onsdag den 30. april 2014

Offline



Her i Sverige plejer jeg at kunne gå op på en nærliggende højderyg og få et ok internet signal, et langsomt et, men jeg kommer dog igennem. 
Bare ikke i disse dage.
De siger at der er så meget pollen i luften at det generer mobilsignalet.
Her er intet signal - Kun udsigten over landskabet:

Birken har netop sprunget ud, tidligere end nogensinde før. 
Ved lidt vind kan man se røg omkring trækronerne, det er disse pollen.

Og i skoven er de blå anemoner Hepatica nobilis ved at være afblomstrede. kun hvor der har været meget skygge finder jeg dem i blomst:

Vinteren har været uhørt besynderlig, kort og med så varme perioder at isen på søerne ikke har været sikker, og den gik -altså isen- for over en måned siden. Det plejer at være omkring 1maj plus minus et par dage. Men ikke i år...
Og haven - hvordan har den klaret sig?
Det ser faktisk godt ud, noget er vildt forud, andet holder sin normale rytme.
Her er udpluk:

Tulipa turkestanica fra bifloraformis gruppen, er eneste blomstrende tulipan. 
Også en Fritillaria har vist sig:

Uva-vulpis er det.
Og liljerne ser ud til at være i god vækst:

min Lillium x dalhansonii har delt sig i 2, og virkelig vovet sig frem.

Noget af en chance at tage. Efter nattens frost så det sådan ud. Temperaturen var -2,1 i de 2 meters højde. 

Denne Fritillaria chamchachensis har holdt sig mere tilbage, måske smart?
Og påskeliljerne er sprunget ud:

Lidt besværligt at blogge er det. Jeg må de 30 km til byen for at få forbindelse. Så det kan kun ske, når jeg skal på indkøb. 
Og jeg får ikke fulgt med hos andre.
Der bliver noget at samle op på når jeg returnerer.



18 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja så får du da lidt at se til, og lige nu føler du dig nok næsten i ingenmandsland :) Jeg har forgæves kigget efter nedslag fra dig, netop i dag tænkte jeg, nu må han snart skulle ind og handle. Ja og så var der jo et nedslag. Godt at høre der er liv i både dig og planterne, også der er alt åbenbart længere fremme, men frost fik I også, det er ikke godt, hverken med det eller med pollen. Her har vi jo det skønneste sommervejr og foreløbig ingen frost, håber jeg heller ikke, at vi får.
    Fortsat gode dage til dig deroppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, ind til byen og op på et bjerg for at komme igennem.- men det lykkedes!

      Slet
  2. Så bra at plantene dine har klart seg fint gjennom vinteren!
    Her hadde vi +2 grader i natt. Det er fare for nattefrost de kommende netter. Jeg dekker ingenting. Det får gå som det går, men det meste av stauder vil vel klare seg gjennom litt lett frost.
    Vi har blitt så vant til å være on-line til enhver tid, at det blir veldig uvant når vi ikke er det. Du får koble av og kose deg i hagen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Jeg har samme holdning.
      Kan det ikke klare sig ved almindelig omtanke så skal det nok ikke være der:)
      Tror egentlig det er sundt at have en sådan offline periode:)

      Slet
  3. Nyde det så længe du er der! Tak for de fine billeder, og rapporten fra det hurtigt kommende forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettinna

      tak tak - ja det blev en super god tur!

      Slet
  4. I am amazed at the pollen. I have never seen anything like it.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Susan

      Yes at this time of the year the pollen is fascinating - both a problem and a wonder.

      Slet
  5. Hej Karsten
    Sikke et flot udsigt. Det må være, som om tiden er skruet tilbage ca. 1 måneds tid. Det er godt at haven har det godt.
    Her er det dejlig sommervejr, men også tørt. Der kommer hele tiden nye blomster til. Det er næsten ikke til at følge med i.

    Ha' en dejlig tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Udsigten er som de er heroppe, når man kan se den for træer - "nogen" har fjernet vildt mange småtræer her, sådan at det er så frit

      Slet
  6. Hej Karsten

    Så hyggelig at du fikk til et nedslag i nabolandet! Jeg forstår at det kan være vanskelig å få signal ute i ødemarken. Du får hygge deg med de blå anemoner mens de fortsatt blomstrer!

    Ha en deilig lang weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det lykkedes)
      ved huset er der kun 2G signal og kun fra telia som jeg ikke bruger.
      De blå er borte nu - men så meget andet er på vej

      Slet
  7. Hej Karsten Jeg synes det er lidt fascinerende at vi stadig kan opleve at være afskåret, rent teknisk, i vores civilliserede teknokratiske hverdag her i norden. Men selvfølgelig nok også lidt træls for dig :) Dejligt du oplever blomstring i haven igen trods den fortsatte nattefrost. Her i haven blomstrer den blå anemone også, bare en mere kultiveret form.
    Fortsat god fornøjelse nordpå!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose

      Ja, nok træls men da også en frihed - ingen forventning om at jeg er disponibel:)
      Planterne har forløbigt klaret frosten imponerende!

      Slet
  8. Til lykke med fødselsdagen din, Karsten! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei igen Marit

      Tak tak - blev fejret med svenske venner!:)

      Slet
  9. Hvor er det langt fremme... det er smukt men vel også bekymrende med nogle af tingene?
    Jeg glæder mig til at se mere... der må være så fredeligt deroppe... pånær hvis man har pollenallergi.
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja hvis du ikke kan tåle birke pollen eller de næste der kommer: Fyrrepollen så har man godt nok et problem.
      Ja var føst lidt bekymret - men er optimist nu!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...