tirsdag den 9. april 2019

Nye tænder




Jeg synes ikke jeg har været super heldig med tænderne. Det er som om de over årene langsomt forsvinder for mig.

Sidste efterår besluttede jeg mig for at forsøge igen.

Jeg valgte 'Pagoda', en kultivar med er godt ry, og jeg valgte en supertjekket leverandør 'Eurobulb' der også kvitterede med at levere de største løg, jeg nogensinde har set, for denne slægt, Erythronium. 


'Pagoda' mener man er en hybrid mellem Erythronium tuolumnense og Erythronium 'White Beauty', der iøvrigt selv er en kultivar af  E. californicum.

Her følger en serie med denne lækre sag:
Lørdag d 6 april

Og selve blomsten, der åbnede sig i det fantastiske vejr søndag: 
Morsomt med den lille bille der ser ud til at æde pollen

Her i skygge

Jeg har den stående i en massiv bundække pude. Som den så maser sig gennem
Bladene har denne symmetriske ordnede marmorering, der adskiller de amerikanske fra de europæiske arters mere kaotiske marmorering.

Og igår mandag
Erythronium 'Pagoda' er et godt bekendskab, en fin elegant sag. Den siges at kunne sprede sig ved løgdeling og blive ganske overvældende. 
Jeg er tilfreds, bare den kommer glad igen!

Det har forløbig været et fantastisskt haveår, mange planter er 2-4 uger før
Også sager jeg ikke lige ved hvad er, hvad er dette mon?

Det håber jeg at finde ud af, nu hvor vejret bliver mere aprilagtigt. De lover endda nattefrost!



31 kommentarer:

  1. Hej Karsten!

    Hundtandsliljan 'Pagoda' är fantastiskt vacker, både beträffande blommorna och bladen. Jag köpte en lök på en nätauktion för ett tag sen så att se dina fina bilder på den känns hoppfullt.

    Inte lätt att säga vad som är på väg upp på den sista bilden men någon enhjärtbladig växt lär det i alla fall vara.

    Önskar dig fortsatt fin vårvecka!
    Anna-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      Ja det tycker jag!
      Hoppas den kommer hos dig också - löken tenderar att torka ut, de är mycket sårbara.

      Ja, jag vet inte, kanske någon Polygonatum som har spridit sig?

      Ha en trevlig vecka du med

      Slet
    2. Mmm, när du säger det så ser de lite ut som nån sorts rams. Spännande!

      Slet
    3. Ja, det tycker jag - men vi får se!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Der overhalede du lige mig :) mine er ikke i blomst endnu, de står også ret skygget, så det må vel være derfor.
    Det er en af de smukkeste forårsblomster, synes jeg.
    Mit bud på den sidste er allium, men jeg er slet ikke sikker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      ja min står hvor den får sol fra kl 10. senere på året er den i skygge.
      Erythronium er superlækre!

      Allium - vi får se.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten

    Ja, den er veldig fin. Det var den første av hundetennene jeg fikk til her. Jeg fikk en stor tue av ei venninne som delte sin, så det stemmer det at de kan vokse seg store. Flott teppe av sedum som den står i :)
    Jeg har også slitt med å få til disse tennene, men en kan jo ikke gi seg!

    Ha en deilig vårdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Så slap i også for de udtørrede løg, når du fik en hel tue!
      Det er Saxifraga paniculata tæppet - og den vil også kunne trives fint hos dig:)

      'White Beauty' og E. sibiricum har jeg i nogenlunde vækst. Nu ville jeg prøve en anden sikker en.

      En dejlig vårdag til dig med!

      Slet
    2. Hm, jeg synes at den lignet på en sedum jeg har ;)
      Ja, noen av de passer godt sammen med stein og liker tørke. Jeg hadde det der jeg bodde før.

      Slet
    3. Ja den kan ligne - jeg har denneher i värmland også - den trives og vokser fint i mos på sten!

      Slet
  4. Det ligner faktisk den jeg har indtil flere steder og her formerer den sig fint. Jeg har sandjord men ved ikke om det har noget at sige med overvintringen og formeringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita

      Det kunne det sagtens være. Den anden gængse gule hedder 'Kondo'
      Sandjord giver nok rigtig godt dræn om vinteren, det tror jeg de kan lide!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Lyckas inte med hundtandsliljorna, har haft dem i några år, och de kommer upp med blad men sen är det som om de torkar bort. Din är riktigt fin. Kan det vara en slags Allium som tittar fram?
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tror du har haft dåliga lök. Kanske du skulle prova denna typ?
      Ja Allium det tror Lisbeth också, vi får se!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Kul att det lyckades med `Pagoda´ här växer den som ogräs nästan, även ´White Beauty´ fungerar fint här. Det går bra att odla dem i både surjord och vanlig jord. Jag borde dela flera av mina stora ruggar men skjuter upp det varje år - suck! annat som prioriteras mer.

    Nu har vi fått kallt igen, frostnätter hela veckan, värmen kom alldeles för tidigt och i morse låg ett tunt snötäcke över nejden.

    Ha det så gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, jag tänkte at som den växer hos andra, kanske den skulle gå hos mig också?
      Även här är det kalla vindar, lätt nattfrost.
      Flersiffriga grader lovar de först från mitten av nästa vecka...

      Ha en trevlig dag

      Slet
  7. Bortset fra dens canis er er ingen tvivl om, at hybrederne er mere robuste og breder sig mere end arterne. Dog har hendersonii forbløffende nok også vist sig at være en god haveplante her i haven. havepl er de allesammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Smukke er de allesammen. Åndssvage tablet😡

      Slet
    2. Hej Marie

      Kunne godt forestille mig at hybriderne er kromosomfordoblede, men kan ikke finde nogen der har testet.
      Chris Clennett har Hendersonii på forsiden af sin 'The genus Erythronium' en flot sag!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hei Karsten.
    Lykkes ikke helt med hundetennene. Det kommer bare blad og ingen blomst.
    Her har vi vært uten nett i over et døgn. En blir helt hjelpeløs. Nå fungerer ting igjen.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Det lyder ikke godt med at være uden net så længe - og uvarslet forstår jeg...
      Det er vigtigt at sætte hundetænder af god kvalitet - løgene tørrer så let ud!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Hei Karsten!
    Vakker. Den ser ut som den er i svevet. Liker veldig godt den bevegelsen.
    Ha det godt Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Det har du ret i - elegant!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten
    Jeg har en krukke med sådan en lille bunddækkende pude. Gad vide, om en hundetand kan mase sig op igennem den. Og ikke mindst: Gad vide, om den kan overvintre ude i en ubeskyttet potte.
    Lækre fotos.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      når planter skyder så kan de kase sig gennem mere end man tror.
      Tulipaner klarer det jo - og potten er jo tør...
      Tak!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hej Karsten, de er fin din nye tand :)
    Hvad hedder det der bunddække den er kommet op igennem ?
    Rigtig god weekend til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      ja ikke?
      Bunddækket er jo Saxifraga paniculata - en helt ordinær stenbræk:)

      Ha en dejlig weekend du med!

      Slet
  12. Fin blomst, det er en nydelig gulfarge. Ha en fin kveld, og god påske, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja ikke? - Jeg er ret begejstret!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  13. Nåh, det var ikke gebisset, der skulle fornyes😉. Erythronium kender jeg ikke så meget til, men de er da helt bedårende.
    Du har ret i, at det har været et fantastisk haveår, men nu står der regn øverst på min ønskeseddel. Vores sandjord er ved at være tør.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, og disse hybrider er til at komme i nærheden af til en fornuftig pris!
      Regn ville være godt - for jorden og for at få vasket al denne pollen ud af luften.

      Ha en dejlig weekend

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...