tirsdag den 11. marts 2014

Stop! den skal ikke blomstre endnu...


Midt i begejstringen over alt det der sker i haven, ligger der en nagende følelse af at det går for hurtigt lige nu - alt for hurtigt.

Ja, 11 marts er datoen og se lige her:
Min Fritillaria stenanthera "ingachsai" er dårligt kommet op som knop, før den blomstrer, og det alt for tidligt og helt nede ved jorden.
Tja hvad skal man sige? Jeg har vist det normale forløb her.

Det er bare at håbe at vejret holder sig så nogenlunde, Vejrudsigterne skifter meget, men vi får vist mere normalt martsvejr fra fredag af.

Også andet er fremmeligt:
Dette skud var ikke oppe for 3 dage siden og allerede nu titter blomsterstanden frem - det er en anden Fritillaria - F. persica "Ivory Bells".

Og så er der pæonerne:
Nej, ingen tvivl om at denne Rockiipæon har tænkt sig at vise sin mørke blomst.

Også den store sending jeg fik fra Ole Larsen ser godt ud, rigtig godt, alle planter skyder:
Tror dette er en mere "klassisk" Rock´s pæon, det er som om man kan ane de kommende farver på udspringets kulør.


Her er Allium "Ambassador", der leger maj måned, og nu ser jeg, meteorologerne truer med sne i næste uge... 

Jeg håber at alt dette. Ja, alt der er kommet igang, klarer sig!



22 kommentarer:

  1. ja, det ser ud til, at vi får et langt forår i år. Imodsætning til sidste år, der nærmest kun var forår i en måned. Naturen er en mangfoldig og uforudsigelig størrelse. Selv på kort sigt kan det være svært at forudsige vejret, også for metrologerne ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Ja, Sidste år var temmelig speciel - marts var den koldeste måned - i år er det nærmest lige omvendt:)
      Håber at vi undgår de store mængde sne og hård nattefrost..

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Du verden så tidlig det er hos deg! Jeg har bodd i Østerrike og der kom det snø mens tulipaner og påskeliljer blomstret (tidlig i april). Alt gikk bra, bare Magnoliaens blomster ble brune over natten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Vigdis

      Det var godt at høre, Jeg vælger også at være optimist!
      Og mine påskeliljer og tulipaner er jo heller ikke begyndt endnu::

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten
    Jeg må indrømme, at jeg også er lidt bekymret over udviklingen, det har jo været skønt, meeen er det ikke for tidligt, jeg synes det. Nu får vi så kulden igen, jeg håber ikke, der sker noget med dine næsten udsprungne blomster, så er der ikke så meget ved tidlig vår. Jeg har heller ikke set mange Fritillaria her endnu, måske kommer de slet ikke. Nu kan jeg endelig begynde at se nogen af mine Trillium, men det varer også længe endnu med dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      De små Fritillaria har jeg heller ikke bemærket overhovedet - men de store har godt nok travlt:)
      Mine Trillium er vist også alle i jorden endnu.
      Men jeg så en enkelt "tand" idag:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten

    Skal si det vokser hurtig hos deg. Hvis det ikke blir frost hos deg er det jo ikke noe problem, men hvis du får det er det litt skummelt at alt har kommet så langt i vekst. Her var det - 3,5 grader i natt, og det er første frostnatt på veldig lenge. I neste uke melder de om - 6 grader, så jeg er glad for at det fortsatt er snø noen steder. Mine påskeklokker er stadig godt dekket ;-)

    Dine rockii ser utrolig flotte ut!

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det er frosten eller tung tøsne der vil kunne ødelægge det - sidste år fik frosten mine Rockiier til at snide blomsterknopperne:(

      Ja du må håbe på mere sne - sådan en 10cm fin løs nysne til lige at beskytte!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. hmm.. smut en tur rundt i alle supermarkederne i området, få de sorte blomsterspande de har buketter i 8 de smider dem normalt ud) og stil dem over blomsterne om natten.. måske det kan hjælpe lidt ?

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, hvis de lover hård frost vil jeg klart beskytte dem jeg værdsætter allermest!

      God idé med lidt genbrug der!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Selvom man synes, det hele går for hurtigt, kam man alligevel ikke lade være med at glæde sig over alt det, der sker derude. Det er næsten stik imod udviklingen sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Nej det har du ret i - og ja marts 2013 er en jeg gerne fortrænger:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Det er godt nok også tidligt med den Fritillaria - håber den holder skansen når vejret slår om og bliver lidt køligere.
    Men smukt ser det jo ud på en dejlig solskindag som i dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja det er meget tidligt, jeg blev unægtelig temmelig overrasket.

      satser på at det klarer omslaget til en mere normal marts..

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Vakre vårbilder! :-D Men jeg er helt enig med deg i at det går litt for fort nå. Jeg ser med gru på langtidsvarselet og kunne ønske det hadde vært mulig å be plantene om å vente bare litt til før de spretter opp av jorda!
    Men vi får håpe det går fint likevel.

    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Stein

      Langtidsvarslet her er ikke helt fast - det ændrer sig hele tiden - mellem hård frost en del regn eller vildt meget regn... Jeg ved ikke helt hvad jeg foretrækker;)

      En dejlig aften herfra!

      Slet
  9. Ja, nå går det nesten litt for fort i svingene. Vi får håpe det ikke blir så kaldt fremover. Her var det minus 2,5 i natt, men ingen planter tok skade av det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      idag lagde min ene Fritillaria persica 5cm til i højden. - de er robuste - så håber de klarer det!
      Men skiftende frost og sol og regn er ikke godt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Fantastisk at det er så tidlig! Her har det vært frost om natten, men så langt har det gått bra :-)) Snø kan vi godt klare oss uten?! Også her har både fritillaria og forskjellige tulipaner kommet godt i gang med knopper, og det er vel vel tidlig ja?! Ha en deilig torsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Det har været det samme her - og vejromslaget nu fører ikke frost med sig - bare regn og omkring de 5 - så det går nok!

      En dejlig aften til dig!

      Slet
  11. Hej Karsten det er godt nok nogle spændende planter du viser, anede ikke de eksisterede. Godt at få udvidet sin have horisont.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Alletiders at jeg kan vise noget du ikke lige kender, og at få udvidet horosonten har vi alle godt af:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...