lørdag den 26. maj 2018

Tørke



Det er lidt over 3 uger jeg var her sidst, men sikke 3 uger. Fra sneklatter til højsommer, fra uldsweater til t-shirt.

Fra vådt til total tørt.

Forskellen på min have heroppe og en "normal" have, den er især, at her skal den klare sig selv i lange perioder.

Og denne gang bærer den præg af tørken!
Det var 28 grader i går. Her er min Fritillaria camschatcensis i solen, 
og siden om morgenen efter vanding:
Det er især bunddækket der viser den store forskel, imponerende som det hurtigt kommer sig.

Selv min sankthansurt er ved at blive slap.
Også den retter sig ved lidt vanding.
Det er halen på min hval jeg viser idag!

Blomsten i midten er helt ny
En fin pæon, købt som en Paeonia caucasica.

I så fald er dens nutidige navn Paeonia daurica subsp. coriifolia.

Nutidens DNA forskning har vist at rigtig mange af de kaukasiske pæoner i virkeligheden oprindeligt er naturlige hybrider mellem P. lactiflora og P. obovata. Dette gælder for min, og også for den mere kendte mlokosewitschi.
Mit internet er dårligt, nu hvor træerne er sprunget ud, men det blev til 6 billeder i dag.

Jeg deler dette på det gode initiativ "trädgårdsfägring".

Nu må jeg hellere komme ud og vande!




26 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Uha ja, det er tørt, og når selv Sankt Hansurten sukker, så...
    Mærkelig overgang fra vinter til sommer. Det er 'spændende', hvordan det hele udvikler sig i løbet af året. Min timian i krukke er gået ud... Bent mener, den fik det for tørt. Jeg har min tvivl. Måske kombineret med barfrost. Den har stået der i flere år og været glad til.
    God vanding og god weekend.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det må man sige, der er lagt op til et helt forrygende år eller noget af en katastrofe - men jeg ser der kommer skybrud i dk nu:)

      Tak i lige måde

      Slet
    2. Skybrud...... Ikke i Ebeltoft. Her er fuld knald på solen og knasende tørt.

      Slet
    3. Ser at det sker på sjælland nu - spændende hvor udbredt det bliver!

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, tørken er ikke til å komme bort fra nå. Det er rett og slett uhyggelig sånn det er nå. Da er det ille når selv sedum blir slapp! De tåler jo normalt mye tørke.
    Det var sånn det var her også. Rett fra vinter til sommer. Når en tenker på hvor mye snø det kom i vinter så burde de jo ikke være så tørt, men sånn er det bare. Yr melder om meget stor/ekstrem skogbrannfare og det er ikke så ofte de gjør det. Du får vanne, og det må jeg også gjøre...

    Nydelige peoner du viser! Den ene minner om en jeg har men som heg aldri har.

    Ha en deilig dag i varmen

    SvarSlet
  3. Jeg aldri har funnet ut navnet på skulle det stå ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Tror nok min sedum ville have klaret sig, men nu er jeg ,mere sikke2:)
      Inte forår ingen vår- og det lader til at forsætte med dette højsommervejr!
      Her er der forbud mod åben ild, de frygter også skovbrand!

      Det er nok en af de mange kaukasiske du har:)

      Ha en dejlig sommerdag du med!

      Slet
  4. Vi hadde også en hyttehage tidligere og det stilles jo andre krav på plantene i en sånn hage. Men samtidig er det spennende hver gang man skal reise dit å se hva som har skjedd siden sist.
    Nå kjemper vi på med vanning over hele Skandinavia virker det som, det er sannelig en spesiell mai måned dette året.
    Ønsker deg fine dager i hyttehagen!
    Hagehilsen Nora

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Ja, indretningen af haven og hvilke planter - det har været en spændende proces!
      der bliver brugt mange liter vand, jeg er glad for min brønd og lille sø med masser vand:)

      Tak og ha en dejlig sommerdag!

      Slet
  5. Nesten ikke til å tro at hagen for en måned eler to siden og nå er i samme verden!
    Nydelig Paeonia caucasica.

    Ha en flott helg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Nej vel? Fantastiskt!
      Den er ret lækker - og så er det første år!

      Ha en dejlig sommerdag

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Vilken förändring på denna korta tid, har du någonsin upplevt något liknande? Jag trodde att det massiva snötäcket längre norrut skulle motverka den torka som är nu men det verkar inte så. Vi hade inte mycket snö i vinter så här finns inte så stora marginaler.

    När kärleksörten slokar, då är det torrt!

    Önskar dig en trevlig tid i ditt svenska hus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja det går så fort!
      Grunnvattennivån är ok här, och får vi regn i juni så klarar de mesta sig nog!

      Ja, den brukar vara så torktålig!

      Tak och du får ha en trevlig helg!

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  8. Hej Karsten
    Ja sikken en forskel på 3 uger, det er desværre nødvendigt at vande over hele norden.
    Flotte pæoner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det må man sige, håber da i fik lidt nedbør i aften?

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  9. Hej Karsten!
    Det måste vara besvärligt att ha en trädgård så långt borta, och torka. Det är helt otroligt att värmen fortsätter. Gott att dina växter piggnade till efter vattning.Den lilla pionen är riktigt söt.
    Ha en riktigt fin helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Nja - min trädgård här är gjort för att kunna klara sig utan hjälp rätt så lång tid åt gången:)
      Ja, nu växer det så det knakar!

      Ha en trevlig søndag du med

      Slet
  10. Det er utroligt så hurtigt, jorden bliver tør. Knap er sneen smeltet, før planterne skriger på vand. Sankthansurten er da ellers ret tørketålende.
    Hav en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      det må man sige, træerne tager for sig til den første vækst, de lider ingen nød endnu, jeg kan huske et år hvor træerne begyndte at dø i august, det år var der en helt normal maj...

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  11. Hei Karsten.
    Det er uhyggelig tørt nå. Tenk om det hadde vært sol om dagen og regnet på natta. Nesten fra vinter til sommer. Og vi er bare i slutten av mai. Fortsatt god helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      ja regn om natten ville være fantastisk - der er stadig lidt dug og det holder græsplænen grøn:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  12. Hei Karsten.
    Må si at når plantene har greid seg såpass bra i tre uker i denne tørken, så har du greid å lage en hage som tåler ganske så godt å være "alene" i perioder:-)
    Det er meldt litt regn her natt til tirsdag, så vi får se.
    Ha en riktig fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja, det må man sige, men hvis denne unike tørke fortsætter så ved jeg ikke lige...?
      Vi får se ja!

      Ha en dejlig dag i med!

      Slet
  13. I et vist omfang tilpasser en del planter sig nok til tørken, men selvfølgelig er der nogle, som må give op. Sådan må det nok være i år, for det virker ikke som en acceptabel løsning at vande i en uendelighed. Skt Hans urten trænger måske også til at blive delt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Sankthans urten deler skam sig selv indimellem, noget af den går ud om vinteren, bare ikke denne vinter:)
      Ja planterne tilpasser sig - overvejer faktiskt dette når jeg vander - kommer der for meget nyvækst nu? Så planten ikke kan klare sig uden min vanding?

      Vi får se!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...