lørdag den 7. oktober 2017

Det forsømte indhentes




På denne årstid plejer det at være ret umuligt at finde blomster heroppe.

Sådan er det ikke i år.
Vi mangler endnu den første virkelig hårde nattefrost.
Så ovenpå et noget køligt år, hvor så meget var bagud. Så får vi noget af en flot modvægt nu.

Det forsømte indhentes!

Liljerne først
Sheherazade.

Og herunder liljen der er opkaldt efter ophavsmanden: "LeVern Friemann"
Det er ikke alle år LeVern overhovedet når at springe ud! Det lader til at alle "Black Beauty" kryds er lige på grænsen her.
Sedummen her har først lige fået farve, den blomstrer faktisk ikke.

Det gør næste derimod
Lilium lancifolium - en glad orange sag med pletter!

Dagliljerne har derimod problemer:
De sådan åbner sig ligesom en lille smule, for så efter et par dage at visne ned. Er det mangel på lys, eller er det de kølige nætter?

Så går det bedre hos roserne
Her er det valmuerne jeg fik fra Marit, der blomstrer flot sammen med den Rudbeckia jeg sidst fik bestemt til at være  'Cherry Brandy'.

Her med finurligt selskab:
Der var masser af disse sort/røde insekter, hvad mon de så er for nogen?

En enkelt rose sprang ud:
Det er jo Tom Carruths "Oh Wow!" der også viser sin store vitalitet heroppe. 
Det har nu ellers været et hårdt år for roserne, frosten i midten af maj ødelagte alle dele over jorden, de måtte begynde helt og totalt forfra.

I Ormen har jeg et par Phlox:

De har blomstret længe!

Dette er det nærmeste mine Sedum er kommet til at blomstre:
"Postmans Pride" hedder den.

Er der ikke noget i naturen? Spørger du så...
Meget meget lidt, og mest "fejl" som denne her der normalt blomstrer lige efter midsommer. 
Det der ellers kan give noget honning og pollen om efteråret er lyngen, men den er afblomstret.

Den største honningkilde er og bliver min Ligularia dentata:
Jeg er bare så imponeret af denne robuste sag! 

Farverne kommer ellers mest fra efterårsløvet 
Aspen skifter langsom fra grøn til gul.

Mens andre planter forbereder sig på næste års blomstring:
Små fine knopper på min Rhododendron radicans. Det er den eneste Rhodo der endnu har blomstret for mig heroppe.

Men jeg fik sat 5 nye:


Nu går det tilbage til Danmark. netop som den første seriøse nattefrost er i anmarch.

Men jeg er glad for at have fået lov at opleve en så sen blomstring, og lidt ideer til nye planter har jeg med mig hjem!

Jeg ønsker alle en dejlig weekend.




28 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Imponerende liljer du har hos deg nå!
    Ja, det har vært et år med mye vær på både den ene og andre måte. Kaldt og varmt om hverandre.
    Koselig med valmueblomstring så sent! Dine dagliljer, får de for lite sol til å åpne seg? Her klarer mine det til og med så sent som nå, men de står i sol hele dagen når solen skinner.
    Lekker blomst på Postmans Pride, og jeg håper at min vil blomstre en gang.

    Her er det meldt om nattefrost og jeg jobber med å få inn planter i kjelleren. Er det meldt det hos deg også?

    Ha en deilig lørdag og søndag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg er selv forbløffet over liljerne, det er da morsomt!

      Valmuerne har blomstret stort set uafbrudt i 2 måneder, imponerende når man tænker på det lille frø!
      Ja, jeg tror det er lyset og dagslængden eller de lave nattemperaturer der forhindrer blomstringen på dagliljerne.
      Ja vi har de samme udsigter ned til -5 inat.....

      En dejlig helg til dig:)

      Slet
  2. Hvor er det fint du kan opleve så meget to forskellige steder. Dobbelt op af årstider og blomster, men også dobbelt op af vanskelligheder, når vejret ikke arter sig.
    Tænk hvis man også kunne få dobbelt op af tid... Det ville jeg godt kunne bruge.
    Tror de små plettede er en slags cikader.

    Hav det godt!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det er mere komprimeret i Sverige, sommeren er lysere og ofte varmere. mens foråret kommer mærkbart senere og efterårets frost meget tidligere - normalt altså:)

      ja mere tid ville være fantastiskt!
      Cikader, jeg må ud og kigge!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  3. Haj Karsten!

    Det var överraskande hur mycket av växterna som fortfarande bjuder på en vacker blomning. Jag kan nog säga att här har det mesta blommat över, tigerliljornas stänglar har gulnat för länge sedan så din svenska trädgård ser fräsch ut i jämförelse med vår höstlika trädgård.

    Insekten kan vara en eldlus Pyrrhocoris apterus någon form av skinnbagge skulle jag tro.

    Trevlig resa söderut!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Så är det nog också för mig i Danmark, jag tänker där bara är rosor och asters kvar.
      Jag tror nattens frost tar död på det mesta nu...

      Ja det är de rätta färger, men tekningen är annorlunda...

      Tack!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  4. Hej Karsten
    Det var godt, du nåede nogle gode dage i Sverige og især, at din lilje kom i blomst, inden du skulle hjem.
    Det er nok ikke så enkelt at se blomster deroppe så sent på året.
    Det ser fint ud med R. radicans, og spændende med de nye rhodoer.
    God tur hjemad

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det er super at det ikke kun blev op og hjem et par dage efter, jeg er ved at planlægge en tur til i år! Nu skal der fældes træer!

      Alle de Rhodoer der klarede sig til i år er i super vækst, det bliver spændende.

      tak

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  5. Din sedum er altså utrolig smuk og klæder bedet godt.
    Jeg er også helt overrasket over at se liljer i blomst så sent - men det er jo bare med at nyde.
    Flotte nye rhododendron, især den øverste er jeg helt vild med - en lyserød skønhed.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Sedum er fantastiske!
      Ja, det er lidt luxus!
      R. albrechtii er en løvfældende sag - lækker blomst ja!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  6. Hei Karsten. Luksus med liljer som blomstrer på denne tiden. Og så flotte. En nydelig farge på Postmans Pride. Flotte valmuer. God tur hjem, og god helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, så bliver man da glad!

      Tak!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  7. Flott bilder, ikke så mye som blomstrer her, det meste har regnet bort.
    Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja det var noget af en omgang regn!

      Tak i lige måde!

      Slet
  8. Hej Karsten
    Du er jo lige ved at blive helt Hønebalsk med alle de flotte billeder :o) der er så smuk deroppe så det giver nok mange flotte motiver. Tak for tipset med lyset på mit kamera, jeg må lige se om jeg kan finde den knap.

    Rigtig god tur hjem og god Søndag :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Det er typiskt en knap hvor der står +/- på, jeg vilkle nok sætte den på -2 hvis jeg gik tæt på de mest mørke blomster. og på en +1 hvis det er hvidt jeg skal fotografere, så bliver det ikke gråt:)

      Tak

      Du må også have en dejlig søndag

      Slet
  9. En pudsig buket du kan samle - der er nærmest flere årstider repræsenteret 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det må man sige, ved ikke hvor køn den ville blive:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hei Karsten

    Så flott med sen blomstring! Og Sheherazade var da en praktfull lilje!
    Insektet er en tege, Lygaeidae. Lever av å suge saft fra planter.
    Jeg er også imponert over denne Ligularia dentataen i hagen. En skikkelig insektsfavoritt.

    God tur hjem og ha en fin ny uke:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Jeg var heldig, nu har det været frost...
      ja, jeg fik en mail, det er en tæge men "rød kanttæge" -Corizus hyoscyami-.

      Jeg tror jeg vil dele min Ligularia, så jeg kan få flere!

      Tak og i lige måde!

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Dina liljor är mycket vackra, härligt med liljor som blommar såhär sent.
    Jag hade samma fenomen på min roselily Annika, den fick stora knoppar, men det såg ut som att de torkade ut, innan de slog ut. Detta hände redan på sommaren, så det kan inte varit kylan hos mig, trodde det var på grund av torkan. Får hoppas på fin blomning nästa år i stället.
    Ha en fin ny vecka / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      ja, där har jag verkligen haft tur!
      Det kan mycket väl vara torkan på din "Annika" ja.

      Slet
  12. Otroligt med så mycket i blom fortfarande. Ja frosten är nog här snart. Skojigt med vallmo i blom nu. Man skulle ju kunna så den i omgångar hela sommaren. Älskar vallmo.
    //Helene

    SvarSlet
  13. Hej Helene

    Ja, jag blev förvånad!
    Frosten kom natten til söndag.

    Alla vallmo blev såd i början på maj.

    Ha en trevlig ny vecka

    SvarSlet
  14. Så olika det måste vara... Hos mig blommar L 'Black Beauty' i juli och lite i augusti och lancifolium ännu tidigare om jag minns rätt. Planterade en liten R yuefengense i våras och blev helt förtrollad när jag gick förbi i veckan och insåg hur mycket den växt till i sommar, underbara blad.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Där uppe i skogen går frosten först av marken omkring 1 maj. Det tror jag är huvudårsaken till den senare blomningen.

      R. yuefengense ser mycket lovande ut!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  15. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...