søndag den 6. maj 2018

Siden sidst - hernede




Lidt er der unægtelig sket hernede, mens jeg har været nordpå.

Der er altid en masse at lave i haven på denne tid, og da især nu, hvor det er sommervarmt og solen bager!

Men der blev også tid til at tage billeder:
Sikken en blomstring på frugttræerne.
Holder vejrudsigterne så er der lagt op til et fantastiskt frugt år! 

Der er dog også kommet ubudne gæster:
Uha ja, jeg fik 3 i lørdags og en enkelt nu idag. 
Og de bliver mast, denne fik vist lige en tur til!

Og min Hosta, der også lider under ubudne gæster, den har klaret sig fint med den kaffe jeg gerne byder de  slimede, og den er faktisk kommet i god vækst: 
Det er den enorme Empress Wu, og den er tidligere aldrig blevet mere end en 10cm hos mig, jeg har haft den siden 2013, den er fra mit spøjse indkøb i Belgien.- Jeg tror den klarer sig i år!

Min Epimedium x warleyense 'Orangekonigin' har heller aldrig være så markant tidligere.
Nærmest rød i den finurlige blomst.

Og der er humler!
Ikke mange, og de er kræsne. Denne vendte hele tiden tilbage til solbærbuskens blomster.

De næste dage lover fortsat sol og varme, både her og der.
2018 bliver fantastiskt!

Jeg ønsker alle en dejlig ny uge.




34 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, det har nok skjedd mye hos deg i Danmark også :)
    I fjor var det en dårlig fruktkblomstring pga. en kald vår, men det blir nok bra i år.

    Jeg har ennå ikke funnet hverken snegler eller liljebiller. Men her er det jo veldig tidlig ennå.

    Godt at Empress Wu har klart seg! Mine hosta har ikke begynt å vise seg enda. Men bjørk og lerk ble grønn her på en dag. Plutselig ble det sommer her :)

    Ha en deilig ny uke


    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det må man sige! Og det fortsætter de næste dage...
      Jeg fandt heller ingen liljebiller i Värmland, men mon ikke de dukker op senere?
      Jeg er imponeret over denne Empress livskraft!
      Det er også tidligt for Hosta her
      Dejlig med varmt, sol og sommer - vinteren var lang!

      Ha en dejlig ny uge du med

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja nu går det løs, der sker en masse. Mange farer lurer for vores planter, håber din hosta klarer sig ved hjælp af kaffen :) Flot Epimedium

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg er optimist - sneglene her er stadig små, og Empress Wu bliver stor!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hej Karsten
    Dine frugttræer er vist lidt længere fremme end her. Mit pæretræ har blomster, men æblerne er kun knopper. Store knopper. Men med den skønne varme, kommer jeg nok hurtigt med.
    Flot som din hosta har klaret sig. Hvad byder du uventede gæster? Kaffe!
    Min mand sagde netop i dag, at han syntes vores Orange Queen /Orangekönigin var endnu mere orange, end den plejer at være. Han har åbenbart ret :-) Jeg kan ikke greje, hvorfor.
    Forhåbentlig kan du også komme ud og nyde den kommende uges sol ;-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja både uventede og ubudne:)
      Her er der masser af æbletræer der blomstrer - men du er jo også tæt på havet der endnu er køligt.
      Det er det røde der er mere udviklet i år, måske er det den lange vinter?
      Ja bestemt - aftenerne bliver jo stadig lysere:)

      Ha en dejlig uge

      Slet
  4. Maj viser sig fra sin allerbedste side, og det vrimler med alskens småkryb. Jeg krydser fingre for, at kejserinden omsider udfolder sig i al sin magt og vælde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg er optimist - det er så tidligt på året så hun har chancen nu!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. God morgon Karsten!

    Ja, nu behöver man inte vara borta många dagar utan att det skett massor av förändringar i trädgården. Empress Wu är en ståtlig madam, hoppas den växer på och snart får sin rätta storlek.

    Liljebaggarna ja, har hittat några men glömmer oftast att leta efter dem förrän det är för sent. Madonnaliljorna växer flera cm varje dag och de är aptitliga för baggarna.

    Ha det gott, vädret är skönt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tänker hon har chansen i år, det är så tidigt!
      Mitt jaktinstinkt tar över, jag vill inte ha deras larver här! Ja liljorna växer så det knakar:)

      Ha det gott du med

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Det går med en otrolig fart nu, från små musöron till en vacker grönska, på några dagar. Har också hittat några liljebaggar, undrar vad de är bra för. Mina hostor syns inte ännu, men de kommer så småningom. Orangekonigin är mycket vacker, och din bild på humlan riktigt fin.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Liljebaggar är inte bra för något här- de har inga fiender här - i södra Europa ingår de på helt annat vis...
      Humle var svår fotad, den rör på sig konstant.

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  7. Hoppas insekterna kommer också så att det blir bra pollinering i år. Har också bjudit mina växter på kaffe. Liljorna också. Får se om det avleder liljebaggarna. Än så länge har det fungerat för liljorna är minst 15 cm nu och inga baggar ännu.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Trodde inte kaffe avleder liljebaggar, men berätta om hur det verkar framöver! Kul om det funkar!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
    2. Ska nog spraya med vitlöksvatten också. Det brukar fungera men hade inte det klart, och sprang förbi med kaffepulvret så jag tog det så länge.
      //helene

      Slet
    3. Ja, men kul att se om det -kaffet- fungerar. Ska prova själva:)

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Den kopparröda sockblomman blev jag glad över att få se. Är förtjust i den varmröda färgen och satte direkt upp den på min lista. :) De röda liljebaggarna däremot gör ju ingen glad. Jagar såna här också.

    Har också en känsla av att 2018 blir ett riktigt bra år.

    Önskar fin vecka i det vackra vädret!
    Anna-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      Det är i år den har denne helt speciella färgen, vanligt vis är där mindre rött, och den ser mera aoang ut.
      2018 blir fantastiskt!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  9. Humlerne er vist stadig mestendels dronninger som knokler rundt for at komme i form efter vinterdvalen. i hvert fald er de fleste jeg ser store imponerende madammer.
    Orangekonigen lever da virkelig op til sit navn. Hvor er den fin!
    De storbladede Hosta skulle da have en chance mod sneglene. Jeg har hørt de slimede foretrække de små arter, som formentlig er nemmere at tygge. Pøj-pøj!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det tror jeg du har ret i, men de er begyndt at slæbe pollen hjem, så der er unger:)
      Ja de små, eller de stores spæde skud - jeg håber nu hun får den nødvendige storhed:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hei Karsten.
    Det er ikke noe som er så fint som når frukttrærne står i blomst. Må nok vente litt til her. Jeg har også tatt kaffe rundt flere av hostaene. Nå begynner liljene å spire. Har tatt flere liljebiller allrede. Flott uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Frugttræerne har en fantastisk blomstring i år, er der polinering så tror jeg på et super frugtår!
      Super lad os høre dine kaffe erfaringer!

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet
  11. Tenkte det hadde skjedd mye hos deg mens du har vært i Sverige. Her er det faktisk mange humler som koser seg og har nok å spise. Liljebille sesongen har også startet her, sniler ser vi lite til foreløpig.
    Orangekonigin, var bare vakker.
    Nyt maidagenene/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin

      Dejlig i har masser af humler, jeg havde også flere i Värmland.
      Liljebillerne er en pestilens!
      Orangekonigin er supoer, og nem når den er etableret:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  12. Hei Karsten!
    Jeg kan godt være misunnelig på klimaet ditt, men jeg har ingen liljebiller og svært lite snegler. Så noen fordeler er det dog, selv om de ikke er mange.
    Herlig fruktblomstring.
    Ha eiflott uke,
    Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena

      Ja der er mange fordeleog du har jo masser midnatssol:)
      Jeg tror på et super frugt år!

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet
  13. Härliga bilder! 'Orangekonigin' var ju en riktig sötnös. Ska hålla utkik efter den. Finns det humleår... i så fall tror jag det är ett sådant i år.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      'Orangekonigin' skulle inte vara svår att hitta:)
      Vi får hoppas på många humlor i år!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  14. Ja, der er gang i det hele 😀
    Jeg er ikke så glad for varme, så jeg kunne sagtens klare mig med lidt mindre end vi har nu, men det er nu dejligt med tørvejr.
    Min Empress Wu har også taget skade i år, men det er en af vores hunde, der har fået smag for de sprøde skud 😕
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Jeg sidder også helst i skyggen midt på dagen - skal jeg arbejde bliver det helst tidligt eller sent.
      En hund efter Hosta:) Mon ikke damen klarer sig, det håber vi!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  15. hi hi, ja du er ikke i tvivl om hvad man byder uventede gæster.... jeg synes ikke rigtig det hjælper her hos os..... måske er min kaffe for tynd - nå, faktisk har vi ikke set andet end et par af de slimede endnu, men jeg tvivler ikke på at de er her... de møjdyr

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Ja måske - men husk det er det ubrugte pulver der virker:)

      Hos mig er de meget små endnu, ingen store har klaret sig gennem efterår og vinter:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  16. ja... indtil nu er vejret perfekt :) :) jeg håber bare at juni, juli og august bliver lige så godt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Uha ja, bare vi ikke bliver for forvente:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...