torsdag den 9. marts 2017

I stampe



Jeg havde taget fri idag, de havde jo lovet sol. Men det blev nu ikke meget solen viste sig. Den lover de nu til gengæld imorgen - solen.

Og på denne årstid er solen bare så vigtig! 

De sidste dages nattefrost har sat meget på pause, det står i stampe. Men lidt sker der da, og der er uventede blomster:
Jeg ved stort set intet om Primula, men det forekommer mig ret tidligt at se disse blomster?

Så er denne mere til tiden:
Dorothealilje -Leucojum vernum- har blomstet siden midten af februar. 

Rundt på bloggene kan jeg se dem der allerede nu kan vise sine påskeklokker -Helleborus orientalis- 
Det er så som min så ud idag. Ja nydeligt med frølinger i mængde, men der mangler noget endnu...
Min Helleborus X sternii er ved at eksplodere, ud af gabet på dette fortidsuhyre.


Crocus vernus "Vanguard" lover godt - jeg tror det bliver rigtig flot i ugen der kommer!


24 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Vi fik lidt sol, men ikke meget, vi må håbe, det bliver bedre i morgen, og at du også har fri der.
    Jo det er vist lidt tidligt med primula, mine er så småt i gang, men kun med enkelte blomster. Der er ikke så mange frølinger imellem de små spirer ved din helleborus. De er kun de gulgrønne, der er frølinger, resten er ukrudt, må jeg bedrøve dig med. Jeg har samme slags irriterende ukrudt.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Alletiders - så ved jeg hvad jeg skal luge bort - ja de minder meget om de der irriterende som nogen synes er søde...!
      har jo kun min Primula pulverulenta og den er mere sen med blomstringen.
      Ja overvejer stærkt at få fri tidligt imorgen - de fastholder det helt klare vejr...!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten
    Dejligt med en fridag..det er min tur i morgen :o) Det var synd du ikke fik lidt sol. Dorthealiljen er så skøn.
    Mine Påskeklokker er ikke længere fremme end dine, men jeg må indrømme at jeg ikke har fået klippet de visne blade af endnu.

    Kan du have en god aften og weekend :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      jamen det er da super, tror nok jeg når at få solen med imorgen, den gør først ned kl 18 nu!
      Skal man klippe i Helleborus, det tror jeg aldrig jeg har gjort:)

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet
    2. Ja, det siger Marianne nede i Spiren. Man skal klippe de gamle blade af fra sidste år. Hun begynder allerede sidst i dec.
      Sikken en skøn dag det i øvrigt har været i dag, håber du nåede at komme ud og nyde det.

      Rigtig god weekend til dig :o)

      Slet
    3. Hej Linda

      Jamen ja så er der sikkert noget om det! Men mon ikke mere det er kosmetisk? Og det gælder jo så også kun for de Helleborus med visne blade - hos min sternii er bladene fuldt indtakte fra sidste år, sådan stort set.

      tak tak - vi har da vejret med os:)

      Du må også have nogen fantastiske dage!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Det må da være utrolig tidlig med primula selv hos deg? Koselig å se primula nå,og jeg er veldig glad i de.

    Så mange frøplanter av helleborus som har spirt hos deg! Du kan sikkert prøve noen i Sverige?
    Her var det strålende sol hele dagen, og det har dryppet fra taket. Rene påskestemningen her med nysnøen som kom i natt. Nå er det meldt om varmere vær fremover, og da vil jeg jo tro på det :)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det synes jeg da - at denne Primula er tidligt på den, men jeg ved ikke så meget om det. Lisbeth har også sine i blomst forstår jeg.
      Ja hvis det ikke er ukrudt:) I sverige har jeg kun tænkt mig have de meget specielle Helleborus og måske få lavet kryds!
      Dejligt at solen også har fået mere magt hos dig - det varmer!

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  4. Lige i dag har det været forårsagtigt her, og så sker der mangt og meget. Der er netop noget rovdyrsagtigt over din sternii. Dine krokus står så fint i græsset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja, varmen kommer først til jer!
      Sternii er min reptil!
      Ja den gruppe Crocus har jeg været så heldig med!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Jeg har også haft fridag i dag, men her var der så sol, og der kommer mere i morgen. Mine primulaer har blomstret et pænt stykke tid - til gengæld er krokus langt længere fremme hos dig. Uhyggeligt Helleborusbillede :)
    Fortsat god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jamen så er den jo på plads - Primula - det ligger vel næsten i navnet? kan være tidlig!
      Man skal nu tæt på for at blive skræmt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Flot billede af dine krokus, som de står der så lyseblå og fine i græsset. Og når solen rammer dem, bliver de endnu smukkere.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, det bliver bare så godt imorgen!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hei Karsten!

    Primulaer er så fine, og de kommer tidlig også. I tillegg er de svært hardføre og passer veldig godt her oppe i nord. De finnes i utrolig mange fargevarianter, store, små, bladverket kan ha mange variasjoner, de kan være i etasjer, kuler...ja, rett og slett en utrolig stor slekt dette. Jeg samler litt på dem, for jeg liker dem så godt. Humlene liker dem også godt, da de kommer tidlig på våren da dronningene trenger næring til å stifte familie.

    Sol trenger vi på denne tiden ja. Og det er nok ikke lenge til de første humlene flyr omkring. Og straks kommer Tjelden til oss igjen:) Strandskade tror jeg den heter på dansk.
    Ønsker deg sol fremover. Vi har kost oss i sola noen dager nå.

    Riktig god helg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja jeg blev forbavset over så tidligt den kom - jeg har en til: Primula pulverulenta og den er meget senere.
      Gudeblomster Dodecatheon hørte tidligere med til Primula.
      Ja den hedder strandskade, den er ved kysterne her og er her hele året ved vestkysten, her er den kun om sommeren. En fin fugl!
      De holder fast i solen imorgen, vi får se...

      Du må også have en dejlig helg!

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Våren tvekar men den är på gång! Här ligger snö kvar men har vi bara plusgrader dygnet runt, vilket vi haft i natt, så ger den sig snart. Långtidsprognosen lovar kanske upp till 15 grader nästa vecka. Vi får väl se...

    Släktet Primula är ett härligt släkte, jag tycker mycket om vivorna och testar nya så snart jag hittar ett spännande exemplar. Riklig vårfägring bjuder Primula på!

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Nu på morgonen har vi full sol. molnen drar bort.
      Så kanske där kommer nytt från mig innan länge!
      Jag provar att begränsa mig! där är vissa släkter och teman jag satsar på. och andra jag gör mig mindre i. Primula har jag inte riktigt kommit till - än...

      En trevlig helg till dig med

      Slet
  9. So beautiful pictures <3 Here in Finland we have lot of snow :( Hopeful that next week will come more light and warm!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Minna

      Thank you - yes spring will come to you a little later, in 10 days the days will be longer up north by you than here down south...:)

      Have a great weekend!

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Ett helt fantastiskt solskensväder har vi idag. Första gången vi satt ute och njöt av en fikapaus. Har varit och inspekterat i rabatterna, min Helleborus blommar fortfarande, sedan oktober. Den har varit helt täckt av snö några gånger. Ser små början till både Påskliljor, krokus och tulpaner. För första gången känns det faktiskt som våren tagit ett stort kliv framåt. Din klosterlilja och dina krokusar är så fina.
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    /Marika

    SvarSlet
  11. Hej Marika

    Tack ja, idag var också här den mest fantastiska vårdagen.
    Imponerande med din Helleborus!

    Ha en trevlig helg

    SvarSlet
  12. Dorothealiljer er bare supre akkurat nu. Endelig ligner det er ordentlig forår der ude. Håber på en weekend uden regn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Netop nu regner det - men næste weekend lover de nu pæne 15 grader og sol - håber det komme til at stemme!

      Ha en dejlig helg

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...