onsdag den 15. marts 2017

Hængepartier i stormen



Det var egentlig rigtig flot vejr, men sikken det har blæst idag!
Så det hele kørte rundt og mange billeder måtte kasseres, men det vidste jeg jo, så jeg tog ekstra!

Og mon ikke vi endeligt fik sagt farvel til vinteren? Dagfrost tror jeg ikke mere på...

Fra mit nedslag fra sidst der var noget vinter var der nogen enkelte hængepartier:

Hvordan havde min Adonis amurensis klaret sig?
Enkelte frost skader, men ellers ser det da super godt ud!
Jeg er helt vild med de fine mørke streger på kronbladene!

Og så var der Rhodoen:
Lisbeth havde spurgt hvad det var for en? Den er fra købet sidste efterår og var uden skilt, men vi tror det er Rhododendron williamsianum. Bladene er kun en 3cm i længden. Jeg fik det endeligt bekræftet, da jeg idag besøgte en ny havebekendt, der gør det en del i netop Rhododendron. 
Han havde iøvrigt flere andre i blomst:
Rhododendron strigillosum, blev jeg ret vild med, sikken en flot rød nuance!

Og så havde han en træpæon, der levede op til sit navn:
Et lille træ, nok en 3½-4 meter høj. Paeonia delavayi var. luteum, den der tidligere bare hed Paeonia lutea. 
Jo ja, jeg ved godt at den klassiske forstmæssige definition på et træ er, at den skal kunne blive 10 meter, men imponerende var den nu alligevel!

Mine egne pæoner har en mere beskeden størrelse, til gengæld er de længere fremme. 

Her ses de på to forskellige måder i modlys:
Flot silhuet, jeg har kameraet på stativ og stiller mig selv sådan at jeg skygger for solen og skærmer kameraets linse for ikke at få direkte sol og underlige reflekser.

Her er kameraet så på en hård opgave:
Et ektremt kontrastfyldt motiv. Jeg har ladet være med at justere noget her.

Det har jeg derimod på næste:
Jeg har givet billedet lidt mindre kontrast og skruet lidt på farvebalancen, så himmelen fik lidt mere af den farve, vi jo så på det første billede.

Jeg ved egentlig ikke hvilket jeg foretrækker, der er jo noget ægte over det urørte. 

Hvad synes du?




28 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Jeg er ikke så vant til vindvær på mine kanter, men det siste døgnet har det blåst nesten liten kuling her,9- 10 m/s. Uvanlig kraftig vind,ja. Søppelkasser og alt annet som ikke sto fast har veltet her...

    Vakre bilder du viser, og så langt foråret er kommet på dine kanter.
    Spennende farge på den knoppen på den R. williamsianum. Den ser nesten lilla ut.

    Det går nesten ikke an å velge mellom de to nederste bildene, for de er like fine begge to :)
    Jeg holder en bitteliten knapp på detaller siste :)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg tror det er den sidste rest af vinteren der bliver blæst væk - og det gør jo ikke noget:)

      Rhododendron williamsianum er lækker og samtidig er alt så fint småt på den!

      De er svært at vælge ja - begge har fordele!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja men så havde jeg måske ret? Jeg er spændt på at se blomsten, den er jo bedre til mig end strigillosum :)
    Flot høj træpæon, det er godt nok imponerende. Flotte billeder af dine egne træpæoner, jeg kan godt lide dem alle, men der er nu noget over det uberørte. Jeg er ret vild med din Adonis, smuk farve og smukke streger på kronbladene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja der er noget R. orbiculare over den men denne er meget mindre i det hele. Jeg tror nu den røde er så tilpas mørk i nuancen så du vil blive helt vild med den!

      Jeg er spændt på om der er nogen der kun er til det ene billede....?
      Denne Adonis har overraske positivt! Og så frodig den er!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Jeg mener nu mere, den minder om denne http://www.rhodobutik.dk/shop/search-1.html?keyword=cowslip. strigillosum ser meget rød ud på billedet.

      Slet
    3. Ja det kan du have ret i - det er jo også en R.williamsianum x R.wardii - kan godt forstå at du har denne i tankerne.
      Ja strigillosum er flot mørke rød, den ser nok lidt lysere ud på billedet, solen var skarp idag!

      Slet
  3. Meget fin Adonis, det er da en ægte forårsfarve.
    Jeps, det er en Williamsianum, ville jeg bestemt også mene.

    Dejlige fotos er de jo alle, men jeg kan bedst lide det midterste af dine tre af træpæonen.
    Fortsat god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      jamen så er det da slået fast - williamsianum!

      Det uberørte - spændende!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Jeg syntes det midterste billede er for fiset efter min mening, jeg er mere til kontrasterne i det sidste, men det første billede er efter min mening helt klart det bedste. Jeg er virkelig glad for at du viser billeder til sammenligning tak for det

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeanett

      Jamen det var så lidt - tænkte også nok der ville være forskellige meninger;)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Kære Karsten, Rhododendron er ikke mit speciale, så ingen hjælp herfra. Men imponerende at der alligevel er stor enighed, når man tænker på der må være tusinde sorter og hybrider. Jeg er klart til de sidste billede, hvor der er flere nuancer og overgange i både himmel og silhuet.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik

      ja uha der er vildt mange hybridder og arter - men det er bladformen der gør denne speciel og begrænser mulighederne temmelig meget.
      Jamen alletiders, med billederne er der mere spredning!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. På trods af blæsten, fik du da tage nogle gode billeder, synes jeg ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Tak tak - der var nu også mange der måtte kasseres:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Ja hold nu op for en vind der harblæst i dag, fandt man et læ sted så var det jo nærmest sommer :o)) Lækre billeder både med og uden skygge.
    Den træpæon du har set må have været et flot syn :o) Den må have Waue faktor når den blomstre.

    Forsat god uge til dig :o)
    Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Imponerende ja, men blomsten er jo skrig gul så den vil nok ikke falde i alles smag?
      Ja, i læ havde vi sommer - men stadig ingen bier...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Jag delar din förtjusning över de mörka strimmorna som Adonis har på kronbladen. Ibland tycker jag de är som allra bäst strax innan knopparna spricker ut.

    R. williamsianum har så vacker bladform, här är den på gränsen till sin härdighet.

    Kul att du testar med kameran, det är lärorikt för mig att både se och läsa om hur du resonerar. Inte lätt att välja favoritbild men det blir nog nr. två.

    Vårliga hälsningar från Sörmland!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, strax innan eller omedelbart under, när knopparna spricker!
      Tänkte nog på det med härdigheten, annars ville jag ha försökt mig med denna fina williamsianum i Värmland...
      Det är också bra för mig själv att experimentera - där är så många möjligheter!

      Idag är här grått men en 6-7 grader nu, hoppas på sol senare!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  9. Luteum klippede vi tilbage før i tiden. Nu lader vi den vokse til, og den er ikke mange år om at blive stor, dog mere en busk end et træ. Jeg kan lide alle tre billeder, og uberørt er vel sådan set kun relevant for fotografen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja den svenske betegnelsen for en træpæon "buskpion" er egentlig mere rammende.
      Det uberørte får jo først mening for andre når de ved det ja:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten.
    Jeg synes bedst om det første foto.
    Jeg har aldrig før hørt, definitionen på et træ er at det skal kunne blive 10 m. Definitionen på træ interesserer mig, hvor kan jeg læse om de 10 m? Jeg kender definitionen, der siger, et træ i modsætning til en busk har een stamme, og nogle buske kan, når de bliver gamle, udvikle sig til træer. Jeg tror f. eks ikke benved kan blive 10 m, og det er aldrig en busk. Der er mange andre små træer. Jeg har spekuleret på, om en træpæon kan udvikle sig til et træ, og det har jo nok noget med højden og alderen at gøre.
    God forårsdag til dig, Mette..

    SvarSlet
  11. PS, jeg skulle så lige læse op på det, og ser at netop benved kaldes en busk i starten. Senere bliver det et 6 - 8 m højt træ.

    SvarSlet
  12. PS igen. Heldigvis bliver man hele tiden klogere. Nu har jeg så set at selv ikke 400 år gamle pæoner udvikler sig til træer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      De 10 meter er den man tidligere brugte i skovbruget - den man bruger lidt løseligt nu (siden Søren Ødum) er 6 meter og på en enkelt stamme - således er feks hyld, benved og kornel ikke træer, og bliver kaldt "små træer" eller "lille træ", mens tjørn og paradoksalt nok blåregn -Wisteria- og visse roser kan overholde kravene!

      Tror de 4 meter er max for pæoner, det med den enkelte stamme bliver nok også svært...

      Også en dejlig forårsdag til dig!

      Slet
  13. hej Karsten

    Jeg hælder nok mest til det sidste billed, det er ligesom fyldt af det eventyr forårets komme er, men hvis jeg ville vide noget om hvordan træpæoner voksede, er jeg klart til billede nummer et.

    Adonisen er lækker :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Den Adonis er bare noget af et hit!
      Tror jeg ville have taget et helt andet billede af pæonen hvis det var den botaniske opbygning jeg ville se på ja:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  14. Enig med Marit i at det sidste billede var særlig vakkert! God weekend, Karsten!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Tror favoritterne er pænt ligeligt fordelt, det sidste billede giver nok mest stemning?

      Du må også have en dejlig helg;)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...