søndag den 4. februar 2018

Hvalen og dens hale - et forløb



I Värmland har der været hård frost og godt med sne de sidste dage. Så Viveca har siddet og fundet gamle billeder frem, og igår mailede hun et par af dem til mig.

Her sidder jeg så:
Det er 2012 i juni. og bedet er starten af det, der er ved at blive til Hvalen. De fine pinde viser hvor jeg har sået en masse.

Det er da morsomt!

Og jeg fik lyst til at lave en slags forløb:
Vi går lige nogen år baglæns, til 2009, engang i maj måned:
Hvalen uden sin hale og lidt mere kantet  over ryggen,

Her fra den modsatte side:
Den flotte stribe sten der ligger midt gennem den, det er sten hvor tilhugningen gik galt, da stenhuggerne lavede fundamentstenene til huset (og iøvrigt sten til brønden og jordkælderen). Stenene blev lagt som en slags afgrænsning mod syd og vest for huset, for at danne grænse for de mange læs grus man planerede og fyldte på med.

Senere samme år er jeg igang med halen:
Længere ude lå der 2 sten i jorden, og da de var så besværlige at klippe græs rundt om, ja så forlængede jeg bedet ud til dem. De store sten jeg har løftet op, de blev senere en del af kanten.
Det blev da egentlig ret godt!
Grundigt arbejde, der har holdt til idag. Og nok også bliver ved med det.

Jeg satte lidt nye planteri hver ende af halen.

Året efter såede jeg i midten, jorden er bedre her end i det grus jeg ellers såede i.
De større pinde markerer hvor jeg senere vil sætte nogen større liljeløg.

Året efter:
Det er så maj 2012. Hvalen er en kaskelot!

En enkelt dalhansoni lilje er på vej op.

Det bliver til 2 året efter:

Og året efter igen, men nu i juni:
Liljen er slemt frostskadet, men læg lige mærket til bunddækket.

Det er björnmossa -Polytrichum commune-. Hver enkelt "mos-plante" bliver en 25-30 cm lang, og hele bedet er fyldt.

Det ses bedre på dette billede af Fritillaria camschatcensis fra 2015, Jeg får det indtryk at visse planter gavnes af dette kraftige bunddække, mens andet ikke kan klare sig. Det virker som om jorden under påvirkes, den bliver rødlig og ligesom mere sandet. Mon ikke mossen har en symbiose med en svampeart dernede?
Denne liljelignede Fritilaria ser ud til at have det ok, selvom den er blevet ædt på af liljebillen og dens larver, det har jeg ikke set beskrevet før.

Samme tid året efter.:
Hovedskudet har det supergodt og der er nye unger. Men det har været tørt, og björnmossan folder sig sammen. Og venter tålmodigt på regn... 

Det er i dette stade den er sårbar, tørken skal den nok klare, men der kan pludselig komme ukrudtsfrø ned til selve jorden, og det er jo netop det vi ikke vil have, så jeg vander lidt, og den folder sig pænt ud igen.

Nu sidste år 2017:
Jeg har sat nogen nye dagliljer i halen, de ser ud til at trives.

Planen er ellers at grave meget af hvalen op næste sæson, jeg tror nogen af liljerne har lavet så mange sideløg, så de slås med hinanden om næringen. Der er også en masse herfra, der passer bedre nede i stubberiet, mine Epimedium for at nævne nogen. 

Det var så Hvalen og dens hale. 

Her om vinteren er der tid til at se på gamle billeder. 
Hernede lover de sol og dagfrost de næste dage. Ligesom vi gerne vil have det!

Når det lune vejr vender tilbage, så ved vi og planterne, at det har været en slags vinter!


33 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så fint å se hele forløpet helt tilbake til 2009! Flotte bilder alle sammen. Det ligner veldig på halen på en hval, ja.

    Været i Värmland er temmelig likt her, og jeg ser at det er -10 der og her er det -11 akkurat nå. Ja, om vinteren er det god tid til å se igjennom bildene. Om sommeren blir det ikke tid til sånt, for da skjer det for mye.

    Det blir kaldt i en uke her, men hos dere blir det nok ikke så kaldt. Det er jo mye verre hvis det skulle bli hard frost hos dere nå hvor plantene har begynt å våkne. Her føles det som jeg bor i en fryseboks. På onsdag er det meldt om -20 grader. Men det blir nok vår i år også ;)

    Ha en deilig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg har endnu ældre billeder - men de ligger på en harddisk jeg ikke kunne læse fra, så det må blive en anden gang!
      Ja - nede i dalene tror jeg det endda kan blive endnu koldere, mit hus og haven ligger "lunt" oppe på højderne, -20 er usædvanligt.

      Ja våren skal nok komme, og planterne ligger godt under al den sne!

      Ha en dejlig søndag du med!

      Slet
  2. Hej Karsten!
    Alltid trevligt med bilder som visar förändringen i ett projekt. Så olika skepnader av valen, med växter och utan. Kul med en bild av dig, barfota i gröngräset. Ser härligt ut.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja jag tänkte detta kunde vara kul!
      Ett totalt oplanerad projekt:)

      Ha en trevlig söndag du med!

      Slet
  3. Trädgårdencyklerna är spännande! En plantering blir till, växer fram, mognar och blir sen föremål för förändring. En val kommer och går :) Fick frågan av en kompis en gång - varför kan man inte bara plantera och sen låta vara? Vad är det med det där att kånka runt växter som ni håller på med? Det kan man ju fundera på. Hoppas mina frösådda F camchatcensis blommar till sommaren.

    Ha en fin söndag! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Jag försöker att minimera det som måste göras löpande. Men jag tror inte där har varit något år utan att jag har ändrat lite på min Kaskelot:)

      Om din camschatcensis är nysådd är det extra spännande!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  4. Hej Karsten, hvor er det et fint forløb med hvalen. Nok god ide at se hvor mange sideløg liljerne har. Det kunne jo være hvalen skal udvidesctil en blå hval☺️. Her nyder jeg også frost, sne og sol. Lige nu er det tid for de kuldekimere jeg gerne vil så. Desuden startes chilier i dag. Lige nu er jeg dobbelt haveejer da min svigermor uventet gik bort. Ja så her er nok at se til. God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja det kunne være sjovt med en blåhval, tror nu nok det må blive et andet sted, jeg er blevet ret glad for kaskelotten;)
      Sikken noget med din svigermor, men godt du får tid til at klare såningen!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hei Karsten.
    Fint å se bilder av forløpet og se forandringene. Flott bilde av deg. En skal gå barføtt om sommeren. Her er det bitende kaldt, og kaldere skal det bli. God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja bare tær når temperaturen er til det og der er græs under fødderne:)

      Ja hernede får vi også et par dage med dagfrost så vender varmen tilbage næste helg siger de...

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Artig å se, og så smart med de pinnene. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja, hvorfor ikke bruge det jeg har nok af, det skrevne tal blev nu ret svært at læse efter et års tid:)

      Ha en dejlig uge

      Slet
  7. Hej Karsten!

    Ett väldigt trevligt inlägg från din svenska have! Jag gillar det jag ser, svensk natur och den röda stugan i bakgrunden och så dina odlingar som växer fram. Trist med björnmossan som sprider sig ordentligt när den får vara ifred. Du får gärna bjuda på fler bilder från ditt vackra sommarställe.

    Ha det så gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tack! javist där kommer nog mera från trädgården där:)
      Björnmossan är ok om jag bara väjler de rätta växter - någon som inte bryr sig eller gynnas av den!

      Ha en trevlig ny vecka:)

      Slet
  8. Det er nu lidt sjovt, at følge et bed gennem flere år.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Ja det giver ligesom et større overblik!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Det var da spændende at følge din hval. Har du andre dyr? Det er smukke omgivelser, din have ligger i. Det giver noget til en have, når naturen kan trækkes med ind.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, det må man sige, jeg har jo Ormen! Den er ikke ligeså gammel, men bygger meget på erfaringerne fra Hvalen.
      Naturen er et vilkår - og jeg kæmper ikke imod men forsøger at guide processen.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hej Karsten
    Som de andre så syntes jeg jo også det er sjovt at se hvordan din hval er blevet til, hvad der gror i den.
    Man syntes jo nærmest man kender den :o)
    Her er det fine vejr også blevet nydt i haven i dag.

    Masser af hilsner og god uge til dig.
    Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jamen det er da alletiders!

      Imorgen lægger vinden sig - man burde næsten tage tidligt fri....?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Hei Karsten! Morsom med et historisk tilbakeblikk :-)) Og det er jo helt klart en hval! Og der var du også ;-)) Jeg vet liljebillene godt kan like fritillaria men her får de stort sett være i fred. Ønsker deg en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      ja ikke?
      Fritillaria bliver ædt på at de voksne liljebiller, det nye jeg så, var at de lægger æg på den og at de ulækre larver lever på den også...!

      En dejlig uge til dig med!

      Slet
  12. Hej Karsten - sjovt at se så tydeligt, hvorfor det hedder 'Hvalen'. Det skal blive spænende, hvad du gør ved den i løbet af 2018. Planer er noget af det bedste... Og hvis vinteren snart slutter, så kan vi jo hurtigt komme i gang. Frosten skulle forsvinde i løbet af nogle dage.
    Din mos 'Almindelig Jomfruhår' er meget smuk som bunddække. Jeg er i det hele taget vild med mosser, fx mellem vores brosten. Det er så flot grønt.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg har fældet nogen af de træer der har givet skygge midt på dagen, så der er nogen der må ned i det nye skyggebed, ned i stubberiet!
      Ja de lover plus grader fra onsdag og mindre nattefrost efter weekenden. vi får se!

      Ja, 'Almindelig Jomfruhår' er kommet af sig selv - jeg laver forsøg med andre typer bunddække andre steder.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. Hej Karsten
    Her kom jeg da noget bagud, men godt jeg opdagede, at jeg havde misset et indlæg. Især når du også har lavet et forløb, det er ganske sjovt at kigge gamle billeder og se hvad der er sket i årenes løb. Det er også sjovt for vi andre at følge med i.
    Et billede af dig var da heller ikke så tosset :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det går da nok hvis du havde glemt det - men ja der er jo billeder fra før jeg bloggede! Det synes jeg var lidt sjovt ja!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  15. Hei Karstan!
    Morsomt å se den historiske utviklingen av Hvalen. Jeg skal bli flinkere til å ta bilder av noe som utvikler seg.
    Det er gøy å sammenligne før og nå, men glemmer så fort.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Det var også morsomt at lave dette nedslag, engang imellem er processen en del af målet:)

      Ha det godt du med!

      Slet
  16. Hei Karsten

    Det fine med bilder er jo at en kan se tilbake på hagen etter mange år. Flotte bed du har laget! Og det er så godt å gå barfot i gresset på sommeren.
    Selv blir jeg sjokkert over hvor mye plen jeg hadde i hagen før når jeg ser tilbake, for nå er det jo nesten bare blomster:)
    Ser du har mye lupiner, her trives de ikke så godt.
    På mine Fritillaria krydde det av liljebiller i fjor. Men så var det liljebilleår her til meg det året. Det varierer nok fra år til år.

    Ha en fin ny uke:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Man glemmer så nemt hvordan det var tidligere - billederne får os til at husker, ja!
      Jeg vil ikke fjerne al min græsplæne, men jeg har jo heller ikke svært ved at finde plads til nye bed:)

      Ja Billerne æder på Fritollaria det ved man, det nye er at de også lægger æg på dem og at larverne kan leve på denne Fritillaria:(

      Lupinerne sætter jeg der hvor jeg vil lave lidt jordforbedring:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  17. Så fin hvalen har blitt. Morsomt også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak - indimellem er processen bare så fornøjelig!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...