torsdag den 13. marts 2014

Martagon



Jeg må have overset den, eller troet det var noget andet.

Men der er ingen tvivl. Dette er Lilium martagon "slate select":
Og den har ikke bare kigget op. Nej, den er i fuld gang med sin sæson.

"Slate Select" har faktisk ikke været en udpræget succes i haven. Den har ikke blomstret før og er hurtigt visnet bort i løbet af sommeren.

Så selv om det er mindst 1½ måned for tidligt. Ja, så er den meget velkommen!  

Måske den vil vise sig mere - dette aparte år?

Nå, jeg må også hellere vise dagens blomst:

Crocus vernus "Vanguard" med sine milde fine farver på kronbladende og flotte kontrast med det stærkt orange indre.


Crocus vernus er en pænt stor Crocus - Den er blandet ind i rigtig mange af de større kendte kryds.

"Vanguard" er dog selv blot en selektion udvalgt af den legendariske C.G. van Tubergen i 1934.


Med ønsket om at vi undgår hård nattefrost!


18 kommentarer:

  1. Oj, så langt din martagon er kommet. Jeg tror ikke noen av mine har vist seg enda. Men hvem vet, det dukker jo opp noe nytt av jorden hele tiden nå.
    Nydelig farge på krokusen din! Krokusene er så flotte akkurat nå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Dette er den eneste jeg har set gro nu.
      Men ja hvem ved hvad vi finder imorgen - dette er et aparte år!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Ja den er nået langt. Jeg mener også, at jeg har anskaffet mig den fra Hyde i efteråret, jeg er nu ikke stødt på nogen af martagonerne endnu, men derimod har jeg set trillium og fritillaria, så der er da gang i noget.
    Smukke billeder af din fine krokus vernus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Denne er også fra Richard Hyde - mit store indkøb der i 2010 tror jeg det var.
      Jeg har ikke bemærket nogen af de små Fritillaria eller Trillium - men hvem ved hvad der dukker op imorgen?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hold da op, hvor er den martagonlilje kommet langt. Synes du ikke, at en del liljer lige skal have en vis størrelse, før de begynder at blomstre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jo - mange har det sådan - specielt martagoner som ikke altid er glade for at blive flyttet!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten

    Du verden, det var da uvanlig tidlig! Ja, det er en spesielt tidlig vår vi får i år. Jeg håper bare det ikke blir som for to år siden da vi også hadde en tidlig vår, og fikk 4 måneder med regn etterpå... ;-)
    Men det er jo ikke sikkert det blir sånn i år.

    Det var flotte bilder av dine krokus. Jeg liker godt den lyse blå fargen på de.

    Her var det -5,5 i natt, og jeg håper at det ikke blir kaldere enn det. Får håpe dere slipper det når alt er kommet så langt i veksten. Her har ikke noe kommet så langt som hos deg, heldigvis ;-)

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Nej vi behøver ingen gentagelse af 2012 - men sommeren må da gerne blive lidt som sidste år:)

      Uha -5,5 er ikke godt - tror det meste af det jeg har oppe ville tage skade af så hård frost, men vi er optimister, frosten må vente til næste sæson!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten

    Jeg har selv ingen lilium martagon. Men det står højt på ønskelisten. Hvem ved, det kan være, det er i år din vil blomstre ;-)

    Mange hilsner Laleh

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Martagoner kan varmt anbefales - ja, jeg håber meget at dette er starten på en fantastisk blomstring:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Jeg har sådd Martagon lilje i år og håper så inderlig at jeg får den til! Håper du får fin blomstring på din i år! De er så vakker! For noen flotte krokus,,,nydelig farge!

    En fin kveld ønskes fra Tone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Tone

      Martagoner er ikke specielt vanskellige - De frø jeg såede i 2010 har ikke blomstret endnu - men måske i år - det ser lovende ud, men tager en del år før man ser resultatet.:)

      En fin kveld til dig med

      Slet
  7. Er vild med Vanguard crocusen, har den også selv, og nyder det virkeligt :)
    Jeg går spændt og kigger hvor jeg såede martagon frøene( for tidligt ved det godt, men håber sådan) du må give dit fine skud dække på hvis det bliver for koldt, for det vil være glædeligt at se den i blomst.. når du nu har ventet og ventet.
    hav en dejlig aften
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Vanguard præsenterer sig godt må man sige:)
      Ja, håber meget at se Slate select - man må sige at den tager flot tilløb!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Er lidt grøn i plantenavne;-) men sidste år fik vi ryddet et stykke på grunden, og der kom lys til noget kratbevoksning her på matriklen, og i det krat stod der en del kransliljer, så ihh og åhh, jeg forsøgte at flytte bare en, den stod vældig dybt, så er ikke sikker på det lykkedes ordentlig. Den anden dag på min vandring, kunne jeg konstatere at der ikke var noget over jorden endnu.
    Flot billede af dagens blomst!
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Martagonliljer skal slet ikke komme op i midten af marts, så hos dig er alt foreløbigt helt som det skal være:)
      De kan ikke lide for sur jord, Helst ikke bagende sol, men gerne lidt i skygge, det man kalder "vandrende skygge".
      Martagoner kan springe år over hvor de overhovedet ikke viser sig for så året efter at komme med fuld kraft.

      God fornøjelse og ha en dejlig dag

      Slet
    2. Mange tak, det forklare hvorfor de viste sig sidste år, en perfekt placering de har lavet sig:-D Også en dejlig dag til dig!

      Slet
    3. De små frøplanter klarer ikke at tørre ud - så det ser ideelt ud ja!
      Held og lykke med dem:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...