mandag den 24. november 2014

Før morgendagens sol




Det må jeg sige, de fastholder udsigten: Imorgen får vi sol fra en klar himmel, pæne plusgrader og ingen vind!

Det fejrer jeg da lige på forhånd, med en rose eller 2.
Denne her har jeg vist en del gange, Austins "Munstead Wood". Mon den folder sig helt ud imorgen i solen? 


Her er en ny: "Coral Dawn" - Den lader ufortrødent som om det er sommer. Og den er selvfølgelig en frøplante af denne:
"New Dawn" klassikeren man opdagede på en planteskole i USA i 1930. Denne blomst er ved at smide lidt blade, er der mon mere på vej?

Nu hvor der ikke er en måned til jul.



11 kommentarer:

  1. Vejrudsigt med sol, det lyder ikke så dårligt. Desværre får jeg nok ikke tid til at komme i haven, jeg håber du er mere heldig... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Idag er der så en lille sky sammen med solen - Men vi er stadig optimister!
      Joda - Jeg vil satse på at nå hjem til at kunne nyde det - og måske få et taget en stribe billeder:)

      Ha en dejlig solskinsdag

      Slet
  2. Mon det rosa skær på morgenhimlen varsler sol - det kunne være så fedt. Munstead wood har indstillet blomstringen her oven på en forrygende sæson. New Dawn genblomstrer næsten ikke hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria

      Her er der en let dis - men ellers totalt klart, og en 4 grader:)

      Jeg undrede mig da Elise beskar Munstead for et par måneder siden, "Er du ikke lidt hård ved den?" Jeg tror det er derfor den kommer så vedholdende nu, og så har vi jo endnu frost til gode.

      Tror "New Dawn" er meget variabel, som triploid, vil den nemt kunne falde tilbage til den ene af sine (ellers ukendte) forældre.

      Ha en dejlig solskinsdag

      Slet
    2. Hov der skrev jeg da lige noget der lige kunne misforstås - "New Dawn" er en genblomstrende sport af "Dr. W. Van Fleet" Der selv er en Rosa wichuraiana hybrid:)

      Slet
  3. Hej Karsten
    Her hos mig blomstre Munstead Wood og ufortrødent og det samme gør Coral Dawn, det er nogle af dem jeg har der først blomstre af når frosten kommer :o)
    Det er berigende at have roser så længe hen på året og man bliver så glad for hvert eneste lille blomst.
    Jeg skal ud og nyde dagen og solen i haven og lægge løg :o)
    Rigtig god dag herfra :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Munstead Wood har da så sandelig fået sit gennembrud i år!

      Jeg er også begejstret over årets vildt sene blomstring!

      Ja vejret dagen idag har faktisk lagt op til at være i haven!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten
    Jeg var da lige ved at overse et indlæg fra dig. Roserne blomstrer endnu ja, og det bliver de ved med, til frosten kommer. De er længe om at springe ud, nogen af dem lykkes det ikke for, fordi bladene klistrer sig sammen, men hvis de springer ud, så holder de meget længe, heldigvis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Uha da da - det går nu ellers nok:)

      Ja, i de lave temperaturer er hastigheden lav - men stadig flere prøver lige!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten

    Så vakre rosebilder du viser! 'Munstead Wood' er riktig lekker, og jeg er helt forelsket i den rosen :) Håper jeg finner en til neste år.

    Tenk at 'New Dawn' har vært i salg så lenge! Jeg kjøpe mine for to år siden. Den mister bladene lett ja, men den er veldig sjarmerende.

    'Coral Dawn' har jeg også, men min ligner en isrose i dag, for her er det lett frost. Jeg må innrømme at jeg er litt misunnelig på klimaet du har hos deg ;)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tror bestemt at du må kunne finde Munstead Wood næste år - det er en af Austins største nye successer overhovedet.

      Klimaet i år har været helt ekstremt - og vejret disse dage er også meget usædvanligt, især at vi ikke har haft frost!

      Nu lover de nattefrost i starten af næste uge - vi får se....

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...