mandag den 15. oktober 2012

De levende farver

Dagene er blevet kortere - om 14 dage går vi tilbage til normaltid, mørket kommer.

Idag slår jeg først ned på de sidste stærke levende farver.
Min kønne Astilbe der ikke er sprunget ud, mon den når det?
De små blomsterknopper er fantastiske. Her forstørrer jeg lige et udsnit:
Købt for en femmer i ALDI dette forår, eller rettere 10kr for 2.
Her er en Acanthus der har fået et knæk og lige har været nede og vende
Sikke flotte frøkapsler på denne imponerende vækst.
Dette er almindelig Bjørnetidsel - Acanthus mollis, den helt ordinære der findes på planteskolerne. 
Der findes mindst 4 forskellige Acanthus arter her i Europa, det er en oldgammel kulturplante med navngivne selektioner og spændende hybrider, vis mig den planteskole her i landet der har nogen som helst af dem?

Nej vel? Den danske professionelle havebranche gør meget for ikke at begejstre.

Nå, men de populære Solhatte - Echinacea x purpurea- er bedre repræsenterede  selvom man skal på nettet for at finde de nye, mere specielle. 

Her er der en, der er ved at smide sine frø.
Den ligner nærmest et pindsvin, er det meningen at de skal sidde fast i pelsen på forbipasserede dyr? 
Fuld sol og tør jord, det er ellers alt hvad denne robuste staude kræver.

4 kommentarer:

  1. Jeg var ikke klar over at der fandtes flere udgaver af Bjørnetidslen. Jeg har den selv og fået den fra min mors gamle have og har faktisk heller ikke set den på planteskoler.
    Jeg synes at den er så dekorativ med den flotte blomst og de store fligede blade.

    Min mor kaldte den for Store Julius, men det er nok et navn, som er gået i glemmebogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      "Store Julius" er da et festligt navn, Jeg kalder den indimellem for "Korinteren", men kun hvis folk er meget interesserede i den.

      Når jeg ser hvor meget skalderkål mange har, undrer jeg ofte hvorfor de ikke bare planter Acanthus istedet?

      Slet
  2. Fantastisk farve den Astilbe har!
    Jeg er også vild med Acanthus og var så heldig at få min første lille plante i sommer ved et blogtræf. God ide at bruge dem mod svalderkål, havde ikke lige tænkt på det. Bladene fra Acanthus er jo afbilledet utallige gange på de gamle græske og romerske søjler og på træudskæringer - Korinteren ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Dejligt at din blog og siden blogtræffet bla fører en så spændende plante med sig. Det er de korintiske søjler der har stiliserede Acanthus i toppen. Og mod skvalderkål prøver jeg med Digitalis, akelejer og Acanthus der hvor der er sol - og Polygonatum (storkonval) der hvor der er skygge.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...