lørdag den 29. november 2014

Slowmotion




Kommer der frost i november?

Ja, selvfølgelig gør der det! På et eller andet tidspunkt er der da frost i november, sådan ville de fleste vel svare, og også meteorologerne.

Med mindre du bor meget tæt på det varme hav, så får vi frost.

Sådan bliver det ikke i november 2014.

Jeg tror der kom nattefrost i Jylland en enkelt klar nat, men os østpå vi fik ikke noget. Nej, intet der lignede.

Og i haven går det så bare ufortrødent videre i en stadig langsommere hastighed, i slowmotion.


Det er da imponerende at se sådan en flot rose nu i november, Men jeg er ikke sikker på at du kender den, når jeg søger får jeg ingen bloggere op, og jeg kan ikke mindes at have set nogen blogge om den heller. 

Det er "Elmshorn" sund i væksten og fin på alle måder. En del forhandlere har den på sine lister ser jeg, 

Sammen med Munstead Wood er det nok den frodigste nu - Munstead har jeg vist så tit, så vil jeg hellere vise dette som begejstrede Elise:
"Mademoiselle de Sombreuil" er normalt en temmelig fyldt sag, Den genblomstrer helt usædvanligt nu, eller rettere forsøger sig. Mon den når at springe ud?  Det går meget meget langsomt.

Selv kunne jeg glæde mig over dette:
Der er bestemt liv i de barrodsplanter jeg fik i jorden for vel godt en måned siden. Dette er Rosa filipes 'Kiftsgate', der selvfølgelig er den, der er mest markant i væksten.

Nej "The Killer Rose" holder sig ikke tilbage. Jeg er spændt på hvor stor den bliver næste år!



10 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Imponerende at du har roser i blomst fortsatt! Jeg kjenner faktisk til Elmshorn, for jeg hadde den i en hage jeg bodde i for mange år siden. Jeg kjøpte den av en dansk dame som drev et hagesenter hvor jeg var fast kunde. Hun anbefalte den veldig, og den var en vakker rose. Men det er som sagt mange år siden, og lenge før jeg hadde hage blogg ;) Det var for meg et hyggelig gjensyn å se den på bloggen din i dag! Her er det 1 cm med snø på bakken, så her er det vinter og lett frost nå. Når det først er blitt vinter så ønsker jeg meg mer snø. Der ser ut som dere slipper frost i november i år :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det var da morsomt at du har haft Elmshorn - der er intet frembusende over den intet prangende. Sympatisk kunne man kalde den!

      Ja, 1cm sne rækker ikke, en 10cm giver bedre isolering når det nu er blevet vinter hos dig!

      En dejlig helg herfra

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja frost i november har vi heller ikke set noget til. Men koldt er det MEGET koldt, kuldefaktoren er minus 1.
    Elmshorn kender jeg ganske rigtigt ikke, men Sombreuil har jeg hørt om. Godt der er nye skud på vej i dine nye roser.
    I mit sidste indlæg viser jeg knopper i træpæonen, det må du lige se :)
    God kold dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det har du ret i - det er noget af en kølig fornøjelse at vove sig ud.
      Mademoisellen er jo en historisk rose Elmhorn er mere nutidig.

      Ja, jeg havde skrevet men bare klikket videre før koden, indimellem glemmer jeg den:)

      Tror jeg klæder mig varmt på og viver mig ud!

      Også en god dag til dig!

      Slet
    2. nå du havde glemt koden, ja det kender jeg godt.
      Jeg går til havet efter frokost, det ligger mod øst, så der skal godt med tøj på, men jeg elsker hav vejr med høje bølger.
      God tur

      Slet
    3. Ja simpelthen at man nu skal lave den - godt jeg ikke klikkede væk fra skærmbilledet - men det hele var der jo:)
      I lige måde

      Slet
  3. 'Elmshorn' kjenner jeg av navn. Noterer meg at den er bra :-)
    Ja, utrolig langsomt har det gått mot vinter. Nå er den jo kommet hit, men bare forsiktig ennå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Og hernede er det stadig grønt - der er ingen vinter i sigte - Så må vi nordpå:)

      Ha en dejlig lørdag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...