ofte. Takk!
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja, det kunne nok godt have været Norge, eller Sverige.
      De største forskelle er at her stort set ingen kalhyggen er, og at træerne typisk får lov at blive rigtig store hernede. Jeg ser heller ingen fyrretræer, rødgran udgør vel en 95%.

      Jeg tror området her har en stor fremtid som åndehul når Europa bliver varmere...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  17. Det lyder spændende og jeg håber, det ender med en god handel. Men at være jordbesidder i Tjekkiet, vil betyde nogle timer på landevejene. Hvor langt har du derned?
    I vores have er sommerfuglene vendt tilbage i år i stort tal, og der er en del forskellige. Hvor kunne det være spændende, hvis der kom en svalehale!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Kører jeg direkte og bruger Gedser Rostock tager en tur 9-10 timer alt efter den forfærdelige trafik rundt om Berlin. Der findes jo også fly og tog:)
      Måske kan jeg afslutte en god handel i denne uge....?
      Lyder godt du har så mange sommerfugle - Lad os håbe de spreder sig ud over hele landet:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  18. Ja det var ju spännande. Skog i Tjeckien. Hoppas affären går i lås.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
  19. Hej Helene

    Ja, det ser lovande ut!
    Får nog bara vänta till måndag...

    Han en trevlig helg

    SvarSlet
  20. Låter spännande men en nyfiken undran - varför skog? Vi har skog och det är ett stort jobb att bruka den på gammalt sätt eller nja lite äldre sätt... Vi har inga hästar. Men vi ser att det blir varmare. Fler och fler lövträd flyttar in och fler och fler insekter som barkborre...

    Lycka till idag! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Jag tror skogsnäringen kommer at ändra sig totalt de nästa 5-10 åren.
      Inte tilbaka, nej - men fram:)
      Jag är spänt på att se hur det står till med barkborren vid mitt hus i Värmland.

      Tack - det blir först i morgon.....

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  21. Det var noen nydelige sommerfugler. Her i år har det vært marihøneår. Helt utrolig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja ikke:)
      Nogen år ja - så har vi ingen og andre - ja...!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  22. Himmel - den sommerfuglen var utrolig flott - flotte bilder!
    T

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Torill

      Ja den er bare lækker!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...