lørdag den 13. februar 2016

Lille status



Jeg tror det er en mus der sådan har forgrebet sig på min tidløs.
Fint og elegant har noget ihvertfald gnavet sig ind til blomstens pollen!
Selve planten Colchicum szovitsii 'Snow White' er jo slemt giftig, det hedder sig at det er hele planten, men måske er dens pollen det ikke?
I den lune krog er der tidligt besøg fra den amerikanske prærie: Camassia leichtlinii "Sacajawea" er spurtet op og er en 15 cm nu.

Og mine rabarber
Det varer jo nok noget før jeg kan høste!
Fortidsuhyret her er min Helleborus x sternii. 
Er det blomsterknoppen, den sådan er ved at slippe ud af det makabre gab?

Denne lille smålune periode ser ud til at være slut.
Og dette var en lille status om hvorlangt vi er nået.
Den næste uge lover de lidt sne, vind fra nordøst og frost det meste af tiden - først til næste weekend, tror de vi er tilbage i den lune vestenvind.



28 kommentarer:

  1. Love your sun washed spring pictures. Still have to wait!
    All my best
    Elisabeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Elisabeth

      Yes, patience sure is the gardener's greatest virtue:)

      Have a great day

      Slet
  2. Hej Karsten
    Synd med din tidløs, jeg troede, det var om efteråret, de blomstrede, men ikke den der ser det ud til.
    Nå ja det er nok Camassia jeg kan se derude, rabarber er der nok også, de står lidt af vejen.
    Flot men koldt vejr i dag, her skal vi ikke have meget mere frost, hvis vejrmeldingen holder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, høsttidløs blomstrer om efteråret:) Jeg synes de forårsblomstrende er vildt spændende!

      Du ligger godt ude i det lune hav! Nogen isvinter tror jeg ikke på i år;)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Nu händer det spännande saker hos er. Vi har också fått kyligt igen och lite snö och först till nästa helg skall det bli varmare igen men då kanske vi vågar börja hoppas på våren - på riktigt.

    Ser ut som en mus ja, jag har inga spanska sniglar men de senaste åren har mössen skadat en hel del av de tidiga växterna, en del har blivit helt uppätna. Bladverket bits av och dras ner i vad jag tror är byggandet av bon under marken. I år skall jag testa med vitlök och sätta på en plastburk över de allra tidigaste plantorna, det verkar vara de mest begärliga.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja samma här, till nästa helg kommer värmen tillbaka:)

      Sniglar har jag inte heller sett än i år,
      Ja, vitlök och chilli har jag hört skulle ha en viss verkan! Du får berätta hur det blir!

      Ha en trevlig helg du med

      Slet
  4. Hej Karsten

    Mus kan gjøre mye skade på planter, ja! Så er det bare ikke snegler du har som ødelegger plantene dine! Huff...

    Flott fortidsuhyre! Jeg visste ikke at de kunne dukke opp i hagen, men den der har jo skarpe tenner så det er best å passe på ;)
    Her har vi fått 5 cm med snø i natt, og det er jeg glad for. De melder nemlig om -20 på tirsdag :(

    Ha en deilig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Hernede har jeg det hele - jeg trornu ikke sneglene har det godt nu når temperaturen skifter så meget og det regner ved alle skift - men det vil vi kunne se til sommer!

      Med -20 er det unægtelig godt med isolering - og det bliver nok mest indesysler den dag!

      Ha en dejlig helg du med

      Slet
  5. En dejlig statusrapport fra din have! Så godt at det er både rabarbrer og knopper på gang. Nå er alt så blankt og nytt og lett - fra de første spede spirer, til full blomstring. Ser du til at I har en mild februar?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja det var ligesom om der kommer mere og mere dag for dag..
      Ja det har vel egentlig været mildt. nu skal vi have det lidt koldere med nordvinde men selv da: Ingen dagfrost.
      Du må have en dejlig aften

      Slet
  6. Ih hvor er der mange af jer, der har haft sol i dag...er helt misundelig. Her stod den på sne og totalt overskyet hele dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Jamen det er jo lidt med forskel. Andre dage kan det jo være at solen kommer din vej?!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hej Karsten, sikken hyggelig forsamling du har i din have. Den ene mere udtryksfuld end den anden men fælles for dem alle så folder di sig snart ud og bliver smukkere.
    Jeg siger som Esther, i har været heldige. Her har solen kun kigget igennem et par gange og det har været piv koldt..det er det forresten stadig.
    Forsat god weekend
    Hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja varmt kan man på ingen måde kalde det - koldt er det!
      2016 bliver fantastik!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Her ser det virkelig ut som om du har kommet lengre med våren enn oss :-)) Snart åpne crocus?! Det er noen som har det ;-D Ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, det varer ikke længe Crocus er for mig forårets karakterblomst!

      En dejlig søndag til dig med!

      Slet
  9. Det virker som om været i Danmark og i Bergen følges. Etter mye mildvær og regn har vi nå fem til åtte minus om natten og blå himmel og solvarme på dagen. I går kunne jeg nyte kaffe ute og solen varmet faktisk. Jeg fikk saget ned en gammel thuja som skygget for lyktebedet, der jeg plantet tidligkrokus i høst. Nå får jeg håpe de får fart på seg! Ha en fin søndag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja bortset fra solen, som vi kun har ganske lidt af, så ser det meget ens ud ja.
      Nu skal vi have en uge med nattefrost, så tror jeg våren kommer!

      En fin søndag til dig med!

      Slet
  10. Fine vårbilder !
    Det har tydelig kommet litt lenger hos deg enn det er her, vi har noen cm snø og -8 . Spent på hvordan det går med noen litt ivrige akeleier.
    Ser ut til å være mus, vi var litt plaget av det for et par år siden, men kattebestanden i nabolaget har økt, så det har hjulpet.:-)
    Ha en fin søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Sneen er jo god - den isolerer så mon ikke det går godt?
      Ja, katte er super - her bliver de indfanget hvis de ikke er med halsbånd....

      En fin søndag til jer med!

      Slet
  11. Det er i det mindste bedre, at musen starter fra toppen end fra bunden. Det har jeg prøvet med helt nyanskaffede fritillarialøg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det har du ret i - jeg undrer mig dig over hvordan den har det nu - det er en slemt giftig blomst...

      Jeg har også set snegle og mus "fælde" store planter for at få dem ned i arbejdshøjde og måske til ast visne lidt og blive lettere fordøjelige.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Godaften Karsten.Utroligt at dyrene spiser af sådan en giftig plante.
    Og de andre du viser ser da også noget forkrøblede ud.Men forhåbentlig folder de sig ud i al sin pragt når det bliver lidt varmere.
    For her er der også kun få plus grader.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja det er en gift der forhindrer celledeling, både meiosen og mitosen. så det er kraftige sager.
      ja, mon dog ikke det meste får fart på og kaster vinteren af sig når varmen kommer - det tror jeg!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. Hmmm, mine tulipaner er blevet nippet af på præcis samme måde. Mus lyder som en mulig forklaring. Jagten er gået ind...
    Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik

      Man burde måske få sig en kat? Tror nu at hvis denne mus har overlevet så har den lært det:;)

      Ha en dejlig solskinsdag

      Slet
  14. Hej Karsten,
    Ja ingen har bidt i mine fremvoksne tulipanspirer. Måske det er godt med Kat? Den ene killing på 1/2 år gravet dog noget så lystigt i min jord..Har måtte lægge løg om et par gange - de var mærkeligvis kastet ud på græsset..Den der Tidløs er vel nok fin - har set den et par steder før. Måske jeg skulle se lidt mere efter den. Lige nu er det de smukke Galanthus nivalis der fanger øjet. Elsker Vintergækker, så der er meget at glædes over trods kulden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, vintergækker hører ligesom til denne tid!
      Både de efterårs og de forårs - blomstreende tidløse er superspændende

      Inat havde vi -8 så meget er frosset, selvom det tør i solen;)

      Ha en dejlig solskinsdag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...