søndag den 21. oktober 2012

Forunderlige frø

Jeg aner faktisk ikke hvad der er op eller ned på disse frø:
Det er fra mine Achocha -Cyclanthera pedata- den sjove slyngplante der gav så god en høst i år. Frøene er først hvide, så nu efter at frugten har (over) modnet bliver de nærmest sorte, jeg tror det er dem jeg skal bruge, men hvilken vej de skal vende eller sådan noget, det aner jeg ikke - har da aldrig set så aparte frø før.

Min hvide Liatris - Liatris spicata- spreder selv sine frø.
De flyver langt, og næste år kommer de små skud, de kan godt minde lidt om noget bredt græs, men når man som jeg nu har lært det at kende, kan man let bare lade nogle stå, ligesom med Digitalis - måske der her imellem er en fin variant?

2 kommentarer:

  1. Hej Karsten F.
    Fin blog, du har.
    Den smukke Arkantus findes også i vores have - har du mon erfaring med at formere den? Vi har prøvet lidt af hvert uden succes.
    Og solhatte er også til stor glæde. Kender du "Staudefeen"? - hun har en del, også de nye sorter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malthe og Lars
      Og tak for roserne;-)
      Acanthus plejer jeg bare at dele, frem med spaden - har ikke prøvet at frøformere den - men det skulle da være muligt?
      Ja, kender skam Staudefeen - De virker bestemt kvikke og tager nogle af de nyere sorter hjem. Det er nok virksomheder som disse der vil overleve, i det udskillingsløb vi er vidne til i havebranchen.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...