lørdag den 21. oktober 2017

De hvide




Nu er vi kommet til de hvide blomster!

Og med dem gør jeg bare omvendt:

Altså det modsatte af den kompensation de mørke fik. For at det hvide skal blive rigtig hvidt, skruer jeg op for lyset.

Først uden nogen kompensation:
Det hvide har en mat og grå tone, så vi giver den lige noget mere lys, +1:
Meget bedre ikke?
Jeg ville godt have haft en hvid rose mange kender, men min Jacqueline du Pré har ingen blomster nu og både New Dawn og Paula Vapelle har jo denne rosa tone, den eneste rent hvide er altså denne:

Morden "Snowbeauty" - Lynn M. Collicutt 1984 -

Den har klaret det ualmindelig godt her i år, og regnen ser ikke ud til at genere den synderligt.

Vi fordobler lige lyset igen:
Men dette er nok lige en tand for meget?

Lad os lige få en der måske er sværere:
Morden "Snowbeauty" - Lynn M. Collicutt 1984 -
Det er både en hvid og en mørk rose: "Snowbeauty" er min hvide, og da Munstead Wood var faldet fra hinanden, tog jeg en anden mørk: "Burgundy Ice" -Edgar Norman Swane 1998-.

Det var Carina der syntes jeg skulle have en mørk og en hvid sammen. Det har klart den fordel at de 2 modsætninger ligesom neutraliserer hinandens virkning, så billedet bliver egentlig ret ok, man kunne have givet det noget mere kontrast og større farvemætning i billedbehandlingsprogrammet, men det er jeg ikke meget for, så her er det råt fra kameraet.

For det er kun når det hvide (eller det mørke) udgør en stor del af motivet jeg synes der skal kompenseres.
Denne Acanthus mener jeg er ramt meget godt af automatikken.

Det er Acanthus mollis "Hollande du nord", med nye blomstrende skud og stor frøsætning samtidig.

Det har været et anderledes år på rigtig mange måder!
Det har regnet hele natten, og mere skal der komme siger de. Men der er jo 2 dage, så mon ikke der kan blive lidt opholdsvejr også?

Jeg ønsker alle en dejlig weekend/helg




24 kommentarer:

  1. God morgen Karsten

    Ja, det var jo et vakkert par i sammen! Morsomt å lese om hva du gjør. Det er en hårfin balanse der, og plutselig er det for mye, ja. Men Acanthusen klarte automatikken, ja. Den er veldig fin.

    Her har det ikke regnet i natt, men vi fikk nok i går, og mer er på vei til i morgen. Nå er jeg så lei av regn og grå himmel :( Et uvanlig år værmessig, ja, og mon ikke det er sånt vær vi får i fremtiden?

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Marit

      Med min Acanthus er det hvide ikke dominerende, så billedet bliver belyst korrekt.
      Ja, Det ser ud til at vi alle har fået regn nok, det sumper når man går i haverne, der er du heldig med det kuperede terræn, så vandet løber væk!
      Alt tyder på at vejret fremover vil blive mere kaotiskt - det kan også betyde ekstreme hedebølger og tørke...

      En dejlig helg til dig med!

      Slet
  2. Fint å se hva det gjør med + og - når det gjelder mørke og lyse motiv. Her er det Lars som bruker kameraet, men han sier at han nok ikke helt benytter seg av mulighetene kameraet har.( jeg ser at den knappen finnes på kameraet) Så da får han prøve det :-)
    Ha en riktig fin lørdag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin

      Lars tager mange oversigts billeder, der er det sjældent nødvendigt heller, men når et mørkt eller lyst motiv fylder meget, så er den knap god at have:)

      En fin lørdag til jer med!

      Slet
  3. Hej Karsten
    Jeg synes mit klarer de hvide blomster ok i denne tid, men om vinteren kniber det mere, så da må jeg lege lidt med lyset + 2 synes jeg også er lidt for meget på dit andet billede. Det ser godt ud med den mørke og den lyse sammen.
    Lige nu skinner solen her, så jeg klager ikke, vi fik 7 mm i aftes/nat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, om vinteren er der jo så meget hvidt så der må man lukke ekstra meget lys ind for at sneen ikke skal blive grå.
      Her har det småregnet hele dagen og det er gråt og trist, jeg håber på imorgen!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Tusen tack för tipset Karsten! Mycket bra att även få exempel på hur det ser ut med olika inställningar. Jag tycker det är svårt med vita blommor men jag har nog mörkat ner istället, där ser man. Kameran och min logik stämmer inte särskilt väl.

    Trevlig helg!








    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      oj ja, det vita blir först riktigt vit när där är tillräckligt ljus:)

      Trevlig helg til dig med!

      Slet
  5. Jeg føler at jo mer jeg lærer om fotografering jo vanskeligere blir det :-)) Enklest var det å sette å auto og knipse i vei.. Men litt utfordringer skal det jo være?! Ha en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, det kan der være noget om, og der er jo heller ingen facitliste:)
      Du tager jo selv fantastiske billeder!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  6. Snevinteren og højsommerem er nok de perioder, hvor de lyse blomster volder størst problemer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det kan der være noget om - jeg synes de lyse er lettere end de mørke.

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  7. Hei Karsten. Moro å lese hvordan du gjør det. Er ikke så flink til å stille inn, bare knipser i vei. Jo mer en funderer, desto vanskeligere blir det. Et forfærdelig vær ute. I år på sørlandet har vi fått mye. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Har lige set billeder - nej det ser ikke godt ud!
      Vi må håbe det bedste, Jordskred vil vi ikke ha...

      Held og lykke!

      Slet
  8. Hej Karsten. En snak om fotografering af havens planter er interessant. Det svære er, at man ikke kender modtagerens skærm. Din hvide nr. 2 med +1 bliver så hvid hos mig, at den mister detaljerne. Ikke let :-) men det gør det blot mere interessant.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Der har du en pointe!
      Jeg vil dog sige at billede nr 1 har flere detaljer med end hvad jeg umiddelbart bemærkede med mine egne øjne. Blomsten er meget hvid!

      Ja det er interessant, også at få kommentarer:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hei Karsten!
    Vakre hvite roser! Det kan fort bli for hvitt også ja. Når jeg lysner bildene, bruker jeg litt kontrast i tillegg. Så blomstene får litt mere dybde. Det kan fort bli "flatt" uten litt kontraster, syns jeg.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Det kan du have ret i, disse billeder er ubehandlede, kun konverterede til jpg.
      Normalt kan jeg også finde på at justere lidt med kontrast og farvemætning:)

      Ha en dejlig ny uge du med

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Tack för att du lägger ut tips, och du förklarar på ett bra sätt.
    Kombinationen med text och bild är perfekt.
    Nr 1 och 2 blir helt ok hos mig, medan nr 3 blir för ljus, precis som du skriver.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Så bra att du tycker om detta:)

      Ha en trevlig vecka du med!

      Slet
  11. Så fandt jeg også min +/- knap😀!
    Tak for fotolektionerne - spændende at læse.
    Hav en god dag!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Jamen det er da alletiders. Den er mere brugbar end man lige tror:)

      Du må have en dejlig ny uge

      Slet
  12. Hej Karsten
    Så er det ud i haven og øve med + knappen :o) tak for dine gode lektioner, blive endelig ved. Det ser ud til du har samlet en lille "Klasse" der nyder godt af din gode måde at forklare på.
    Forsat god uge :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      ja +/- knappen:)
      Jeg samler disse "sådan fotograferer jeg" under temaer oppe i fanerne.

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...