mandag den 17. marts 2014

April kom tidligt i år



Og mens regn og sol afløser hinanden vokser planterne som de bedst kan.

Min Stenanthera bliver ved med at lave blomsterne nede i jordhøjde.
Ja, det ser måske noget aparte ud - sidste år havde denne Fritillaria stenanthera "ingachsai" skudt en flot stængel op, hvor blomsterne så sad ud fra - i år er det hidtil lidt temmelig meget anderledes.

Alletiders at vi ikke får samme syn hvert år! 
Og heller ikke samme tid: I år er den nok 1½ måned tidligere.

Stormen Carl lagde  en masse Crocus ned, men ikke de kraftige botaniske.
Her er det Crocus vernus
Og næste hold blomster gør sig parat - tulipanen forrest er en Tulipa hageri.

Og min Heuchera skyder nyt - prægtige farver uanset årstiden, her er det TerraNovas "Autumn Leaves" Fra mit store indkøb i 2010 hos Dirk i Belgien.

Så ja, en slags april, bare en måned tidligere - hvad kan det ikke blive til?



14 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det hele er mindst en måned tidligere end sidste år og i hvert fald 14 dage tidligere end andre helt almindelige år. Det er spændende, om alt bliver ved med at være tidligere. Tulipaner kan jeg ikke vise knopper af endnu, jeg kan lige ane, at de er ved at være der, men heller ikke mere.
    Så kom du først denne gang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja på denne tid sidste år havde vi storm og hård frost.
      Flere af de botaniske tulipaner viser tydelige knopper - nogen endda med farve:)
      Mens andre tulipaner dårligt nok har vist sig. Det er godt at have lidt til senere:)

      Has en dejlig dag


      Slet
  2. Ja det er faktisk ret spændende, hvad det kan udvikle sig til! Men vi har jo før haft tilbageslag mht frost. Men en dag af gangen. Den har en smuk farve din Autumn Leaves....
    Det er en smule svært at nyde den Fritillaria, når blomsten er så tæt på jorden. Men mon ikke den rejser sig lidt efter lidt og viser sit sande potentiale?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja og mon ikke der kommer et par dage med frost - det kan jo sagtens ske ind i maj måned.
      Ja Autumn Leaves er fra Dan Helms og TerraNovas fantastiske udviklingsarbejde.

      Fritillariaen ja, den satser jeg da på skal skyde det hele op i en lidt anden højde. Men forløbigt ser det ud til at den kører det hele af nede i jordhøjde:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Vi mærkede heldigvis intet til Carl, men kan læse, at den har hærget mange steder.
    Det er lidt sjovt, så forskellig en plante kan vise sig fra år til år. Jeg giver dig ret i, at det ikke er kedeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Carl kom og gik - om natten, det var intet i sammenligning med efterårets uvejr.
      specielt når det drejer sig om planter fra egne med hårdere klima ser jeg enorm forskel på deres vækst i de forskellige år.

      Og kedeligt nej det er det ikke!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten
    Marts kan jo være en blandet fornøjelse som det viser sig i år med høje temp og alting er meget tidligt,vi må håbe at vinteren ikke vender tilbage med frost og sne!
    Fine fotos ,da jeg havde stenanthera i haven på Stevns var det næsten det samme hvert år med blomster langt nede før stænglen voksede!Det er en fin heuchera du viser ,jeg ville gerne have nogle af dem her men de trives ikke rigtig.
    Ha en fin dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Prognoserne ser helt ok ud. men lidt nattefrost vil der jo nok komme.

      ja, Heuchera er jo en skovbundsplante så der skal du nok op i bjergene for at de skal trives.'

      Synes min stenanthera stængel er begyndt at røre på sig og på torsdag lover de 15 grader og fuld sol:)

      Det ser vi frem til!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten

    Det er veldig tidlig hos deg i år ja, men det er jo bare fint så sant det ikke kommer mer frost. April i fjor var veldig kald, så en vet jo ikke enda hvordan det blir. Dine crocus er så flotte! Jeg ser spissene på de jeg plantet i fjor, så det blir nok noen bilder herfra også bare det blir varmere.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, når vi tænker på sidste år hvor marts var en kold kold katastrofe og april var som marts plejer at være. så kan jeg kun være optimist!

      Glæder mig til at se dine Crocus når den tid kommer!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  6. jeg håber det bliver til noget godt :) kan huske frustrationerne fra sidste sommer når det ikke blev som inde i mit hovede.. når man så kigger på billeder, så var det jo egentligt ok :) .. det er det pragtfulde ved haven, den er aldrig den samme :) og jeg har det rigtigt godt med at der er ting man ikke kan styre her i liver, hvor meget man end prøver.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja det mere kaotiske er også mig -
      Hvis alt kom på rad og række og ligesom i en eller anden kedelig havebog ville jeg synes det var ret uspændende.:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Det ser vått ut hos deg også, nesten som i Bergen?! Her skal det komme ekstreme nedbørsmengder i morgen. Igjen =O Men en liten tur i hagen har jeg fått i dag også :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, specielt i denne overgangsperiode henter vi inspiation i Bergen og omegn:)
      Vi skal få virkelig store mængder på fredag - siger de...

      Så der satses på 15 grader og sol imorgen:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...