tirsdag den 17. oktober 2017

Rigtig mørkt?



Der har været snakket en del på bloggene om at det er svært at få de mørke roser til at se rigtig mørke ud på billederne.
Jeg synes det går meget godt.

Her er hvordan jeg gør:
Dette er et helt neutralt billede, det kameraet selv laver. Ikke dårligt men det viser ikke den rigtige kulør på "Munstead Wood". Nej, MW er meget mørkere.

Det der sker er at kameraets automatik tager et gennemsnit af billedet, og så belyser herefter. Automatikken opdager ikke at en stor del af billedet faktiskt skal være mørkt. 

Så det må vi hjælpe kameraet med.

Mit kamera har en +/- knap den bruger man til at regulere eksponeringen. Billedet herover er i neutral = 0.

Herunder ser du -1 som er en halvering af lyset
Og herunder  -2 som så kun får en fjerdedel af det lys det øverste fik. 
Jeg synes vi nærmer os noget der ligner rigtig godt her! Dette billede er nok det mest korrekte foreløbigt

Men vi prøver lige med -3: 
Det synes jeg er en tand for mørkt, men det er også "smag og behag" hvilken version man foretrækker. Du har måske en anden favorit?

Man kan regulere meget i et billedbehandlingsprogram, men det kan være svært at huske den rigtige nuance, og rent tekniskt er det bedre at få billedet rigtigt når man tager det. 

Jeg gør iøvrigt helt modsvarende når det er hvide blomster, det kan jeg da vise en anden gang? 

Jeg ønsker alle en dejlig uge!









31 kommentarer:

  1. God morgen Karsten
    Tak for undervisningen, heldigvis er jeg ved at finde ud af det. Den anden dag gjorde jeg modsat med en lys rose :) så jo jeg er ved at lære det. - 3 er nu ret fin, men den rigtige er nok - 2.
    I dag blæser det så, gad vide om vi får solen at se, det ser ikke sådan ud nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. God Morgen Lisbeth

      Ja, det er sådan jeg gør, andre klarer det hele i deres billedbehandlingsprogram.
      Jeg vil vise tilsvarende med en hvid rose, der er en enkelt der blomstrer nu.

      Vinden er ikke kommet hertil endnu, men vi har sol! Det er lidt den omvendte verden...
      Oh mon ikke vinden slider hul i dine skyer?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Ja man kan göra mycket med sina bilder och ju mer man vet desto finare bilder. Tack för tips. Munstead wood är verkligen snygg. Har den inte (ännu).
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Jag valde Munstead Wood för att den är mörk, men också för att den är så känd, en klar favorit!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  3. Lyset er vel meget afgørende for, hvor mørk rosen opleves i det øjeblik, billedet bliver taget. Mit kamera tager efter min mening for lyse billeder, hvis isoen står på 0, så jeg har den altid indstillet mindst 1 og ofte 2 mørkere, men selvfølgelig afhænger det også af, hvor meget dagslys der er. Jeg har ganske enkelte gange forsøgt mig med at arbejde med lukketiden i stedet for, og det virkede godt, men er ikke noget, jeg rigtig har vænnet mig til, da jeg ikke ret tit arbejder med stativ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ved et motiv der skal være lyst er det lige det modsatte man skal gøre, det vil jeg skrive om senere.
      Det lyder som om du gør det helt manuelt? Imponerende!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten
    Du tager fabelagtigt gode billeder. Den mørke baggrund på hjemmesiden er også godt tænkt.
    -2'eren er god. På -3'eren mister rosen lidt glød og bliver for 'flad'.
    Når jeg fotograferer, ændrer jeg også tit på den indstilling, der afgør, om kameraet skal måle lyset på hele billedet eller kun på en lille del, som jeg udvælger. Det kunne man prøve til rosen.
    En tredje ting, jeg nogle gange gør, er at afprøve de scenerier, der er i et digitalt kamera. Jeg bruger dem aldrig som de er tænkt, for jeg synes, det er noget pjat, men nogle gange giver 'Sne' eller 'Solnedgang' det ønskede resultat. Det gode ved digitale kameraer er jo at man kan tage hundrede billeder af det samme med forskellige indstillinger, og så vælge det bedste inde ved computeren med stor skærm.
    Mange hilsner, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      2eren er nok bedst, men farven på MW kan godt godt minde om 3eren.
      Det er ret smart det med at styre hvor der måles - her ville jeg have målt på baggrunden - rosen selv vil gøre billedet for lyst.
      Tror også jeg har de muligheder med forskellige "scenes" tror feks "solnedgang" også ændre på farvetonen og farvemætningen. sådan noget gør jeg sjældent og helst i billedbehandlingprogrammet. men du har ret det er en mulighed.
      Jeg tager normalt ikke så mange billeder af feks en rose, prøver at få det rigtigt til at begynde med, så der ikke bliver så vildt mange at vælge mellem.

      Ha en dejlig dag

      Slet
    2. Det er virkelig klogt, ikke at tage for mange billeder. Jeg har et alt for stort arbejde med at sortere bagefter. Jeg synes bare ikke, jeg er dygtig nok til at få det rette skud i første omgang. Ingen tvivl om at du er bedre til det. Det er tydeligt at se. Du har også et bedre kamera. Jeg drømmer fortsat om et nyt.

      Slet
    3. Ja, det har jeg måttet sande. Jeg tager gerne et par billeder at samme motiv.

      Der sker så meget teknisk på kamerafronten, jeg var heldig at få mit NX1 dengang, priserne er gået op på det efter at produktionen stoppede

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Tack för lektionen, nu vet jag vad vitbalans är och ja, jag har en manick på kameran som man skruvar på, ljusare eller mörkare som jag borde använda mer. Vita blommor upplever jag som svåra att fotografera så har du tips om detta vore det roligt att lära sig.

    Om du har tid och lust i vinter vore det roligt med fler lektioner i fotografering.

    Allt gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Jag har fotograferad en vit blomma idag - nu får jag se hur bilderna blev, det blåste hemskt mycket:)

      Jag lär faktisk själva, när jag visar hur jag gör!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  6. Hej Karsten

    Imponerende hva du kan! Jeg er ikke glad i bruksanvisninger, men jeg forstår at det er mye en kan lære seg om teknikk ;)

    Flotte bilder, og det nest siste er nok det mest korrekte. Jeg har den selv, og fordi jeg bare lar kamera gjøre jobben så blir jo mine bilder av den alt for lyse.

    Flott med sånne leksjoner, ja :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, jag tror også at det næstsidste er mest korrekt. men på mit kamera kan man også gå mellem ciffrene så måske -2,3 havde været perfekt:)

      Godt du kunne bruge det!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Tack för bra tips. Borde testa mera med min kamera, men oftast blir det att jag tar den lilla som ryms i fickan, och då blir bilderna därefter. Finns nog många finesser på min kamera som jag inte känner till. Lär mig gärna mer.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, de flesta kameror kan mycket mera än det man omedelbart tror!
      Vill skriva om vita motiv nästa gång:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  8. Nu förstår jag inte... Vitbalansen sätter ju rätt vitpunkt så att vitt ska vara vitt och svart svart. Ljus mäts oftast bäst mot något som är eller liknar neutralt grått ca 15-18%. Sen nämner du att du drar ner ljusinsläppet men det gör jag med bländare, slutartid och/eller ISO-tal. Vitbalansen påverkar temperaturen mycket och drar nyanserna åt olika håll. Varför inte använda exponeringskompensation och ev, om det går, ändra ljusmätningsmetod på kameran? Då får du mindre ljus men samtidigt blir vita och svarta nyanser rätt.

    Vore intressant att se din bild av rosen där du samtidigt som du ändrar med vitbalansen har något vitt resp svart jämte rosen så man ser hur de påverkas.

    Fundersam, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Så bra att du har läst korrektur på min text!
      Jag går den efter och rätter det som är fel eller kan bli misförståd.

      Det ideela är at ha et "Color Reference Card" när man tar bilden och en kalibrerad monitor sen. Men det är inte på den nivån jag är:)

      Bra idé med att samtidigt ha något vitt - jag försökte ta de bilder idag men Munstead Wood var gått sönder i vinden. Så jag använde en annan mörk ros. Nu får jag se hur bra de bilder är!

      Tack för din respons

      Ha en trevlig kväll

      Slet
    2. Faktum är att det är ganska enkelt att öva upp ögat att hitta något som ungefär matchar neutralgrått och sen ljusmäta mot det när man är ute. Då blir färger och ljus oftast bra. Det kan vara något grönt bara det är 'lagom ljust'. Ett gråkort är annars enkelt och bra att ha med.

      Om du tittar i nummer 1 så har du redan där ett problemområde i rosen i det nedre högra hörnet. Där bildas ett nästan svart slukhål. Det blir bara mörkare för varje minskad bländare. Färgen blir mörkare i blomman men förlorar också en hel del av sina röda klarhet och det tycker jag är synd eftersom det är den där intensiva, vibrerande mörkt röda som gör den så vacker. Ett annat alternativ hade kunnat vara att fota rosen ur en annan vinkel där ljuset inte lurar exponeringen och som hade lyft upp de mörka partierna i rosen.

      Ha det gott! Carina

      Slet
    3. Jovisst ja, men Munstead wood är mörk mycket mörk:)

      Bilden är bara gjort för att illustrera min poäng med en ros många känner, och har haft problem med.

      Idag provade jag med en vit ros i solen, det blir kul at se resultaten:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  9. Takk for tipset ! Nyttig å ha med når en fotograferer i hagen.
    Du tar da også veldig mange fine bilder :-)
    Ha en fin uke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja, det håber jeg:)
      tak tak!

      Ha en dejlig uge i med!

      Slet
  10. Hei Karsten

    Jeg redigerer alle bildene mine i Photoshop, men tips er fint.
    Det tredje bildet var etter min smak, og kanskje det likner best på orginalen også?
    Ellers så har de forskjellige dataene varierende skjermer, så det jeg ser er kanskje ikke det du ser. Men rosen var da lekker!

    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Jeg skrev jo nok ikke noget du ikke vidste i forvejen.
      (Kathrine laver nogen af de flotteste billeder i haveblogland)
      Ja måske en anelse mørkere faktisk. i praksis fotograferer jeg i RAW og redigerer i Lightroom så det vil være nemt at lige at tilpasse lidt småting der.

      ja, når jeg går fra min fine 26" skærm til laptoppen er der bestemt en forskel!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja, sikke nogle flotte billeder Kathrine har på sin blog. Vh Lisbeth

      Slet
    3. Ja ikke Lisbeth?

      Det er altid en fornøjelse:)

      Slet
  11. Lidt sjovt: Efter jeg har været til fotoforedrag med Signe Goldmann....forstår jeg meget bedre, hvad du snakker om, når du snakker fototeknik....
    Jeg leder forøvrigt stadig efter mit gamle digicam...er jo blevet lidt tændt på at lege lidt med det...hvis jeg ellers nogensinde finder det.... Godt nok tager min telefon bedre billeder, men jeg mener jeg kan ændre på blænden på digicam...
    Om ikke andet må jeg ønske mig et nyt i julegave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Alletiders med din fornyede interesse!
      ja, du kan sikkert ændre blænden og belysningen i dit digitale kamera - det må du da eksperimentere lidt med!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Tænk, jeg fandt sørme kameraet her til aften + opladeren og batterierne OG ledningen til at overføre til pc'en....
      Nu skal jeg så bare prøve at lege...håber der er lidt tørvejr i morgen. Hav en god aften.

      Slet
    3. Jamen det er da alletiders - god fornøjelse!

      Slet
  12. Hej Karsten
    Super indlæg, jeg elsker når du kommer med gode tips til fotografering og det har virkeligt været en hjælp at jeg har fundet knappen der skruer op og ned for lyset. Nu glæder jeg mig til næste lektion :o) bliv endelig ved med at komme med gode fotoråd, det ser ud til det er populært :o)
    God weekend til dig :o)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...