mandag den 17. marts 2014

April kom tidligt i år



Og mens regn og sol afløser hinanden vokser planterne som de bedst kan.

Min Stenanthera bliver ved med at lave blomsterne nede i jordhøjde.
Ja, det ser måske noget aparte ud - sidste år havde denne Fritillaria stenanthera "ingachsai" skudt en flot stængel op, hvor blomsterne så sad ud fra - i år er det hidtil lidt temmelig meget anderledes.

Alletiders at vi ikke får samme syn hvert år! 
Og heller ikke samme tid: I år er den nok 1½ måned tidligere.

Stormen Carl lagde  en masse Crocus ned, men ikke de kraftige botaniske.
Her er det Crocus vernus
Og næste hold blomster gør sig parat - tulipanen forrest er en Tulipa hageri.

Og min Heuchera skyder nyt - prægtige farver uanset årstiden, her er det TerraNovas "Autumn Leaves" Fra mit store indkøb i 2010 hos Dirk i Belgien.

Så ja, en slags april, bare en måned tidligere - hvad kan det ikke blive til?



lørdag den 15. marts 2014

Mens det stormede




Jeg fik ordnet gårsdagens billeder, her nu under stormen som de døbte: Carl.

Så her er lige et udpluk:


I den sidste sol før stormen: Iris reticulata x histrioides "George" - fængslende bag sine egne blade.


Og jeg så efter hundetænder - denne tand -Erythronium x "White Beauty"- ser dejlig sund og frisk ud, og har ikke rigtig ladet sig speede op, af det vildt varme vejr.


Fra min sending fra Belgien: En Podophyllum versipelle, der ser ud til at være i god vækst efter ompotningen


Jeg har nævnt det før - men nu ligner det et faktum, mange af mine "ITOH" hybrid pæoner har skud fra stammen som en træpæon. Det er noget jeg ellers kun har læst om: "Det kan indimellem ske i lande med middelhavsklima". 

Der findes dem der nægter at tro at klimaet forandrer sig, jeg synes vi får små tegn på det hele tiden.





torsdag den 13. marts 2014

Martagon



Jeg må have overset den, eller troet det var noget andet.

Men der er ingen tvivl. Dette er Lilium martagon "slate select":
Og den har ikke bare kigget op. Nej, den er i fuld gang med sin sæson.

"Slate Select" har faktisk ikke været en udpræget succes i haven. Den har ikke blomstret før og er hurtigt visnet bort i løbet af sommeren.

Så selv om det er mindst 1½ måned for tidligt. Ja, så er den meget velkommen!  

Måske den vil vise sig mere - dette aparte år?

Nå, jeg må også hellere vise dagens blomst:

Crocus vernus "Vanguard" med sine milde fine farver på kronbladende og flotte kontrast med det stærkt orange indre.


Crocus vernus er en pænt stor Crocus - Den er blandet ind i rigtig mange af de større kendte kryds.

"Vanguard" er dog selv blot en selektion udvalgt af den legendariske C.G. van Tubergen i 1934.


Med ønsket om at vi undgår hård nattefrost!


tirsdag den 11. marts 2014

Stop! den skal ikke blomstre endnu...


Midt i begejstringen over alt det der sker i haven, ligger der en nagende følelse af at det går for hurtigt lige nu - alt for hurtigt.

Ja, 11 marts er datoen og se lige her:
Min Fritillaria stenanthera "ingachsai" er dårligt kommet op som knop, før den blomstrer, og det alt for tidligt og helt nede ved jorden.
Tja hvad skal man sige? Jeg har vist det normale forløb her.

Det er bare at håbe at vejret holder sig så nogenlunde, Vejrudsigterne skifter meget, men vi får vist mere normalt martsvejr fra fredag af.

Også andet er fremmeligt:
Dette skud var ikke oppe for 3 dage siden og allerede nu titter blomsterstanden frem - det er en anden Fritillaria - F. persica "Ivory Bells".

Og så er der pæonerne:
Nej, ingen tvivl om at denne Rockiipæon har tænkt sig at vise sin mørke blomst.

Også den store sending jeg fik fra Ole Larsen ser godt ud, rigtig godt, alle planter skyder:
Tror dette er en mere "klassisk" Rock´s pæon, det er som om man kan ane de kommende farver på udspringets kulør.


Her er Allium "Ambassador", der leger maj måned, og nu ser jeg, meteorologerne truer med sne i næste uge... 

Jeg håber at alt dette. Ja, alt der er kommet igang, klarer sig!



søndag den 9. marts 2014

De miskendte Krokus



Miskendte?

Ja, igen i år er det let at se, her i blogland, at det tidlige forårs blomst klart er Krokus!

Vinterens er Helleborus og nu er det Krokus!

Og ligeså sikkert er det, at denne viden har en tendens til at sive, og mere spektakulære blomster vil blive prioriteret på eftersommerens indkøbsliste.

Sådan gik det for mig sidste år, i år skal det blive anderledes!

Så derfor dette nedslag - jeg bilder mig ind, at jeg husker ting bedre når jeg skriver dem ned også.

Nå, men her er de så, netop gårsdagens Krokus:





Resultatet af et hurtigt køb i Netto - eller var det REMA1000? For en del år siden.

Nærmest gratis - og stor stor glæde.

Nye varianter opstår, er det "sports" eller fordi de har frøformeret sig? 
Jeg tror det sidste:

Tilbage har jeg 3 forskellige botaniske Crocus, men de kommer i blomst langt senere - de storblomstrede, vi ofte ser, er fremavlet for at blomstre vildt tidligt, altså nu!

så resten må jeg spændt vente på!


fredag den 7. marts 2014

Nu kommer solen



Idag havde vi lidt mat sol før de grå skyer kom rullende fra vest.

Og en ny solhungrende Krokus benyttede sig lige af det, og åbnede sig!

En køn lille sag, Crocus chrysanthus "Cream Beauty". Knap så højtråbende som de mere gule typer, mere elegant synes jeg!



Og der er også andet på vej. Her over er det Fritillaria stenanthera. I år mere end en måned tidligere på færde end sidste år
Også Fritillaria persica "Ivory Bells" er dukket op. Noget har spist af den, og frilagt det indre - men mon ikke den klarer sig?

Og i weekenden er vi blevet lovet masser af sol og på søndag op til 12 grader! 
Det gør bestemt ikke noget!
Det er ideelt vejr for planterne, så mon ikke endnu mere nyt vil give sig til kende?



søndag den 2. marts 2014

Koen van Poucke




Joda, jeg har da benyttet mig af det varme vejr!
Årets første indkøb er vel ankommet.

Og det er unægtelig spændende sager:
Det hele er fra Koen van Poucke - Han driver en specialiseret lille planteskole i det hollandske Belgien.
Her er der et superudvalg i sjældne planteslægter og arter.

Der er faktisk ikke rigtig noget der er ordinært her. Har han en Dicentra eller en Thalictrum er det nogen man ikke finder mange steder og når jeg googler kommer der ingen danske hits. 
Der er meget lidt Bilka over dette!

En specialitet er Epimedium, jeg fik 8 forskellige:
Dagen idag er gået med at få meget af alt dette i potter, af hensyn til fragten var jorden jo rystet af planterne, og jeg synes trods alt at det er meget tidligt på året at plante direkte ud.
Koen van Poucke får min anbefaling og er røget direkte op i min linkssamling - som du finder i fanen her foroven - alt ser godt og totalt ordentligt ud! 

Og så må jeg lige vise denne her:

det er Iris magnifica, der bare har fuld fart på! Og selvom den ser ud som om den lige har fået sig et bad, virker den super sund!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...