torsdag den 18. oktober 2012

7 nye Pæoner

Ja, det er nu det gælder for pæonerne, det er nu de kan flyttes, deles, købes og sælges. Dagens sending er fra Holland. Og det ser godt ud, rigtig godt.
Ialt 7 forskellige nye pæoner direkte fra Ruud Warnerdam - jeg linker til dem oppe i link-fanen.

Og det er selvfølgelig ikke nogen ordinære pæoner, dem kan man jo nyde synet af hos naboen.
Rigtig pæne rødder med masser af "øjne", jeg glæder mig allerede til de fantastiske blomster næste år.
Med i pakken lå også store billeder af de leverede pæoners blomster. 

Jeg har valgt pæoner der ikke skal støttes, men er kraftige nok til at klare sig selv. 

I denne omgang har jeg fået en enkelt ren art og en P.lactiflora kultivar ellers er det hybrider.

Og så spørger du selvfølgelig hvorfor jeg ikke bare købte disse planter her i Danmark, vi har jo blandt andet pæoneksperten?

Tja det kunne jo være pga prisen, det er ned mod halv pris hos Warnerdam. 
Og sjovt er det jo også at se hvordan danskerne totalt har planket Warnerdam, prøv at sammenligne disse 2 links: 
Her Danmark og her Holland.

Billedet er det samme og den danske tekst er et fortyndet udpluk af den Hollandske, men prisen..... puha...

Mon dette ikke er et generelt problem ved mange i den danske "professionelle" havebranche?
Det må vi hellere kigge på i et fremtidigt nedslag.

13 kommentarer:

  1. Held og lykke med dine nyindkøbte pæoner.
    Jeg glæder mig til at se dem med blomster til sommer.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og ja, det bliver spændende at se dem i blomst.
      Også rigtig god aften til dig.

      Slet
  2. Det lyder spændende, jeg synes også, at priserne efterhånden er blevet ret høje her i landet ved visse firmaer, så har jeg ikke nævnt navne.
    Jeg kunne godt lide dit udtryk, at det ikke er ordinære, du har købt. Sådan siger jeg også, når jeg køber rhododedron :)
    Jeg smutter lige ind og kigger på priser her hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. En af de lange vintermåneder tror jeg at jeg vil kigge grundigt på branchen - hvor meget af den mon der kan tåle det?
      Jeg kender ikke Rhododendron markedet overhovedet - Har ellers overvejet et vildt stort surbundsbed ved mit hus i Sverige.

      Slet
    2. God idé at kigge nærmere på banchen, det er ikke sikkert, den kan tåle det, det bliver spændende at høre om.
      Det lyder som en god idé med et stort surbundsbed ved dit hus i Sverige. Der findes så mange smukke rhododendron med mange forskellige bladformer og farver i løvet. De er skønne om vinteren også. Jeg kan anbefale dig at kigge indenfor hos www.rhodobutik.dk der er mange mange at vælge i mellem.
      God fornøjelse :)

      Slet
    3. jamen tak, det har jeg da så gjort.
      Rhodobutik virker tjekket og priserne ok. Jeg har plukket nogle specielle rhododendron ud og tjekket dem op mod andre leverandører i Europa. Deres priser er ca Europrisen ganget med 10, det er OK når man tænker på at det for mange vil føles nemmere - specielt hvis der skulle være reklamationer.
      Syntes iøvrigt at nogle af de flotteste i blomsten var dem der i gamle dage hed Azalea, men de er vist løvfældende?

      Slet
    4. Det er jeg glad for at høre, det er et rigtig godt sted at handle. Jeg køber aldrig på nettet hos dem, da jeg helst selv vil udvælge planten. Det tager kun en time fra færgen og dertil, så det er overkommeligt og så hyggeligt, at det er hele turen værd :) Hvis der er noget der ikke kommer, får jeg pengene tilbage eller en ny næste gang, jeg kommer. Jeg kommer der som regel 2-3 gange på et år. Jeg køber både spagnum og specialgødning der.
      Azalea er flotte i blomsten, men ja du har ret, de er løvfældende. Der findes meget smukt og forskelligt løv, det betyder meget om vinteren. Du kan evt. se min fane med rhododendron på min blog.

      Slet
    5. Hej igen
      Det lyder som om de yder en god service - jeg tjekkede lige op en gang til med en fin hybrid jeg fandt hos dig - Gibraltar - i 30-40cm - pris hos rhodobutik 185.- billigste jeg fandt i DK - 152 (planteshop.dk), men her finder jeg ligepludselig en tysk forhandler der er enormt billig 11.80€ altså pænt under 100kr
      http://rhododendron24.de/advanced_search_result.php?keywords=gibraltar&x=0&y=0
      De lader til at være endog meget billige - kender du dem?
      Hos den største leverandør Hachmann.de koster den 18€
      - En flot samling du har - og du præsenterer dem kanon godt med de gode billeder

      Slet
  3. Hej Karsten
    Nej jeg kender ikke den tyske forhandler, og netop med rhododendron vil jeg helst selv vælge og se den live :) Men du har ret det er da meget billigt, jeg kigger på linket lidt senere.
    Tak for ros, det blev jeg glad for :) Jeg startede min blog i marts 2011 på det tidspunkt havde jeg aldrig selv taget billeder. Min mand overlod mig sit kamera (og købte selv et nyt) jeg har øvet mig lige siden og er meget glad for at tage billede, især i min have. Mit kamera er et Panasonic FZ 38, det er kanongodt til mig som var ganske uerfaren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror det bliver sjovt -rigtig sjovt- at kigge på havebranchen.

      Dit FZ38 er et totalt godt kamera, mit forrige kamera var et FZ20 en ældre udgave af dit - jeg har måttet købe 2 kameraer for at erstatte det - det nyeste er et LUMIX LX7.

      Slet
    2. Ja det tror jeg også, jeg er spændt på at se, hvad du finder ud af.
      Du kan tro, jeg er også glad for FZ, Bent tror at jeg slider det op med alle de billeder jeg tager dagligt :)

      Slet
  4. Altid spændende med nye planter - glæder mig til at se dem i blomst til næste år :-)
    Og tak for linket - har allerede fundet et par MÅ-HA til mine nye bede :-)

    Glæder mig også til at følge med, når du kikker nærmere på branchen - Forhåbentlig fulgt op af endnu flere gode link ;-)

    Mange havehilsener Sanne O.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sanne
      Ja, får nok flere pæoner fra endnu en tjekket leverandør nu i år.

      Links bliver løbende opdateret;-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...