søndag den 5. marts 2017

Søndagsbilleder




Foråret har ikke helt bidt sig fast, der er stadig nætter med frost, og flere i sigte.

Men det haster heller ikke.

Alletiders at haven også tager den med ro.
Denne fine blomst så sådan ud for en 3 dage siden

Og her er forløbet med en lille gruppe:



Træpæonerne begynder at vise deres blomsterknopper, det bliver et kanonår!

I år er haven tidlig, en 14 dage sådan cirka, i forhold til sidste år.

Og hvad er nu dette:
Skvalderkål siger du jo nok, men det har jeg da ikke i mine højbede. Tror det er en Gymnospermium albertii? Det var nok netop her, jeg havde denne lækre sag for 2 år siden. Og her hvor dens identitet bliver afsløret. Sidste år kom der intet og så i år, gad vide om den giver blomster?

Nå du får lige en Crocus til
Noget har ædt af den, men fin alligevel sådan en dejlig søndag morgen. 

Vi venter på regnen. Vi har vist en særdeles våd uge foran os! 



31 kommentarer:

  1. Hvem der bare havde krokus i sin have de er så smukke :o) så tak for dejlige billeder.
    Din træpæon ser sørme godt ud, jeg har ikke kigget på mine det sidste stykke tid men mon ikke de nok skal blive bemærket idag under have besøget :o)

    Rigtig god søndag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Linda

      Ja, og så er de jo ret lette at have med at gøre
      Træpæonerne er ret forskellige i udviklingstrin. jeg har nogen der først nu er ved at sprænge knoppen.

      Du må også have en super søndag og husk at hilse:)

      Slet
  2. Hej Karsten

    Flotte krokus du viser, og trepeonene ser jo virkelig fine ut!
    Heldige deg hvor det er 14 dager tidligere. Her tror jeg det må være motsatt:(
    5 cm med snø i natt, og mer er på vei. På onsdag er det spådd -19, så jeg blir litt oppgitt...
    Uansett er det deilig å se dine vårblomster, og før eller senere må det jo bli bedre her også:)

    Ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, der sker lidt hver dag. Her regner det og noget af haven står under vand...
      -19 er koldt, så egentlig er det jo godt at dine planter ligger under sneen!
      Og ja vi ved jo at våren kommer til dig også!

      En dejlig søndag herfra:)

      Slet
  3. Før i tiden vinterbeskyttede jeg altid de mindste træpæoner på en eller anden måde, men er holdt op med det, selvom jeg ikke kan lide tanken om, at de friske skud skal blive svedne. Krokusknopperne er næsten smukkere end den udsprungne blomst, og så dog, blomsterne har nærmest indbygget solskin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg tror ikke jeg nogensinde har set et svedent træpæonskud? De virker totalt robuste!

      Ja solskin indbygget - jeg er også glad for det næsten udsprungne:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Härligt med krokus och förlorade växter som sedan visar sig. Jag tittade på bilder från förra året igår och det verkar ungefär lika med några undantag. Men mars är ju ingen stabil vårmånad hos mig.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, jag har tålamod och ger inte upp så lätt:)
      Det var just det jag gjorde: allt är 2-3 veckor före nu i år- det är mycket!

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Det händer saker hos dig ser jag, jag har heller inget emot att det går långsamt. Ibland är våren nästan explosionsartad och jag hinner inte riktigt med.

    En riktig höjdpunkt när buskpionerna tittar fram, de är tåliga fast de ser så spröda ut. De innehåller något rött ämne som skyddar dem mot kyla, vanliga pioner har också väldigt röda skott när de visar sig på våren.

    Härliga tider kommer, det är då säkert!

    Allt gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det röda i de unga skott skyddar mot kylan och också mot djuren, de är giftiga och rött är varningen.
      Idag är allting extra lugnt - det regnar! Hela den kommande vecka ser ut att bli ganska så blöt!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  6. Hvor er det spændende med G. Albertii, og sikke en interessant forårsplante. At du først ikke ved, hvor den kommer fra, og ikke ved, hvad, hvad det er, og den springer et år over, er helt fantastisk. Du må være blevet meget glad, da du blev klar over, den er på vej op igen. Jeg kendte den ikke og har undersøgt på Google, den er meget smuk tillige. Det er forårsbebuder, jeg gerne ville have i haven men jeg kan nok ikke håbe på, den pludselig dukker op.
    Det regner, det er godt forårsvejr. Jeg håber, frosten springer over.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Jeg afskriver aldrig en plante fordi den måske lige hopper et år over, jeg har en martagon hybrid "komet" som efterhånden er blevet ret stabil men ellers har præsteret at springe 2 år fuldstændigt over.
      Albertii er ret lækker men har ry for ikke at være nem:)

      Også her regner det - så må man hygge sig indendøre - og blogge lidt:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Jeg fandt også krokus i græsplænen i den anden dag, jeg vidste slet ikke de var der, så det var en dejlig overraskelse :-). Forårstegnene er skønne og så dejligt at der kommer flere for hver dag der går. Det der vintervejr i næste uge kan jeg godt undvære, hungrer efter milde solrige forårsdage. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Krokus blomstrer ikke altid hvert år, løgene skal først have kræfter nok.
      De har lige ændret prognosen - det bliver vist kun en nat med hårdere frost.
      Så foråret er på vej!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Härligt med blå krokus nu på våren. Mina Crocus tommasinianus har blommat hela februari.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      C. tommasinianus tillhör de allra tidigaste Crocus. Fantastiskt att ha dem!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  9. Du tager virkeligt smukke billeder af krokus - de er ret magiske i deres udstråling.

    Hyggeligt gensyn med den lille tidligere ukendte forårsblomst, sådan kan man igen overraskes.

    Fortsat god regnvejrssøndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Crocus er også umanerlig fotogene:)
      Ja, albertii må nu finde ud af om han vil blomstre eller vil bruge tiden nu til at samle kræfter til næste år!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hei. Herlig med krokuser på denne tiden. Trepeonen er tidlig ute. Her i Kristiansand er det full snøstorm. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei

      Ja det er nok regnen hernede fra der kommer som sne oppe hos jer - Her kunne den også have faldet som sne, men vi er lige et par grader varmere.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Härligt med lite färg i form av söta krokus.
    Mina är ca en halv centimeter små spröt. Kanske de växer till sig om vi får lite sol och värme. Men förra året kom de först i slutet av mars. Får vänta ett tag till.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Det har du helt rätt i - Krokus är nog den tidiga vårblomma med de klaraste färger.
      Här är vi ca 2 veckor tidigare i år.

      Ha det fint du med

      Slet
  12. Hei Karsten!

    Vår i Danmark:) Koselige bilder du viser. Her blir det nok mere ski før vinteren er ferdig, men vi har jo forskjell mellom hyyyen vår og hagen her.
    Men, gleder med veldig til blomster i hagen jeg også.

    Ønsker deg en fin marsuke:-)

    SvarSlet
  13. ...hytten vår, skulle det stå,)

    .-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, jeres hytte ligger jo på fjeldet! Og haven ved kysten!
      Dejligt med alle disse muligheder!

      Du må også have en fantastisk ny uge

      Slet
  14. Så smukke krokus! Det er da bare godt at de endelig vil springe ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja nu kommer de - jeg har også nogen sene nogen - men det ved jeg jo:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  15. Hm....det kan godt være at haven tager det roligt i år,..men jeg er godt nok ved at blive utålmodig. Det er for koldt for fingrene at rode udenfor endnu, så jeg må stadig væbne mig med tålmodighed, selvom jeg næsten ikke kan holde ud at se på mine rodede bede mere.
    Håber virkelig snart vi får forår med 8-10 grader og sol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      imorgen skulle varmen komme, for kulden har da bidt de sidste dage!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  16. Koselig nå når krokusen har begynt å blomstre. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja, det må man sige, og der er flere på vej!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...