torsdag den 18. april 2019

Blandede blomster




Imponerende forår!

Det er er egentlig som at gentage sidste år, bare lige en måned tidligere. Alle prognoser lover sommerligt vejr, sol og overhovedet ingen nedbør. Jeg er nok ikke den eneste der er begyndt at vande.

Mange af de nye forårsløg, synes jeg har hængt noget, her ud på eftermiddagen.
Tulipa humilis 'Odalisque' virker tilmed brugt, når den endelig springer ud, Fritillariaen præsenterer sig derimod foreløbigt helt ok!

Dens fætter Fritillaria meleagris har været igang længe
Der er ikke noget at sige til at den er så populær.

Og så har jeg lavet et forsøg!
Jeg har denne Epimedium stående flere steder 'Orangekönigin' er det. 
Mange giver rådet at klippe sidste års løv væk, det gjorde jeg så med halvdelen.

Det var ingen succes for mig, der hvor jeg fjernede det beskyttende løv ser nyvæksten ud til at have fået frostskader. Mens de andre er i god vækst og De nye blomsterstilke, de hæver sig nu flot over løvet.

Ipheion uniflorum 'Jessie', ser jeg for første gang. Den har været mange år om at give sig til kende, siden jeg satte løgene i 2013.
Ja, hos mig kan der gå år mellem blomstringen for denne sydamerikanske slægt. Men pyt: Så bliver man da ekstra begejstret når det sker!

Jeg har også en hvid på vej:
Det er naturligvis ikke Muscari 'Baby Breath' jeg tænker på, men skudet ved siden af: Ipheion uniflorum 'Alberto Castillo' mener jeg det må være.

Stauderne er også kommet super fra start, Mine ITOH skyder igen fra enkelte af sidste år skud
 Så alt i alt ser det jo lovende ud. Og sneglene har stadig ikke vist sig!
Denne Hosta 'Empress Wu' har endelig kunnet etablere sig, og foreløbigt går det jo rigtig godt 

Dog håber jeg på en ganske anden slags sommer end den vi havde sidste år! 

Det har vi ligesom prøvet...

Jeg ønsker alle en glad påske.





20 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Flotte blomster hos deg! Fritillaria meleagris er så vakker. Den har jeg alltid likt, og den skal jeg plante mer av. Muscari 'Baby Breath' er utrolig flott med den intense lyseblå fargen. Jeg har heller ikke sett noen snegler, men her pleier jeg ikke å se de før i juli når det begynner å bli fuktig om natten. I år har jeg plantet mange dahlia inne, og må finne på noe for å holde sneglene borte når jeg planter de ut. De er sneglefavoritt nr. 1 ved siden av hosta :)
    Morsomt eksperiment med epimediumen. Her klipper jeg ikke bladene på staudene før jeg føler meg sikker på at nattefrosten er over.
    Jeg må også snart begynne å vanne. Litt regn om natten hadde vært fint.
    DMI hadde langtidsvarsel så jeg, og det var jo fint vær i en evighet fremover. Tenk om vi får en sånn sommer som i fjor igjen...

    God påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja den Muscari er rigtig flot - tror den er at få i almindelig handel nu!
      Jeg tror snegleplagen er forbi for mange år, hernede - ekstremtørken var godt for noget!
      Der var meget snak om det her med at klippe dem - jeg har måske bare haft uheld med frosten og held med livskraften hos de andre. men det viser at der ikke er nogen facitlister!

      Ja DMI's varsel var jeg ved at skrive om, men de har godt ikke nogen gode forudsigelser at henvise til sidste sommer kiksede de helt og denne vinter forudsagde de ikke den varme februar eller den våde marts.
      Men det er præsis samme vejrsystem nu som det vi havde sidste sommer... Vi får se!

      Ha en glad påske!

      Slet
  2. Hej Karsten!

    Blir så glad av dina bilder, riktigt så långt har vi inte kommit men nästan..det är ju otroligt för det brukar ändå vara en viss skillnad på våren mellan våra länder. Vi har haft över 20 grader i dag men det börjar bli torrt. Det har jag heller inte upplevt i april.

    Epimedium klipper jag helt ner, gjorde det för några veckor sedan. Svårt när de nya blomskotten kommer, lätt att klippa dem med i det mastiga bladverket.

    Och så önskar jag dig en god säsong tillsammans med den fantastiska `Empress Wu´ hon kanske behöver lite extra vatten om det blir torrt och gödsel gör gott för hon växer snabbt.

    Glad Påsk Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Då har du haft varmare än det mesta av Danmark, vattnet kring oss är kallt!
      Kanske det är förra årets ekstrema väder som gör att blomskotten har växt så bra?
      Vädret får avgöra om Empress Wu får gödsel, du vet jag i perioder är borta från trädgården, och då vill jag inte framprovocera en för kraftig tillväxt.

      Ha en glad påsk du med

      Slet
  3. Ja gerne en helt anden slags sommer, men man bliver mere og mere nervøs efterhånden som der ikke er noget om nedbør langt hen i prognoserne.
    Jeg har ingen problemer med at klippe bladene af Epimedium, men her er jo heller ikke så koldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nu må vi se om prognoserne holder, tørkeindekset ser allerede slemt ud...

      Her kom der klart problemer, ihverttilfælde sammenlignet med dem jeg lod stå urørte.

      Ha en glad påske

      Slet
  4. du ønskes også en god påske herfra.... du har igen fået taget nogle fandens gode billeder ;) ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Tak Tak!

      Også en glad påske herfra;)

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Fritillarian är fin, har den i vitt, eller hade, har inte sett den ännu. Får hoppas att den tittar fram. Det är riktigt torrt i rabatterna, både kylan som vi hade och torkan, gör att några växter ser lite risiga ut. Får nog ge lite vatten till de mest drabbade. Vi får hoppas på en mera normal sommar i år.
    Ha en riktigt Glad Påsk!
    /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja den vita är verkligen fin den med!
      Ja kyla, frost och sol är påfrastande för många av våra växter!
      Det det vore extra ovanligt med ännu en extrem sommar!

      Ha en glad Påsk du med!

      Slet
  6. Den "almindelige" skakternede fritillaria er nu så fin i modlys. Vi har nogle gummimåtter liggende i det område, hvor sneglene især holder til, og i en periode for måske en måned siden fandt vi nok omkring 100 bittesmå snegle. Lige nu er der stort set ingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Marie

      Ja ikke?
      Smart med gummimåtter - så er de lette at komme til - sneglene!

      Ha en glad påske

      Slet
  7. God morgen, Karsten. Ipheion er ny for meg, sånne skatter som ikke blomstrer hvert år er spennende. Ellers var blåfargen på muscarien nydelig. Frittilaria meleagris kjøptejeg i potte for et par år siden og satte ut i bedet. Den trives godt og har formert seg, så etter blomstring tenker jeg å dele av noen løk og sette et nytt sted. Ha en god påske videre, også her er det perfekt hagevær. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja, det er lidt spændende om de nu kommer - og glæden bliver ekstra stor!
      Jeg tror mange har de potter at takke for deres meleagris, det er super!

      Ha en glad påske du med!

      Slet
  8. Hej Karsten, ja man kan da blive noget så jublende glad over at se en lille blomst man troede var væk.
    Gad vide hvor min hosta "Empres Wu" er blevet af ? den må jeg da lige have fundet :o)))


    Rigtig dejlig påske til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja ikke?
      Empress Wu skulle være til at få øje på, når den først kommer igang':)

      Ha en glad påske

      Slet
  9. Hei Karsten! Mye å glede seg over i hagen :-)) Ipheion uniflorum 'Jessie'var skikkelig lekker! Ellers klippet jeg også vekk gamle blader fra mine bispeluer, enda de var grønne og fine, men det var mest for å komme til å ta vekk eventuelle sneiler. De har jeg heldigvis heldigvis funnet veldig lite av i år :-)) Glad påske til deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Her er heller ingen snegle - de har haft det svært siden efteråret 17 og tørken sidste år tog de sidste - håber jeg;)

      Ha en glad påske

      Slet
  10. Fin vårblomning hos dig och kungsängsliljorna är hjärteknipande. Nu har jag äntligen en som är lite ljusare... Den ska jag ta och skilja ut och se om jag kan få fler. Jag har både sett och mördat sniglar innan torkan började och ser det även på en del knoppar där de ätit i jordytan :(

    Ha en fortsatt fin Påsk! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Den finns i helt vit - och det är kul - men den mörka - det är faviritten!

      Ha en glad påsk

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...