lørdag den 28. oktober 2017

Ukrudt?




Når man som jeg håndluger, så får man et temmelig godt kendskab til de planter det går ud over, især selvfølgelig til hvornår det er vigtigt at få taget dem, og hvornår det er mindre vigtigt.

Måske du kender denne her nydelige blomst:
Veronica arvensis tror jeg bestemt det er, altså markærenpris. Mon ikke alle der er stødt på den i haven, får lyst til at hive denne lille urt op?

Ordet ukrudt stammer jo fra det tyske: Unkraut = "ikke-urt". Tidligere hed det "ugræs" og det hedder det jo stadig på de andre store nordiske sprog: Ogräs og Ugress.

Gartnerne har en fast liste, på et egentlig ret begrænset antal planter, der defineres som ukrudt.

Min egen definition er noget bredere.

For se lige her:
Ja, det er den lille plante til venstre, det lille birketræ Betula pubescens. Jeg ved ikke hvor mange jeg har måttet luge bort i år, men det er så mange! Og med den besværlige pælerod, må det bare konstateres at dette flotte træ er et ukrudt for mig i haven. Mens jeg jo er helt vild med det i skoven.

Jeg skulle også til at luge denne her væk:
Men efter at have set nærmere efter så lod jeg være. 

Det er under min x sternii pinseklokke, men det er jo en hybrid og har ry for at være nærmest steril. Så det har jeg lige undersøgt:

Jeg tror andre må have lagt mærke til det samme som mig. Det man mente engang, det gælder ikke mere. X sternii var jo kryds mellem Helleborus argutifolius (fra Corsica) og Helleborus lividus (Fra Majorca). 
Men de 2 arter er simpelthen for ens, og de laver frugtbart afkom. Så arterne er netop slået sammen og er nu begge Helleborus lividus. 
X sternii er således pludselig blevet noget vrøvl, Helleborus lividus "Sternii" vil være mere korrekt.

Jeg vil lade nogen af disse frølinger vokse sig store, det kunne være sjovt at se hvordan de falder ud.

Udenfor brager stormen løs. Den er døbt Ingolf
Naturen får sig en rusketur, der ryger nok mange blade af træerne, og en ny ladning frø lander måske i havens bare jord?


20 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, det gjelder å kjenne ugresset/ukrudt sitt! Betula vokser vilt rundt her, og det er jo sånne mengder som spirer. Jeg liker de også som trær, men å få de i bedene liker jeg ikke.
    Flott helleborus frøplante! De spirer jo veldig lett.

    Her blåser det bare litt, så enn så lenge merker jeg ikke noe til noe storm heldigvis :)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Birken må have haft specielt gode spire vilkår sidste år og i år, de står overalt:)
      Ja netrop - de rene mere rene arter. Krydset havde jeg ikke forventet at se noget fra, har aldrig kigget efter frø på den heller.'

      Her er der varsel om både det ene og det andet og højvande, det tager vi med:)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  2. Go´kväll Karsten!

    Usch så otrevligt med storm, kusterna här skall få blåsigt men jag hoppas att vi klarar oss bättre.

    Den lilla fröplantan av Helleborus känner jag väl igen, det var du som en gång menade att min okända Helleborus var just en H. x sternii som nu då skulle heta H. lividus. Oavsett namn så får jag hundratals små fröplantor av den varje år. Jag rensar bort dem.

    Har en fråga till dig - hur stor blir Rhapsody in Blue? Du ser hur jag blivit påverkad och nu går jag och funderar om jag skulle hitta en plats till denna vackra ros till våren.

    Trevlig kväll Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Fågan först: Fristående blir den nog en 100-120cm men i söderläge med en vägg bakom har jag sett den bli 2meter.
      Kanske det är en "ren" Lividus du har? Kul med fröplantor, du kunne låte några bli kvar och se hur de blir:)
      Ja storm... Bra man sitter inne, det är lördag och man behöver inte gå ut...

      Ha en trevlig kväll duu med

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja her ude midt i Kattegat er det også storm. Jeg synes ikke det er så svært, at trække de små birketræer op, men elletræer og ask for ikke at tale om ahorn er noget af en pestilens. Heldigvis er ahorn nemme at trække op, det er de to andre ikke. Heldige dig med sådan en Helleborus plante, den ville jeg heller ikke luge op.
    Dejlig stormaften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, stormen rammer jo uhindret Samsø. Vi håber at det går godt!
      Jeg slipper for de andre, får jeg et asketræ så passer jeg på det, de er jo ved at uddø - lærk får jeg også indimellem, de får lov at blive et par år, så kommer de med til Sverige.

      Det er lidt sjovt ja, Sternii bliver jo solgt dyrt uden at blomsten egentlig er så speciel.

      Du må også have en dejlig stormaften.

      Slet
  4. Når jeg luger, morer jeg mig nogle gange med at tælle, hvor mange forskellige træer jeg luger op. Det kan blive til temmelig mange. Vi har 6 store egetræer i haven, og det er et stort agernår i år, så jeg kan blive næsten helt træt ved tanken om, hvor mange små egetræer jeg skal luge op til sommer.
    Hav en god aften!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Uha ja, imponerende så flot de hjemlige træer fører slægten videre - og helt uden vor hjælp:)
      Men det er jo fantastisk at have de flotte store træer i haven trods alt!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  5. Veldig greit å håndluke, da finner man ofte noen overraskelser av ting som har frøsådd seg:-)
    Også syntes jeg der ganske hyggelig, og gir god tid til å la tankene løpe fritt.
    Her har vi en mengde store bjerketrær rundt oss, så det hadde nesten vært morsom å telt hvor mange man luket opp i løpet av sommeren..
    Ha en fin søndag./Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin

      Ja det er jo det! Og det er jo heller ikke altid man ved hvordan det nye man har sat ser ud når det kommer op, så er det godt med god tid og håndkraft!
      Kan forestille mig at det også bliver mange!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  6. Hej Karsten!
    När jag rensar lämnar jag ofta kvar det jag är osäker på, så jag inte tar bort något som jag ill ha kvar. Ser att en ek har rotat sig mitt i min magnolia, och det vill jag inte. Annars är det mest rotskott från mitt krikonträd som tittar upp, lite här och där. Upptäckte ett år att jag hade många små helleborus, och de får sprida sig, så mycket de vill.
    Soligt och fint men en kraftig blåst,hos oss idag.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det kan bli fantastiskt - om inte de står för tät?
      Och kanske en av dessa nye Helleboruus är nogot helt specielt?

      Ha en trevlig söndag du med!

      Slet
  7. Ukrudt er i min verden det der ikke er planlagt. Raps i en kornmark er ukrudt f.eks.
    Men jeg lader jo ofte det uplanlagte stå til det viser sig om det er værd at se på. Har f.eks. haft den smukke ensidig klokke stående i flere år i et bed, selvom den bærer det lidet charmerende navn "havepest" i folkemunde. Små træer, som løn og birk, kan være en pest og kræve ret muskuløs håndlugning. I hvert fald ikke nemme at fjerne med skuffe- eller hakkejern.
    Tillykke med din lille nye krydsning. Den skal da have en chance.

    God søndag!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det er også min definition - så invasive haveplanter kan pludselig gp hen og blive til ukrudt!
      Netop nu er jorden våd og løs så det går ret nemt bare at hive det uænskede op.
      Tak, jeg har mindst 3 der er i god vækst:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  8. Man behöver känsliga ögon och fingrar, eventuellt också snabba beslut. Om det är ogräs eller ej kan ju, för mig i varje fall, också bero på vad det är och platsen. Just nu plockar och drar jag små askplantor överallt :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Just presis. Ask håller på att dö ut här, så de tar jag gärna vara på - kanske där är en som är imun mot asksjukan?

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  9. Vi haveejere er jo enevældige herskere i vores lille kongerige og bestemmer suverænt, hvad der er ukrudt, og hvad der ikke er det. Den lille helleborusplante ville bestemt heller ikke være ukrudt her i haven, selvom de fleste helleborus frøplanter ellers faktisk bliver rykket og med hård hånd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Sjovt med de små Helleborus, jeg overvejede ingengang at se efter frø på moderplanten - det må jeg næste år!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  10. Hei Karsten. Ikke alltid godt å vite hva som er ugress. Det hender jeg luker opp litt annet også. Små bjørketrær vil jeg definitivt ikke ha i hagen. Her har det blåst storm. Det har ulet rundt hushjørnene. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Vi fik også storm - kategori 1 med 40ms, det var meget!
      Nej bort med birketræerne her. De passer bedre i skoven:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...