tirsdag den 24. oktober 2017

Med farver



Nu er efterårets farver også ved at indfinde sig her. Noget er som forventet, som denne kirsebær.
Med de flotte dybe røde farver - andet er noget anderledes: Farverne indfinder sig sådan lidt tilfældigt og det samtidigt med, at der stadig er gang i væksten:
Flotte farver ja, på sideskudene men der er samtidig gang i toppen på "Louise Bugnét". Ja, jeg tror hun vil blomstre, hvis vi ikke får frost.

Der er andre der har lagt sig mere ned: 
"Hot Chocolate" måtte give op, eller måske, for den har samtidig et temmelig imponerende topskud:
Flot sund vækst er ikke nok, der skal nok en hel del varme til, for sådan har mange af Carruths roser det.

For at vise en der virkelig blomstrer overdådigt må jeg tilbage til damen med de upodede roser. 
Ja, "Rhapsody in Blue"! Det ser da godt ud!

Mine bærbuske er nu heller ikke færdige:
Der er nye bær hver dag, og de har stadig den flotte farve og sommerens sødme.

Men derude styrter det ned igen. Og det blæser op, regnen slår mod ruden.



28 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, hos deg er det nok senere både med farger og nyvekst. Her har omtrent alt av løv falt av.
    Vakre farger på bladene på 'Louise Bugnet'!
    'Rapsody in Blue' er bare så nydelig! Den skal jeg skaffe meg. Flotte bær også.

    Samme været her, for det regner og regner.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Løvet fra træerne er begyndt at lægge sig på vejene her. Men med haven er det anderledes, der virker det mere tilfældigt hvornår planterne lukker ned for vinteren.
      Rhapsody in blue kan anbefales - den der hedder "Blue for you" ser næsten ligesådan ud, og har haft bedre vækst hos mig.

      Imorgen lover de vind og tørt - det glæder jeg mig til !

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  2. Hei Karsten. Har også et kirsebærtre med nydelige farger. Er mye som står i knopper også, men må ha sol og litt varme. Det er totalt fraværende her. Regn, regn, og atter regn. Rhapsody in blue er bare nydelig. Det ble ingen gjenblomstring på min i år, men det er jo ikke rart. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Mit store kirsebær fik brune blade i år, men det lille her står med de fineste farver:)

      Nu må regnen snart holde pause, ser at den falder som sne længere oppe, vinteren er ikke langt væk...

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  3. Hej Karsten
    Her er der også nogen der har smidt bladene. Rapsody ind Blue, står flot her hvor Bluee for You, den er gået i vinterhi.
    Her har vi haft den første rigtige efterårsdag i dag, med kulde blæst og regn.
    Håber vejret arter sig lidt bedre i morgen og resten af ugen.

    Forsat god uge til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Hvordan vil du sammenligne de 2 roser, jeg blev jo ret begejstret for "Blue for You"?

      Ja det må man sige efteråret er kommet!

      Tak i lige måde

      Slet
    2. Som jeg skrev så står Rapsody in bluee længere med blomster. Nu er min Blue for You opstammet, så det gør måske en forskel, men jeg må sige at den er meget rigt blomstrene og ellers så ligner de to jo hinanden af udseende.
      Hilsen Linda

      Slet
    3. Ja det kunne jeg tænke mig - kommer an på hvordan den er opstammet. Den klassikske opstamning af roser er med 2 podninger, en fra roden til "stammen" som er en anden rose og så selvfølgelig podningen til din blue for you... Det giver både fordele og ulemper fordelen er at roser ofte får mere luft. ulempen er at den får sin kraft gennem 2 podninger, jeg har endnu ikke set en ældre opstammet der var helt sund, men vil gerne overraskes:)

      Slet
  4. Hej Karsten
    Ja det er rarest indendøre i dag. Jeg kan godt lide Louise Bugnéts måde at få efterårsfarver på, min bliver helt gul, det ser godt ud.
    Rhapsody in Blue var ingen hit hos mig, så den blev givet væk. Blue for You har heller ikke leveret varen synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, her ligger vejene øde hen mens regnen pisker ned.
      Sjovt at de får forskellige høstfarver.
      Vi må passe på med at dømmer for meget udfra dette aparte år.

      Næste år bliver garanteret anderledes:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hei Karsten! Tenk at det enda er blomster der ute :-)) I dag har det regnet og blåst i Bergen og best å holde seg inne. Heldigvis har alle planter og løk kommet i bakken og vi er klar for vintertid :-D Men det er fortsatt mildvær :-)) Ønsker deg en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, og det ser ikke ud til at vi skal få frost!
      Godt du har fået det hele i jorden, uha ja det er vist næste weekend.....

      Ha en dejlig sommertidsuge:)

      Slet
  6. Her virker løvfaldet meget anderledes, end det plejer. Nogle planter har smidt bladene meget tidligt. Jeg nåede næsten ikke at se dem, fx surbærene. Andre er slet ikke begyndt at få farve. Min ene papegøjebusk er fx fint grøn, omend jeg godt kan se at farverne nærmer sig. De tre papegøjer plejer at få farver samtidigt.
    Lækkert for dig at kunne hente hindbær i oktober :-)
    Håber, du får det lovede tørvejr i morgen.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er også det jeg har set.
      Vi kan ikke få det hele hvert år tydeligvis.
      Vejrprognoserne kører rundt - nu skal det nok regne til kl 14...

      Hindbærene kommer uanset vejret det er lidt imponerende:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Hurra for hindbærrene. Dejligt med solid stabilitet i en foranderlig verden.

      Slet
    3. Det må man sige, regnen har lige fået et par timer til, og det er gråt i gråt derude.

      Men hindbærene ja, og så vort gode humør - så kan vi klare det hele!

      Slet
  7. Igen kan vi bare konstatere, at 2017 har været meget speciel og ikke på den gode måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja 2017 havde selvfølgelig også sine gode sider, men ellers er der ikke meget at råbe hurra over.
      En ting er sikkert: Næste år bliver anderledes!

      Ha en dejlig regnvejrsdag

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Här har rosorna tagit vintervila, inga knoppar kvar. Louise Bugnét var den som blommade längst.
    Nu har det blöta vädret hittat hit också. Din Rhapsody är mycket fin.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Louise är en stor favorit!
      Längre norrut misstänker jag att regnet, det faller som snö?

      Ha en trevlig dag

      Slet
  9. Det er da ret imponerende at kunne plukke søde hindbær sidst i oktober. Her i det vestjyske kan vi også fortsat glæde os over udsprungne roser, der trodser regn og blæst.
    Hav en god dag!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      De efterårsbærende hindbær er bare så lækre i år.
      Får man kigget sig lidt omkring dukker der små lyspunkter frem af mørket!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  10. Hej Karsten!

    Det slår mig när jag tittar på dina höstbilder att på våren är vi sent ute i förhållande till Danmark men på hösten är det vi som är tidiga.. här har löven fallit sedan augusti, det började tidigt i år kanske beroende av torkan i somras. Nu är jag så trött på alla löv, planteringarna får behålla löven men dammen måste rensas flera gånger varje dag och så försöker vi hålla gångarna fria från löv innan vintern tar över. Känns som det aldrig tar slut.

    Om jag någonsin köper en ros till skall det bli `Rhapsody in Blue´ bara färgen, som är min favoritfärg, är så vacker och jag har förstått att det är en frisk ros.

    Hälsningar från ett regnigt Sörmland.

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja Danmark ligger omgiven av vatten så första frosten brukar komma senare, förra året hadde jag blommande rosor in i januari...
      Jag tror också torkan är boven. Unga björkar på bergsgrund kastade sit löv redan i slutet på juli så jag.
      Jag vill prova RiB i Värmland, hoppas att få satt en redan i år.

      Ha en trevlig o regnig kväll

      Slet
  11. Hei Karsten

    Det ser flott ut til deg på høsten også! Liker godt denne årstiden, alle fargene som kommer på bladene. Og at en fortsatt kan nyte noen blomster, og kanskje sette ekstra pris på dem en finner:)

    Håper været er lettere til deg. Min mann er på jobb i Danmark noen dager nå, men en får ta det været en får.

    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, det er en dejlig årstid - især når solen kigger frem!
      og ja man værdsætter blomsterne lidt ekstra:)

      En fin aften til dig med

      Slet
  12. Jeg har også en del roser som står i knopp, noen med litt farge i, håper de rekker å åpne seg.
    Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja der er nu dejligt med en lille hilsen fra den sommer som var...

      Ha en dejlig helg du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...