mandag den 15. april 2019

Tur i den botaniske




Igår gik turen til botanisk have.

Gode plantevenner havde fortalt at jeg kunne se en af mine svenske rhododendron i flot blomstring derinde.

Det er mange år siden jeg har været der på denne årstid, der sker jo så meget andet. Men dette måtte jeg lige se!
Og jeg blev ikke skuffet!

Det er Rhododendron calophytum i en noget anden størrelse end den jeg har plantet oppe i Sverige, i stubberiet.
Den er et fint lille træ herinde, men åbenbart også plantet i 1968.

Mens jeg var her ville jeg lige kigge på andre forårsblomster 
Trillium grandiflorum 

Og Trillium sesile
Disse 2 var alene om at repræsentere denne slægt, Men de var til gengæld begge sat en masse steder.

Erythronium tuolumnense var alene om at repræsentere hundetænderne.
Også den stod lidt overalt.

Skiltningen var generel god
Her har de dog glemt et x, Tulipa x gesneriana er jo klart en hybrid, også selvom den ses forvildet og Linné i sin tid annerkendte den som art.
Flot Paeonia rockii der snart vil eksplodere.
De har også enkelte andre træpæoner, P. delavayi har de mange steder, men den er høj, nær de 3 meter og breder sig ikke med rodskud, er det mon snarere Paeonia ludlowii? De minder meget om min...
Derudover er der en flot stribe med rigtig mange forskellige staudepæon arter. 


Her i den 'fjerne' ende har Carlsberg financieret en permanent humleudstilling - plantemæssigt er hovedvægten lagt på de mange forskellige humlekloner der findes i norden. Godt at de små mikrobryggerier har vist vejen, og at de store nu følger efter!

Så det var et fint besøg, botanisk have er længere fremme end min have!

Byen varmer!

Jeg ønsker alle en dejlig påske uge.


22 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Jeg er forundret over, at calophytum blomstrer nu. Min har smidt alle blomster, men den fik jo også frost. Det var spændende at komme med i Botanisk have, selvom der er mange gengangere i deres bede. Flotte billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg kender ikke det normale blomstringstidspunkt - min har jo ikke gjort det endnu:)
      ja der var rigtig mange gengangere - måske man skulle tilbyde lidt af sit eget?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten

    Jeg antar at det flotte eksemplaret i botanisk hage har stått der i mange år? Det er vel litt urettferdig å sammenligne den med den du har i Sverige :) Flott blomstring der!

    Ha en deilig uke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det blev plantet i 1968 - det er 50 år!
      ja men det var godt at se hvordan min kan blive:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten,
    Du kom længere ind i Botanisk have end jeg. jeg var kun lige ved indgangen og nød den blomstrenbde lyserøde Mirabel.
    Jeg må¨gå en tur derinde når jeg ikke har andre aftaler. Sikke fine billeder fra haven. Ja her er alt heller ikke så langt fremme. God mandag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Jamen ja, du må da længere ind næste gang!
      Den ligger jo midt i København, det giver et par grader ekstra...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Jeg lagde mest mærke til tuolumnense. Den er i mine øjne nydelig, men ikke noget særligt. Til gengæld bruges den meget i krydsninsarbejdet, så den må jo have nogle gode egenskaber.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg er helt enig, tuolumnense hybriderne - Kondo og Pagoda er langt mere spændende.
      Den tilfører den gule blomst og robustheden tænker jeg.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hei Karsten.
    Åh, for en nydelig rhododendron. Jeg har skrevet ned navnet. så var det plassen da. Flott blomstring.
    Flere planter står i startgropen her til å springe ut hvis vi bare kan få litt varmere vær.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Kan du få den, er det alletiders også bladværket er super!
      Det lader til at varmen kommer nu - :)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Du verkar ha haft ett givande besök, jag bara suckar över R. calophytum stort som ett litet träd. Det kan vi här längre norrut bara drömma om. Jag saknar verkligen en botanisk trädgård i min närhet, allt ligger så långt borta.

    Underbara Trillium, här tittar de upp nu också dessa egensinniga växter. Jag har lovat mig själv att ta min hand från alla Trillium men ifjol planterade jag ändå flera nya, kan inte motstå dem.

    Ha det så gott och tack för fina bilder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Gunilla

      Ja, den var fantastisk! Men också 50 år gammal...
      Trillium är inte lätta nej - men jag gör som du, försökar med jämna mellanrum!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Vi har ikke vært i den botaniske, regner med det er i København, på flere år, og har ikke vært der på våren.
    Takk for en fin rundtur:-)
    Botanisk Hage i Gøteborg er nok vår favoritt, men vi skal en tur til København i juli. Det var mye nyplantninger sist, så vi er spente på hvordan det er nå.
    Håper på en kjapp tur innom Botanisk hage i Oslo i morgen, om tidsskjemaet holder.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja det er i københavn.
      Botan i Göteborg er fantastisk - nok nordens bedste!
      Der er meget nyt i den botaniske have her!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Lyder som en dejlig dag med bekræftelser på det meste. Sjovt de også går om bord i humle nu. det skal jeg se næste gang min vej falder forbi.

    God påske!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Humle udstillingen er faktisk ret god - og kommer også ind på ølets historie!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hej Karsten!
    Ser ut som ett trevligt besök. Mycket vacker rhododendron. Vilken härlig syn det måtte vara då pionen rockii blommar.
    Här har vädret blivit varmare, det var riktigt skönt igår, och ser ut att bli lika fint idag.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja det var trevligt!
      Denna Rhodedendron är super!

      Ja det ser ut at hela Europa får mildare väder!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten.
    God ide at bruge Botanisk Have også på denne årstid. Det er jeg ikke flink til.
    Morsomt med en lille humlehave.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      De har måske ikke særlig mange forskellige arter, indenfor de fleste slægter. Men de de har er i god vækst og ofte store eksemplarer der viser potentialet.

      Ha en dejlig solskinsdag

      Slet
  11. Tak for turen rundt i Botanisk Have. Haven er et fint åndehul i byen, og jeg kan godt lide at gå en tur igennem, når jeg er i København. Det er et par smukke Trillium, du har fundet.
    God påske!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, og så fik jeg set den lækre Rhododendron.
      byens parker er super åndehuller!

      Ha en dejlig torsdag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...