torsdag den 20. marts 2014

Udspring



For et år siden på denne dato havde vi snestorm. 

Sådan blev det ikke i år.

Nej, 15C og en lun vestenvind.
Det fik lidt blomster til at eksplodere:
Dette er min første tulipan - den overhalede de rene botaniske inden om, det er Tulipa kaufmanniana "Corona"


Min Fritillaria stenanthera "Ingachsai" har spurtet, nu er stænglen kommet med, den strækker sig.
Det hele ser noget mindre ud end sidste år, men vi er selvfølgelig heller ikke helt færdige.


Og årets afskeds hilsen fra en stribe Krokus: Crocus vernus "Vanguard".
Løgene havde jeg placeret under græstørven. 
Stænglerne borede sig fint igennem, det tog måske lidt længere tid, så de viste sig lidt senere. 

Godt at fordele blomstringen lidt!


14 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så flotte tulipaner du har! Det er jo moro å prøve de også. Jeg synes de er så vakre, men de blomstrer så dårlig året etter.
    Men kanskje du er riktig god på å dyrke tulipaner! :-)

    Din Fritillaria ser riktig fin ut! Den sorten kjenner jeg ikke til.

    Krokusene dine er riktig vakre der de har den grønne matten under seg! De sprenger seg frem, ja.
    Fargen er super!

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tror ikke jeg er specielt supergod til tulipaner - Disse er fra 2010, Jeg har flere Kaufmanniana på vej - "corona" var bare først:)

      Fritillaria stenanthera er heller ikke en man ser ofte - løget skal op hver sommer og opbevares tørt og køligt (lifting) - detudelukker nok mange:)

      Ja synes også selv disse Krokus står godt der på kanten til min "very sunken garden". Jeg var bange for at de havde løftet hele græstørven...

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  2. Så deilig det ser ut hos deg! Flotte tulipaner!
    Her har noen justert ned temperaturen. Sist helg fikk vi til og med snø. Nå er det vind., regn og 5-6 grader. Heldigvis er det bedre meldinger for neste uke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja, det var en dejlig dag!
      Vi får det også koldere nu, men i slutningen af næste uge får vi også varmen tilbage:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Dette er jo som en god sommerdag i Bergen å regne :-)) Heldige deg! Her blåser det helt villt og regnet pisker mot ruten.. God fredag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Og her kunne vi faktiskt godt bruge lidt regn - det er tørt.
      Sådan er det hele så ulige fordelt.

      Ha en dejlig fredag du med!

      Slet
  4. Ja ja det var straks meget bedre med Fritillaria stenanthera - nu kan man da se at den strækker hals for at komme op. Det er en god idé, at strække blomstringen ved at komme dem i græsset! Jeg er påbegyndt et tæppe af vintergækker mod nord og i græsset, så de kommer senere end dem foran huset.....kan jeg så regne ud....Fint fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja ikke? - Det begynder at ligne noget!

      Jeg havde jo set at Krokus i parker i græsset kommer senere - Fordi de bruger mere robuste typer og tænkte jeg fordi stænglen tager sig lidt ekstra tid på at lirke sig gennem græssets filtrede rødder.

      Og det stemte - ihvertfald her og i år:)

      En dejlig dag til dig

      Slet
  5. Hej Karsten
    Ja jeg husker tydeligt sneen sidste år, sikken en skuffelse.
    Her kan jeg ikke være med, ingen tulipaner hos mig, så du kom foran, og jeg blev bagefter med at kommentere :)
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Marts sidste år en noget man gerne fortrænger:)

      Jeg mener at have bemærket denne kaufmaniana hos Marianne også, så den er nok bare den tidligste:)

      Det kan være svært at nå det hele nu når vejret jo ligefrem er godt:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Fine billeder. Gamle tulipanløg har jeg samlet i nogle krukker i år, så virker de ikke slet så irriterende, når/hvis de ikke vil blomstre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det var da en god idé - Tror iøvrigt jeg kan se et klart mønster i hvilke typer forædlede tulipaner der fungerer!

      Men mere om det i et nedslag når sæsonnen er i gang.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Rigtig lækker tulipan :) men det skal jeg jo næsten syntes, når de ligner mine.
    Vanguard er en lækker crocus.
    God weekend
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Det kan sagtens være samme tulipan - Din var jo også vildt tidlig.
      Ja Vanguard er lækker og så har den blomstret totalt længe nu.

      En dejlig weekend til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...