lørdag den 13. april 2019

Tulipa stapfii




Der er altid spændede at lære en ny planteart at kende.

Så jeg har lavet et lille forløb men en ny tulipan: Tulipa stapfii
Tidligere har jeg vist dens flotte bølgede bladroset, nu er turen kommet til blomsten. Der bestemt ikke skuffer, den ser nærmest dyrisk ud. De matte ydersider på kronbladene var en god overraskelse, for dem havde jeg ikke set på netbillederne.
Blomsten åbner sig mere i solen, det var sidste weekend.

Idag er blomstens yderside ved at få mere af den røde farve.
Og der er kommet en ny til 
Lidt anderledes udvikling, jeg kan se, jeg har endnu en på vej, men den har stadig blomsten helt nede i rosetten. 

Lidt fakta: 


  • Jeg købte løgene hos Eurobulb som Tulipa stapfii. Ved ved den nyeste DNA baserede klassifikation er den dog degraderet til at være en underart af Tulipa systola, en art ingen rigtig kender, men som åbenbart er registret først og således bliver det egentlige artsnavn. 


Der sker så meget i haven disse dage!

Lad mig lige vise hvad jeg tror er en sport på  min Athena pæon.
Nede mellem de lange røde skud ser jeg denne lille grønne sag, der er endda en lille blomsterknop.

Athena er noget af et kryds. Der indgår 4 forskellige pæonarter: 

P. lactiflora x [(P. macrophylla x gul P. daurica ssp. mlokosewitschii) x rød P. peregrina].

Jeg kunne forestille mig at noget i dette kryds er blevet renset bort.

Resten af pæonen er meget højere og som den plejer: 
Knoppen har besøg af sine venner myrerne, den fodrer dem med lidt sukkerholdig saft og bliver selv beskyttet ved at være mindre appetitlig for rådyr og den slags.

Det er en del gange siden jeg har delt på det glimrende svenske initiativ trädgardsfägring, så det gør jeg lige igen!

Jeg ønsker alle en super weekend/helg.




22 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja den tulipan ser speciel ud, den er også tidligt ude. Jeg kan godt lide tulipaner, der ikke bare har blomst, men også flot løv, det har jeg også nogle stykker af.
    God weekend - det er godt nok koldt, men vi må klæde os godt på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke? det er jo et ekstra plus - den står rigtig dumt der - mellem en masse større tulipaner - men pyt nu ved jeg:)
      Ja løvet er lækkert!

      Det er vinden der giver kulden...

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Det er jo så godt å se dine bilder, for de gir håp om at våren er på vei. Flott tulipan! Athena er så fin når de blomstrer, og så er det da også litt av et kryss som den er et resultat av!

    Nå får vi håpe at varmen kommer til uken, for nå er jeg så utrolig lei av kulde og snø... ;)

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja ikke - våren skal jo nok nå os allesammen - måske i næste uge ja?
      Athena er en favorit!
      Og du har ret - nu har vi haft vinter!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  3. Hei Karsten.
    Nydelig farge på den røde tulipanen. Nå får vi håpe at varmen kommer så alt av narcisser og tulipaner kan starte floret sitt.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja her er det hele igang - i andre skal nok få indhentet os!

      Ha en dejlig helg du med!

      Slet
  4. Vilken spännande liten tulpan med sina vågiga blad och de förhållandevis stora blommorna. Vacker färg också!
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Ja det tycher jag, detta är första året, hoppas denn kommer igen de nästa åren?

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Wow! vilken läcker tulpan. Helt okänd för mig men gillar den stora kontrasten på blombladen. Den ser inte så hög ut heller så den står stadigt i jorden.

    Dina pioner är på gång ser jag, när pionerna blommar då är det lycka för en trädgårdsägare.

    Ha de gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja den är gjord för gergsområden i Iran, så tålig tror jag bestämt den är!

      Ja pionblomningen tror jag kommer tidigt i år - super!

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  6. Kulden har sænket tempoet i haven, så det har været lettere at følge med udviklingen i planternes udspring. Myrer er ind imellem et stort problem for os rundt omkring, men samtidig er de bestemt også vores venner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det er egentlig helt ok - ikke noget med at få det forceret i år!

      Myrer er da irriterende indimellem - men her og som frøspredere er de jo fantastiske!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Vacker tulpan, mina har blommat klart i växthuset, men det kommer fler. Ute växer det riktigt fint, trots att det varit kallt. Men det dröjer ett tag innan de slår ut.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag provar den också i Värmland.
      När värmen kommer, då exploderar det hos dig!

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  8. Hei Karsten.
    Vakker tulipan! Og du har tatt noen supre bilder av den.
    Jeg er egentlig litt glad i en litt kald vår, da kan man rekke å nyte alt som skjer:-)
    Ha en fin søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Tak!
      Ja, og så koldt er det jo heller ikke:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Spændende med en ny planteart.
    Jeg ved godt, at det siges, at myrene ikke skader Pæonerne, men jeg har flere gange oplevet at knopperne visner.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Det er ikke usædvanligt at enkelte blomsterhoveder på pæonerne ligesom visner og falder af.
      er det bare nogen enkelte er det jo ikke så vigtigt - er det mange kan det være gråskimmel?
      Så er årsagerne mange, Du har da godt dræn i jorden og den er ikke på nogen måde tung mener jeg at huske? så må rådet være øget luftcirkulation specielt på de spæde skud. Myrerne har jeg ikke hørt som sygdomsspredere, de er totalt renlige.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hej Karsten
    Interessant med den lille fine tulipan. Den ser ud som om den holder sig lav, hvilket jeg bedste kan lide. Og hvilke fantastiske blade.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke? Løvet var den egentlige årsag til mit køb - den mere 'vilde' blomst var en tillægsgevinst!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Spännande och vacker liten tulpan - jag är extra glad i de små botaniska sorterna :)

    Ha en härlig Påsk i solskenet! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja vilken påsk!
      De ovanliga botaniska är favoriter!

      Ha en glad påsk!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...