søndag den 19. marts 2017

Nyt - Fra Alan og masser "ikke husløg"




Sådan har vi vist ikke set dem før? Det er på grund af disse farver, at Alans Iris er så eftertragtede! Sidste efterår blev de også til at få, så røg der en lille ordre afsted. 
Jeg kan se de nu har sat prisen ned og kvantiteten op! Alletiders, jeg kunne kun få 1 løg.
Iris reticulata "Mars Landing". Det er den sidste af de nye Iris, og den er kommet fin og hel op.
Da jeg bemærkede de andre sneglebidte, så strøede jeg kaffe ud, og det har nået at virke på denne.

Her i skygge:
I den lille dråbe forneden kan du ane et lille billede af mig og kameraet der står på sit stativ. For at få en lille blænde f11 er tiden blevet 1/25 og det kan jeg ikke altid holde stille i hånden.

Tidligere har de små Iris haft mere ordinære farver, denne her, der hedder "George", er en af de mest farvemættede:
Snart bliver Alans Iris almindeligt tilgængelige, det vil blive dem der bliver tilbudt i supermarkederne med 15 for en 10kr. Men indtil da glæder jeg mig over mine solister!

Og jeg fik også nye varer hjem!

Det var det tyske firma Sempervivum garten der kom med den første af forårets leverancer: 
Sempervivum betyder jo husløg og selvom det ser sådan ud, er der faktisk overhovedet ikke et eneste husløg imellem her!

Det er:

  • Jovibarba - de 16 bagerste, Jovibarba var tidligere en underart af Sempervirum men er nu helt sin egen.
  • Delosperma - de 6 på stribe der i midten. Jeg har tidligere haft enkelte her og vil prøve igen.
  • Orostachys - de 7 forreste. Jeg har også tidligere haft en enkelt, men opnåede ikke sideplanter efter at den havde blomstret.
Der er ingen der forhandler sådan noget her i norden, Orostachys ser jeg ingengang som solister, Floradania, har en enkelt art som indendørs potteplante, det er det hele.
Men fra Tyskland fik jeg et vildt stort udvalg og må konstatere at det er flotte varer i super kvalitet, godt embaleret og tjekket levering. 
Sempervivum garten ryger ind på min links side.

Jeg ønsker alle en dejlig søndag.




19 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så flotte iris, og farger på de! 'Gerorge' var helt fantastisk! Jeg må nyte dine, for de trives ikke her dessverre.
    Spennende med dine Sempervivum! De er så fine, og den "vanlige" takløken er jo også en fin plante. Takk for inspirasjon, for de vil jeg også ha flere av i hagen. Jeg har noen, men de kan en ha mange flere av ;)
    Her er det -3 grader, og vinteren vil ikke slippe taket. Håper og tror at det er varmere hos deg i syd :)

    Ha en deilig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Her er det et par plus grader, og vi har haft let frost i nat, men vi skal senere idag have en front indover os, og jeg kan se at der er sne i forkanten...
      Alletiders at du blev inspireret:)
      Tror specielt Orostachys vil kunne trives hos dig!

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
  2. Hej Karsten!
    Det var riktigt fina färger på dina Iris. Har gjort ett försök med våriris, men de kom inte igen efter det första året, så då gav jag upp. Kanske skall göra ett nytt försök.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, du får prova igen!
      Ett sånt paket kostar inte mycket. Viktigt är dräneringen, de får inte stå blött på vintern.

      Ha en trevlig søndag du med!

      Slet
  3. Jeg tænker du må have et større stenbed i din have, hvis du skal have plads til alle disse ikke-husløg (som jeg aldrig har hørt om). Held og lykke med dem!
    Dine iris er meget flotte og jeg synes det er så sjovt du lige har fået stukket næsen med i den lille vanddråbe på Mars Landing. "One small step for man - one giant leap for mankind" eller er det Major Tom?
    Det er jo fint du kan redde dine iris med kaffe, men du må jo også selv skulle drikke en hel del kaffe med alle de små der skal have efterladenskaberne. Pas nu på maven.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det er nu ikke så stort, stenbedet - men nogen af planterne har jeg tænkt at bruge som gaver når jeg besøger havevenner, det er da en god idé!
      tror det ene var månen og det andet Bowie og mars ja:)
      Ofte foretrækker jeg the:)
      Det er skam ikke brugt kaffe, der har man jo udvandet alle de effektive stoffer, det er bare almindelig pulverkaffe. oppe under "temaer" finder du lidt om mine forsøg.

      Ha en dejlig søndag

      Slet
    2. Ok, det er pulverkaffe! Du holder sandelig af dine planter siden du trakterer med sådan et luksusprodukt.

      Hilsner fra Ulla

      Slet
    3. Jo men Ulla, det er jo egentlig ikke særlig dyrt - jeg køber det på tilbud. og der går ikke meget til.

      Slet
  4. En flott iris i spennende farge, Karsten! Hjorten har selvfølgelig fått smaken på disse også, så inntil jeg har en permanent løsning på problemet blir det ingen innkjøp av kostbare planter! Ha en fin søndag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja, op med det hegn! Og måske kontakt til en god jæger?

      Du må også have en dejlig søndag

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Oj, oj jag smälter inför dina sköna irisar, jag har bara de vanligaste sorterna `George´ är ju maskulinum så han kanske inte gillar att bli kallad söt och vacker men stilig går säkert an.

    Kul med alla taklökarna, jag har samlat på sådana nästan ända sedan jag började med trädgård men det är inte lätt att hitta nya sorter.

    Solen skiner på mig, hoppas den skiner på dig och trädgården också!

    SvarSlet
  6. Nu får jag be om ursäkt, det går så fort ibland när jag skriver. Du skriver uttryckligen att det inte är taklök och så kallar jag dem för just det. Jovibarba har jag planterat också någon gång men kan inte längre skilja dem åt så allt blir taklök för mig.

    Sorry!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Helt ok - tror du kan kalla alla dessa arter för taklök.
      Ja, om du har ett torvtak, jag har även hört om sedumtak?

      Speciellt Orostachys tål hur mycket kyla och frost som helst.

      Super med sol, här har det börjat snöa, men det är en varmfront så imorgon skulle det bli bra!

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  7. Det er to meget forskellige plantegrupper, du viser i dag. Mærkeligt nok er jeg ikke frygtelig begejstret for iris trods deres fantastiske farvespil. Skal det være, foretrækker jeg dværgiris til sten- og spaltebedet, og der passer de jo fint dem, du viser i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det må man sige. Måske ville du også blive glad for de såkaldte juno-Iris? De passer endnu bedre i et stenbed.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Hei Karsten! Iris reticulata "Mars Landing" var griselekker :-)) En skikkelig måhaplante! Så har den kommet på ønskelisten. Ønsker deg en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, den er lækker. Alans Iris kommer hastigt til Europa nu, det skulle tage nogen år, men nu rykker det!

      Ha en dejlig ny uge du med!

      Slet
  9. hei Karsten!
    Den var da kjempelekker den irisen! Godt sneglene holder seg unna så langt.
    Takløkslekten Sempervivum trives ikke til meg, men jeg kan jo lage noe i en potte med sand og grus, så de ikke råtner. De er så fine! Min mor har et kjempebed med Sempervivum.

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      ja mange af Alans Iris er netop vildt lækre!
      Du må prøve igen, bare de får fuld sol:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...