tirsdag den 22. april 2014

Iris magnifica



Så blev det tid til min Juno-Iris - og ja, Iris magnifica skuffede på ingen måde. 

Her kommer forløbet:


Dette er en elegant sag, de må have vidst at de fandt noget specielt, da de navngav den Iris magnifica.

Normalt er navne ganske neutrale, men ikke her.


 2 marts



  16 april


 17 april



 19 april


 og idag 22 april



Ja pludselig gik det stærkt.

Det er en frøplante fra åben polinering så jeg ved ikke om den er helt 100% "ren" derfor benævner jeg mine eksemplarer for Iris x magnifica.





23 kommentarer:

  1. Hvilket smukt forløb. :o)

    Har sendt min første forårstanke til dig... 3 lakbiller mindre i denne verden... ;o)

    Haveknus fra mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Godt du fik dem - idag var der en der slap fra mig - måske.
      Ja Iris magnifica har ikke skuffet!

      Ha en dejlig aften:)

      Slet
  2. Fin er den i hvert fald, uanset at den måske ikke er 100% ægte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja den præsenterer sig flot!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Den er så smuk.. frøformere du den også selv ?
    kH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja det gør jeg da:) frøformerer - men ikke dette eksemplar, det er fra Juris.
      Men jeg har flere små juno iris på vej - jeg fik frø dette forår!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. hvor er det spændende .. jeg forsøgte at så nogle frø en af mine iris havde lavet... men de er ikke spiret .. så det gik nok ikke. jeg lader dem stå lidt endnu.
      KH
      Marianne

      Slet
    3. Det er i dette tilfælde frø fra signa.org, og flere har allerede spiret:)

      det er ikke så ofte at jeg selv får frø fra de mere specielle iris.

      Ja giv dine forsøg tid - man ved jo aldrig

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten

    Meget elegant iris.
    Det er fantastisk at se, hvordan bladene og stilken udvikler sig. Flotte billeder i solen ;-)

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Det må være varmen og det godt vejr der har fået den til sådan at spurte - men ja, det ser jo godt ud!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Helt sinnssykt lekker! Mmmmm :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Jeg blev også begejstret:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Ja det er et flot forløb, det er lige noget for fotografen :) Den minder en del om min Wilmothiana Alba, men det er jo også begge juno iris.
    Den har fortjent sit navn magnifica.

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth

    Ja magnifica er bestemt fotogen:)
    Og den minder meget om Iris willmottiana alba, og mon ikke du snart har din i blomst?

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Den er ved at være afblomstret, jeg har vist flere billeder af den, jeg har nok for mange billeder, så du følger ikke helt med :)
      Den har blomstret tre steder i ørkenbedet med flere blomster i hver klynge.
      Tak i lige måde, nu skinner solen, herligt. Og jeg har taget de første 50 billeder :)

      Slet
    2. Nå nå - der overhalede du mig da:)

      Den må jeg have overset - fandt den lige den 17 april hos dig:)
      Og jada de kan bestemt godt minde en hel del om hinanden!

      Her skinner solen også - De har lovet regn men først senere.

      Slet
  8. Hej Karsten

    Du verden så vakker den er! Iriser er jo som oftest det ;-)

    Det er flott å se hele forløpet på den! Da får en med seg det på en helt annen måte. Alt skjer jo så hurtig nå...

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
  9. Hej Karsten

    Du verden så vakker den er! Iriser er jo som oftest det ;-)

    Det er flott å se hele forløpet på den! Da får en med seg det på en helt annen måte. Alt skjer jo så hurtig nå...

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg er blevet glad for disse forløb ja - og nu hvor jeg "tagger" billederne er det faktiskt ikke så svært:)
      Der findes så mange flotte iris - dette er årets hidtil mest imponerende her!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. FLot forløb og flot plante. Jeg er helt betaget af billedet, hvor stænglen er et zig-zag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det er lidt usædvanligt med et så markant zig-zag. Det gør bestemt ikke noget!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Den var nydelig, flotte bilder du har tatt også!
    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja, en superflot Iris - jeg er spændt på hvordan de øvrige vil vise sigi år!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...