mandag den 2. oktober 2017

Stier




Jeg går herop for at få hul igennem til internettet.

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har været heroppe, men det er mange og der er efterhånden kommet en fin sti.
 Min sti er nu blevet markeret med sort/gule bånd.
 Når du kommer til et bånd, kan du se det næste
"Kultur - Miljöhänsyn" står der på båndene.

Skovejeren er en enorm virksomhed og de har netop haft en første "gallring" her, jeg tror de har villet passe på min sti, et par steder er de kørt tværs over den med de store maskiner, men det kunne være meget værre.

Jeg tror ikke de ved hvad det er for en sti, jeg er stort set den eneste der bruger den.  der er enkelte elgspor, men ellers vil dyrene gerne gå mere skjult.
Et enligt horn ligger ved siden, der er ikke andre rester efter elgen.


Helt fremme har jeg udsigten over dalen, i forgrunden er birken stadig ret grøn længere nede har det været koldere og løvet er gult, længere borte er det de store træer ved husene, de træer der er lidt røde i toppen er asp.

Ved mit stubberi er der også kommet en sti!

Men lad os begynde oppe ved ormens hale, nede i birkelunden ligger stubberiet.

Her er lige et kig den anden vej, nede fra ormens hoved.
Hovedet har fået overbid, jeg har lavet et lille stenbed ekstra, til det nye der skal have høj ph og sol og endnu mere sol.

Den anden vej begynder min nye sti.

Den fører ned til stubberiet, den følger terrænet, går uden om sten og træer og det jeg selv har plantet langs den.
Jeg har lagt trædesten gennem Stubberiet, sådan lidt midlertidigt. Bortset fra en stor en, er de lette at flytte.

Alle de polske planter er kommet i jorden nu.
Øverst oppe skråner det lidt mod syd. Her er sat de planter, der er til lavere ph, men stadig er glade for sol.

Stien ender oppe ved min morgenplads, og det lille fine stenbed her med den imponerende lilje
Liljen er Sheherazade - LeVern Friemann´s legendariske kryds.

Heroppe har jeg haft mange gode morgener, men ikke idag, regnen er nået frem, og det pisker mod ruden.

Mange har det med at opdele deres haver i skarpt adskilte sektioner; sektioner de ofte kalder rum eller haverum.

Det behov synes jeg ikke jeg har.

For mig er åbenheden, passagen, stien vigtigere.

Jeg ønsker alle en dejlig ny uge!





30 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt! Det er virkelig et spændende sted, hvor natur og have smelter sammen på en fortryllende måde. Jeg ville elske at gå på den sti og finde hen, hvor man kan nyde den smukke udsigt og stilheden. Som du skriver, er her ikke behov for at dele i rum, her skal man nyde helheden.
    Hav det godt!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      ja, det synes jeg jo. dog har jeg det indryk at mange er ret glade for disse "rum":)

      Tak i lige måde og

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. Hej Karsten
    Det ser fint ud med dine stier. Jeg tror ikke min have som sådan er delt op i rum, jo det er den selvfølgelig, fordi den er så stor, nogle gange kalder man dem vel også ved navne for at vide hvilken del af haven, man taler om. Stier derimod finder jeg meget vigtige, det må være dejligt at komme op og nyde udsigten ad din sti.
    Liljen er bare fantastisk - især nu hvor der ikke er så mange andre blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, forskellige afsnit af haven har da forskellige navne, jeg kalder jo også min orm for "ormen" osv.
      men det der karakteriserer "rum" er jo adskillelsen fra det øvrige, "rummets" vægene:)

      Ja, det er fantastiskt når der hele åbenbares!
      Næsten nedslag vil nok handle om det der blomstrer nu, det er mere end jeg havde troet!

      Ha en dejlig uge

      Slet
  3. Hej Karsten!

    Jag förstår inte riktigt men är det du som satt upp banden vid stigen? Knappast är det Stora Enso som vill visa miljöhänsyn?

    Vackert är det, naturen och din stig. Jag tror du har hjälp av skogens innevånare att hålla stigen öppen.

    Din lilja är så fin där den står, jag flyttade min nu i höst och passade samtidigt på att ge den lite benmjöl så nu hoppas jag den kommer med full kraft i nästa år.

    Jag är helt överens med dig ang. hur trädgården gestaltar sig i den vackra omgivningen, den skall flyta in med naturen och vara öppen och synlig. Det tycker jag du har lyckats väl med.

    Ha det gott Karsten och njut av din ledighet trots regnvädret som drar över dig.

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      jovisst, det er Stora E som satt upp dessa band. jag tänker de tror det är jägare som använder den:)

      ja "Sherazade" får stå kvar där, den håller på att få små ungar!

      Tack. det blir kul att se hur de stora utvidgingar jag har gjort i år, ser ut nästa år!

      Ha det gott du med.

      Slet
  4. Hej Karsten

    Flotte stier du har fått laget deg, og også den inne i skogen. Fint med markeringsbånd også :)
    Store skogsmaskiner kan lage mye skade, ja. En nabo her jobber i skogen til daglig, og han har en sånn "monstermaskin". Ser for meg hvordan det ser ut etter han har brukt den på jobb. Hest og kjerre som de brukte før var nok mye mer skånsomt, men mye mindre effektivt. Det er fordeler og bakdeler med alt...

    Stier i hagen er så koselig synes jeg, og super avslutning med den store og kraftige lilje! Er behøver jo ikke dele alt opp i rom.

    Ha en deilig ny uke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det var en fin service:)
      Ja hest og vogn er bestemt langt skånsommere, men sikkerheden er jo langt bedre i de store maskiner.
      fremtiden bliver nok mindre og superautomatiserede robotagtige maskiner.

      For mig faldt det naturligt ikke at lave nye barrierer:)

      En dejlig uge til dig med

      Slet
  5. Hei Karsten

    Fint med stier. Vi har mange stier i skogen på hytta vår, der vi tar ut litt ved. Ellers er det gammelskog vi har, som kan leve sitt eget liv.

    Jeg har begynt å åpne opp igjen deler av hagen min, for jeg syns det ble for innestengt fra verandaen. Alt med måte.

    Koselige bilder fra høsthagen din, og for en flott lilje! Og nydelig høstlandskap med fargerike trær. Høsten lukter så godt, syns jeg. Veldig fint bildet med geviret og soppen:)

    Ha en fin fin uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      ja bare vejen til jeres hytte, der skal i jo gå!
      Godt at eksperimentere, hvvis du synes det er for indelukket så er det jo nok rigtigt:)

      Liljen er jeg superglad for, jeg har aldrig haft den i blomst så sent, den sidste blomst åbnede sig idag i regnen...

      Ha en fin ny uge du med!

      Slet
  6. Hei Karsten
    Flott høststemning på bildene dine. Koselig med stier både i skog og i hage.
    Her har vi hatt et skikkelig uvær i natt, trodde hele hagen skulle blåse bort.
    Den har overlevd, men mange krukker har fått hard medfart. Sånn er høsten her på Vestlandet.

    Ha en fin uke!
    Hilsen Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marianne

      Uvejret kom til os idag, men i meget begrænset udgave, kun 17mm er det blivet til, men pæne vindstød!
      På Vestlandet er i vant til lidt af hvert:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Koselig med stier hvor en kan gå rundt og kose seg. Du har en stor tomt. Min er bitteliten og i tillegg bratt. For meg var det litt viktig å dele den inn i rom. Ser ut som uværet er over, og mange her har det tøft. Heldigvis slapp vi billig unna. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Godt at høre at i slap for store skader - andre har ikke været så heldige!
      Ja i nogen haver giver opdelinger mening, i andre er de ret malplacerede - godt vi har denne variation:)

      Ha en dejlig ny uge!

      Slet
  8. Det er jo også et helt landskab du har til låns her - ikke et "haverum" i min verden. Det er klart du ikke kan tænke traditionelt haveagtigt i denne store natur, men skal finde de rigtige steder til de rigtige vækster og oplevelser. Fint at have denne dejlige svenske natur som supplement til dansk havekultur.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det er stort heroppe, alligevel ser jeg mange naboer lave præcis de der rum, og så komme hos mig her og være begejstrede for udsynet og åbenheden.
      Der er plads til det hele, haverum er blot en mulighed blandt en masse andre:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Fantastisk udsigt du har fra din høj :o) og noget så smukt som et elsdyr gevir der bare ligger der,hvad mon der blev af den stolte ejer ? måske går der en rundt med kun et halvt gevir.

    Uha ja efteråret trænger sig på, men regnen måtte nu gerne blive væk et lille stykke tid.
    Forsat god uge til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Uha ja, tror den er blevet spist af enten et koppel ulve eller af bjørnen, så fik de mad!
      17mm kun heroppe det var jo varslet som noget mere, onsdag skulle blive fin her - vi får se!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hvor sjovt at tænke på, at internettet har skabt en fysisk sti ude midt i en svensk skov. Vores have er så stor, at der er plads til både rum og åbenhed. En åben lille parcelhushave kunne jeg godt forestille mig ville virke temmelig kedelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det har du egentlig ret i - var det kun for udsigten havde jeg nok valgt en lysning der vendte mod nord.

      Ja, de små haver er en udfordring i sig selv. Jeg tænker man ofte godt kan gøre dem mere spændende uden at dele den ud i endnu mindre bidder? Der er andre løsninger end rumindelingen.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Hej Karsten.
    Spændende at møde en lilje med sten på en sti midt i smuk natur. Helt sikkert man vil stoppe op og fornemme lidt højtideligt at her er sket noget særligt.
    Ved eftertanke kan jeg se, jeg går mere op i stier end i rum. Stier med forskellige opholdssteder langs vejen. Faktisk er min have et langt stisystem med forskellige planter på vejen.
    Fantastisk udsigt du har. Det er et skønt sted, du har der. Jeg tænker meget over, om en have med tiden kan hvile i sig selv. Det må man sige din svenske have gør, når den passer sig selv en stor del af tiden. Du bliver jo heller ikke mødt af vildnis af ukrudt, når du kommer men i stedet finder du stadig et smukt sted.
    Hilsen Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Netop, stier med ophold undervejs det beskriver det rigtig godt!

      Ved huset er der ikke samme udsyn, så det er velgørende at få overblikket heroppe fra!

      Forarbejdet er det vigtige, vendte jeg bare jorden og satte et eller andet, så ville naturen hurtigt tage det tilbage.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  12. Hej Karsten!
    Fantastiska vyer du har från din utkiksplats. Jag föredrar små stigar i skogen, framför de stora spår skogsmaskinerna lämnar efter sig. Din orm ringlar iväg och blir stor och fin. En fantastisk lilja.
    Hoppas du får njuta av solen.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag har en stor sten jag sitter på när jag är här!

      Ja Ormen är en succes!

      Det regnar nu, men jag kan se det ljusnar från söder:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  13. Vidunderligt sted, du har. Store vidder og smukke planter at kigge på. Både dine og naturens egne. Haverum har du vel egentlig også, for med tæt underbeplantning gætter jeg på, at man hele tiden ser nye ting, når man følger dine skønne stier. Du rammer i hvert fald samme tanke som med haverum: At man ikke kan se det heler fra ét sted. Internetstien er sjov. Moderne verden rammer gammel natur. Tænk, hvad du gør for at være online, men tak, for at du gør det ;-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja som man går på stierne ser man jo hele tiden nyt. Men det er mere sådan glidende.

      Jeg er helst online mindst en gang om dagen, heroppefra virker mobilen også langt bedre!

      Ha en dejlig dag:)

      Slet
  14. Det er så koselig med stier. Jeg har også dårlig internettdekning på hytta på fjellet, dumt siden vi ikke har tv har jeg tid til å lese blogger, men får som regel ikke opp bildene så da hjelper det ikke med tiden. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Jeg har det samme problem her, især tidligere kunne det tage meget meget lang tid at uploade billeder. Der er kommet en ny mast som gør det noget bedre!

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  15. Tråkigt med täckningen men kanske bra med de där extra stegen varje gång du behöver kommunicera med omvärlden :)

    Det fina med trädgård är att vi väljer våra egna uttryck antingen vi nu vill ha rum eller öppenhet. Det jag vet är att mina skapade stigar nu är alldeles täckta av tallbarr och förunderligt mjuka och tysta att gå på.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Här är det björklöv som täcker stigarna i trädgården.
      ja, mångfalden är så bra!

      Jag har 2g i huset och 4g på min internetthöjd.

      Ha en trevlig kväll

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...