søndag den 9. marts 2014

De miskendte Krokus



Miskendte?

Ja, igen i år er det let at se, her i blogland, at det tidlige forårs blomst klart er Krokus!

Vinterens er Helleborus og nu er det Krokus!

Og ligeså sikkert er det, at denne viden har en tendens til at sive, og mere spektakulære blomster vil blive prioriteret på eftersommerens indkøbsliste.

Sådan gik det for mig sidste år, i år skal det blive anderledes!

Så derfor dette nedslag - jeg bilder mig ind, at jeg husker ting bedre når jeg skriver dem ned også.

Nå, men her er de så, netop gårsdagens Krokus:





Resultatet af et hurtigt køb i Netto - eller var det REMA1000? For en del år siden.

Nærmest gratis - og stor stor glæde.

Nye varianter opstår, er det "sports" eller fordi de har frøformeret sig? 
Jeg tror det sidste:

Tilbage har jeg 3 forskellige botaniske Crocus, men de kommer i blomst langt senere - de storblomstrede, vi ofte ser, er fremavlet for at blomstre vildt tidligt, altså nu!

så resten må jeg spændt vente på!


24 kommentarer:

  1. Du har så ganske ret: Man glemmer så hurtigt de små forårsbebudere og når efterårets løg kommer frem, så er det de mere højtråbende, der får opmærksomheden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja 18 forskellige tulipaner og 3 Crocus...
      Men det laver vi lige om på!

      Ha en dejlig søndag i solen!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja men du har da fået fat i nogen fine, det bliver spændende at se resten, du har købt. Flotte billeder er det i hvert fald.
    Jeg vil ikke give dig ret i, at Helleborus er om vinteren, de blomstrer lystigt nu og bliver ved meget længe. Jeg har endda nogen, som ikke blomstrer endnu, men står med store fine knopper.
    Dejlig dag i haven - her er der en svag sol og selvfølge lidt vind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Har allerede kig på nye typer!
      Hvad siger du til en matblå sag - ja uden noget lilla?

      Jeg har jo kun min Helleborus neger - og den blomstrede allerede sidste år -
      Følger spændt din sternii - hvordan mon blomsten bliver?

      Verret er vist ret ens i hele DK, så ja, det bliver en havedag idag!

      Den må vi nyde!

      Slet
  3. Jo, det hjælper som regel at skrive det ned. Især hvis man lægger sedlen et sted, hvor man falder over den til efteråret ;-). Krokus er en af de skønneste forårsbebudere. Særlig i græsplænen.

    Nyd søndagen
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte

      Ja nu prøver jeg det:)
      Der skal flere krokus i plænen!
      Og nu er det skrevet både på bloggen og på indkøbssedlen:)

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
  4. Hej Karsten ja der bliver vist krokus i stor stil, men det er lidt skønt at se den kære plante igen. Jeg har ikke været så heldig med mine, de forsvinder lidt efter lidt. Havde ellers købt en del hvide Jeanne D'Arc. Fra barndomshjemmet husker jeg lilla og de stribede du smukt viser her. De stod i lange baner i havegangen og formerede sig år efter år. Rigtig god søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja ikke - og sådan var det også sidste år!
      Har læst et sted at krokus ikke må stå for tørt om sommeren, men jeg må indrømme at jeg harv sat mine ret tilfældigt:)

      Ha en dejlig søndag du med!

      Slet
  5. Du har så ganske ret, når jegmår til efteråret og kigger på de små poser med vintergækker og krokus, kan jeg åbenbart ikke huske hvor stor en glæde de spreder lige netop nu. Løgene i posen ser så undseelige ud, og jeg griber ud efter noget mere robust for pengene. Dog kan jeg se at der trods alt er røget nogle krokus i kurven sidste efterår, måske det var til sidst hvor alt blev smidt ud til spotpriser.
    Jeg syntes ikke der har været så mange gæk-o-maner på bloggene i år, hvad er der sket med dem???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Ja, tror også denne samling blandede Krokus er sådan en, nedsat til en tier eller en femmer:)
      Nej hvad er der mon blevet af dem gæk-o-manerne? Måske er det fordi der kommer så meget andet myldrende nu?

      Jeg tror de er et sted derude:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Krokus tror jeg ikke, jeg investerer yderligere i. Jeg er meget glad for tommasinianus, som kommer tidligt og breder sig godt, og den stribede Pickwick, som du også har, samt en hvid, som altid har væet i haven. Så må de krydse sig og skabe nyt afkom, som de lyster. Tulipaner dyrker jeg heller ikke voldsomt meget (jeg er lidt aparte), mest fordi vores jord er for tung. Derimod glæder jeg mig meget til hundetand og trillium og blodurt, og hvad har vi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg har det nok lidt på samme måde - hvis jeg skal have det, skal det være lidt specielt.
      Så de planlagte krokus anskaffelser bliver ikke de normale slags!

      Ja Marie der er meget godt at se frem til og du nævner jo 3 store favoritter!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Krokus i sol, kan det bli vakrere? Det er vel noe med at de kommer så tidlig og i så mange vakre fargekombinasjoner. Det er alltid lurt å skrive ned det man vil huske, ellers har det en tendens til å forsvinne blant alt det andre.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja, nu har jeg 2 blognedslag som skal minde mig om det, og det er også noteret på indkøbslisten!

      Krokus i sol er vakkert ja - vi mangler kun biene og humlerne - de er ikke vågnet endnu.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Her står de formelig i kø og bare venter på et lite solstreif :-)) Og i følge meterologene så skal dette komme i morgen så vi gleder oss til et vakkert skue :-)) ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Jeg vil holde extra øje med din blog de næste dage så - måske du har min blå Crocus?

      En dejlig søndag til dig med

      Slet
  9. Hej Karsten

    Så vakre bilder du har tatt av krokusene dine!

    Jeg liker så godt de som er stripete av de du har. Jeg har ikke så mange bortsett fra noen rent hvite, men plantet noen i fjor høst.

    Jeg gleder meg til å se flere bilder av dine krokus.
    Det blir nok flere bloggposter fra deg fremover om krokus tenker jeg :-)

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Den stribede hedder "Pickwick" eller "Striped Beauty".
      Ja der bliver mere om krokus - specielt hvis jeg får bestilt de rigtige til høsten:)

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  10. Hej Karsten,
    Din smukke store Krokus er en " Pickwick"
    Jeg fik lige købt 15 nye til bedet under æbletræet. Jo jeg skal også have flere. I græsset kunne der sagtens være en masse til stor glæde.
    I løbet af ugen får du billeder af mine nye venner. Skal lige finde sedlen med deres navn - støvede blå uden på hvidblå blade

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja det tror jeg også - "Pickwick" eller "Striped Beauty"
      Og ja plads skal vi da nok finde!
      Kunne den du vil vise være: Crocus vernus "Vanguard"?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hej Karsten.Elsker krokus ..........og har sat en masse i bedene rundt omkring.Din stribede kunne jeg godt brænde varm på.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Det erv der ikke noget at sige til. Mon ikke de strivrede kommer til salg til efteråret?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. krokus er Så dejlige.. jeg ville da shoppe amok :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Jeg synes jo selv jeg shopper amok indimellem. Detr blev bare noget andet end det jeg havde tænkt mig;)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...