torsdag den 17. april 2014

Blodurt - et forløb



Blodurt - Sanguinaria canadensis - Jeg fik lige anledning til at lave et nedslag om denne fine forårsblomst!

Flere har nævnt, at de synes, den er svær at fotografere.

Så her får du lige 4 billeder:


28 marts 2014.

3 april 2014. 
Dette har jeg vist tidligere, men det tåler nok et gensyn.


 11 april 2014.


16 april 2014 - igår i solen.

Jeg synes egentlig ikke blodurten er sværere end andre hvide blomster - 
Jeg har skygget for solen på de 2 sidste, ellers bliver det hvide gerne meget skrigende. Og ja vinklen: Jeg går pænt ned i knæ...

Jeg stiller skarpt manuelt og fotograferer i et format der hedder RAW, men efterbehandler næsten ikke. - Nå nu blev det lige lidt langhåret.
Og har du et godt automatisk kamera, så klarer du dig rigtig godt med det. 

Sjovt er det at se Muscariens parallelle forløb.

Min Blodurt står egentlig nok for lyst, det er en skovplante, men den bliver stadig større så jeg venter med at dele den til den er tilpas.



18 kommentarer:

  1. Morsomt å få hele forløpet servert :-)) Mine enkle har ikke dukket opp enda i år og jeg er stygt redd for at de har takket for seg.. Men den fylt står full i knopper og det er bare å glede seg :-)) Jeg tenker de åpner opp i helgen. Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. hei fru Ranten

      Det lyder godt med den fyldte, og vi må håbe den enkelte dukker op,
      Men ellers kender jeg en du kunne bytte med:)

      En dejlig aften herfra

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, det var flott å se hele prosessen fra knopp til utsprunget blomst! Jeg har begge sortene, men har enn så lenge bare sett den enkle. Som du sikkert har fått med deg liker jeg best de fylte blomstene ;-) Så jeg håper den doble dukker opp også.

    Flotte bilder du har tatt av den!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. hei Marit

      Ja vi må håbe den dobbelte bare er forsinket!
      Ellers kender vi en du evt kan bytte med;))

      En dejlig aften herfra

      Slet
  3. Til gengæld tror jeg, at min står for mørkt, men den er selvfølgelig ikke så gammel endnu, for den må meget gerne blive til mere. Jeg er i øvrigt altid nede i knæ til de blomster. Nu har jeg lige fået et kursus af Bent, så må vi se, om jeg kan finde ud af det, øve, øve øve :)
    Dine billeder er selvfølgelig fine, min blodurt er dobbelt, det bliver det ikke nemmere af :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      blodurt skal gerne have et par år til etablering så man flytter ikke bare rundt med den, har jeg hørt.
      Ja vi fotografer roder tit rundt dernede hvor det er fodkoldt - og ja det koster jo ikke noget at trykke forkert - indimmellem glemmer jeg at der ikke er film i:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten
    Ja det er ikke det nemmeste at tage billeder af hvide blomster. Jeg skal i hvert fald tage mange før, der er en, der er tilfredstillende. Men når det lykkedes, så er det også fedt. Din billedeserie er helt vildt smuk. Det er skønt, når man kan se hver eneste åre i bladene.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Fotografierne udgør er en stor stor en del af bloggen, så det er godt når kvaliteten matcher teksten:)

      Dejligt du kunne lide billederne her:)
      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Fin lille FOTO føljeton.
    Jeg vil prøve tippet med at skygge for det hvide.

    Jeg købte en lyserød blodurt sidste år, men den er ikke dukket op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      ja nogen gange er lidt skygge det der skal til - modlysbilleder kan nu også give super resultater:)

      tja, den kan jo nå det endnu - jeg har en lille aflægger der først kommer ½ måned blomsten her.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Sjov lille serie, som jo kan fortsætte med bladene. I grunden synesjeg, den fyldte er den vanskeligste at fotografere. Fiffet med at skygge for planten bruger jeg flittigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Den er ligesom en tretrinsraket - først bladet som blomsten, så smyger sig gennem og så kommer bladet igen, den sidste fase har vi til gode i år.
      Ja med den fyldte må det være svært at finde noget at fokusere på. Her er fokus klart dens pollen.

      En dejlig dag herfra

      Slet
  7. Fantastiske billeder af en smuk plante. Altid meget interessant at følge naturens forunderligere udvikling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Tina

      Ja netop - det er bare at åbne øjnene - det forunderlige er lige om hjørnet:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Flotte billeder allesammen og fotofif - tak for dem. Jeg har slet ikke blodurt i min have, det må der da laves om på - den er jo så smuk. Ja, det er sjovt at se Muscariens forløb også - planternes udvikling står jo knivskarpt i en fotoserie som denne.

    God påske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Alletiders at blomster som blodurten kommer ind i haverne - mangfoldigheden gør det hele mere spændende!

      Godt du kunne lide billederne.

      Ha en dejlig påske

      Slet
  9. Fine billeder af blodurten som er både forunderlig når den dukker op fra bladet og smuk når den er sprunget ud. Jeg har jo desværre rodet i jorden i efteråret og åbenbart forstyrret min, så jeg nøjes med foto fra bloggene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej Blodurten bryder sig ikke om at blive forstyrret - men har den først etableret sig går det fint!

      Alle dens faser er spændende - sidste år havde jeg blade ind i eftersommeren!

      En dejlig påske til dig med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...