lørdag den 22. november 2014

Som man roder i jorden



Det sker næsten hvergang jeg vender jorden.

De gamle frø kommer op, og når det er om efteråret, ja så dør de små spirer gerne når kulden kommer. I år: Næ nej. 
I år vokser de bare videre. Den første frost har vi stadig til gode.

Nu har spirerne haft tid til at blive til store planter, der forsøger sig med lidt blomstring.

Og der er knald på farverne:


Dette må være en kål af en eller anden art, blomsterne smager godt!

Her en valmue, ren rød farve må man sige!


Og en blå kornblomst.

Som man roder får man svar.

Alle er de fotograferede idag. 
Vinden drillede så det kørte meget rundt.
Men jeg fik dem da i kassen, og er temmelig imponeret - der er ikke en måned til solhverv.

Jeg kan ikke mindes at have set så sen en nyblomstring før.

Meteorologerne. Ja, de snakker om 2006...  
Var vejret dengang noget i samme stil?



18 kommentarer:

  1. Ja se hvem kan nu huske, om det var lige sådan i 2006, jeg kan ikke, mine optegnelser går desværre kun tilbage til 2007.
    Ja du snyder selvfølgelig ikke og holder ved blomsten, så bliver det endnu sværere at tage billeder, de tre der er flotte, for blæste eller blæser, det gør det, jeg håber, jeg har seje billeder af blæsende græsser.
    Er den gule ikke en raps? Ja ja det har du jo nok undersøgt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej uha, det gælder om ikke at røre så kommer det hele da først i gyngning.
      Ligenu vil jeg da sige at det regner og blæser samtidig så godt man sidder inde med et glas Barolo!

      Raps jo det kan da sagte være! Jeg spiste blomsten lige efter billedet blev taget og den smagte lidt grønkølsagtig, men er Raps og Kål ikke meget nært beslægtet?

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja det har du ret i, men jeg har ikke tålmodighed til den er helt stille, jeg tror nu heller ikke, den var blevet det.
      God idé med et glas Barolo, det er heller ikke vejr til andet.
      Jo jeg tror også raps og kål er nært beslægtet, så lad os sige, at det er det.
      Skål og hyg dig :)

      Slet
    3. Det er ikke meget regn der kommer, men koldt og klamt er det derude.

      Så ja, Skål!

      Slet
    4. Det pisker mod ruderne her, jeg er glad for, vi ikke skal ud. Det startede ved 17 tiden og blev rigtig slemt ved 20.30 tiden, måske når det også jer.
      Vi skåler lige igen :)

      Slet
    5. Den kraftige regn kom slet ikke hertil - ½mm på 24timer er alt - til gengæld blæser det og er lunt: 7 grader nu, regnen har passeret syd for os ser jeg nu. Det gør ikke noget:)

      Slet
    6. 12 mm her og det blæser meget og er slet ikke blevet lyst, jeg har end ikke lyst til min daglige rundtur i haven.

      Slet
    7. Mørket har vi også her - Men ud - det skal vi da!

      Slet
  2. Wau sikke farver du har fået i kassen, kornblomsten er min favorit. Fantastisk billede. Min kejserbusk blomstrer og udsender den mest vidunderlige duft. God aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja selv på denne årstid er der noget at hente i farveladen:)
      Kejserbusk er en klassisk november sag - Den må du nyde!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Jeg har også farvelade på min blog idag ;) Men ikke nyspiretblomstrende dog. Er meget benovet over din Valmue.

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep

      Ja, var lige ovre at kigge - det er imponerende!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Jeg tilslutter mig Tinas kommentar til farverne. Efterhånden kan man jo ikke længere forundres over nyudsprungne blomster her sidst i november.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Vi lever i forunderlige tider. Sidste år havde vi et mildt efterår, men i år slår alt jeg kan huske.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. 3 skønne pangfarver midt i novembermørket. Jeg jubler også over kornblomsten, måske det er de rene linier sammen med den smukke blå farve. Godt fanget.... men du har jo styr på det der!! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Lidt farver til at kvikke det hele lidt op ja. Jeg var ved at tage roserne med men det ville næsten blive for meget:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten

    Så flott å se noe som blomstrer så sent som nå! Kornblomsten er jo bare så vakker :)
    Her har det hittil bare vært tre frostnetter, og det er jo veldig lite. Det snødde her på fredag, men alt ble borte i går i regnværet.
    Du nevnte vinteren 2006. Det var da vi flyttet hit og da var det utrolig mye snø her, hele 1, 20 meter... Men hos deg i DK var det sikkert mildt som det ofte er. Nå ser det ut til at vi her også får sånne vintre som i DK. Klimaet er ikke som det var, nei...

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja 3 frostnætter og ingen dagfrost det er ikke meget. De 1,2meter sne er jo nok faldet som regn her, så omregnet bliver det 120mm det er meget også det!

      Ja klimaforandringerne lader sig ikke bortforklare - og der er ikke rigtig noget vi kan gøre!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...