mandag den 28. maj 2018

Gætteleg




Sidste efterår satte jeg vel en 30 forskellige sjældne planter heroppe!

Nu er tiden kommet til at se hvad der har klaret sig.

Det ser godt ud, 1 meter sne er supergodt om vinteren og maj har kun budt på få frostnætter.

Så nu begynder gættelegen, jeg luger jo alt uønsket bort så det gælder om at vide hvad der er hvad.
Er dette mon Galium megalospermum? - Tja, jeg har ikke kunnet finde billeder på nettet, men mon ikke? Og når søgemaskinerne er opdateret, finder de mit billede nu...
Er der noget af dette der er Talinum calycinum mon? I bedste fald er det nok den lidt mørke i forgrunden.

Og dette. Er der overhovedet noget her:
Er det en spændende variant af Anemonella thalictroides?

Eller står den her:
Nej det er jo Thalictrum kiusianum

Her er Anemonella thalictroides:
Havde jeg ikke gode optegnelser så ville det have været svært!
A. thalictroides - og Thalictrum minder totalt om hinanden - hvad den enes navn jo også siger.

Så ja, det første var nok blot et par døvnælder og en stump hvid anemone der forsøger sig...

Sådan tager jeg plantene en efter en, og områderne et efter et .

Spændende ikke?

Men du vil ha en blomst - ok ok.

Så er det jo heldigt at jeg har årets første udsprungne rose heroppe.
En dejlig sund enkel vild sag, taget som frø fra en hvid rose i botanisk have - så mon ikke den har fået farven fra sin far?

29 i forgårs, 28 igår, de regner med 30 i løbet af ugen. Jeg får dejlig motion ved at slæbe vand op fra min dam. 

Sikken sommer!


24 kommentarer:

  1. Morsomt nedslag i dag. Jeg kan forstå, at du hygger dig med noter og lup :-) OG vandspand. Du må glæde dig over, at du har en dam med gratis vand. Hvis det er en trøst.
    Vi har lige fået 12 dråber vand. Det var så 'meget', at dråberne næsten nåede sammen på fliserne, inden det stoppede. Regn kan man ikke kalde det.
    Hyg dig videre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Her er der intet kommet - endnu - jeg synes luften virker ustabil.
      Dam med vand ja, den stopper jeg snart med at tage fra - så bliver det brønden, og den er også gratis:)

      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. Hej Karsten

    Du har vanskelige gjetteleker :)
    Det er spennende med dine 30 sjeldne planter, og i sist vinter var jo snill i forhold til den forrige. Anemonella er enkle å kjenne igjen i forhold til anemoner. De ser alle like ut i bladene enten de er hvite, gule eller blå ;)
    Flott rose!

    Ja, varmen holder seg, og i går vannet jeg hele dagen. Jeg slet ikke like mye som deg, men det tar veldig lang tid. I dag skal jeg ikke vanne, men grave. 30 grader her i går, og det er alt for varmt for meg.

    Ha en deilig dag i varmen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Matit

      Ja, dette var ikke let, måske det bliver lettere næste år når de blomstrer?

      Det er helt ekstremt - jeg vil holde siesta idag fra 12 tiden til kl 16 tænker jeg, det er for varmt udenfor!

      Du må også have en dejlig varm dag;)

      Slet
  3. Hej Karsten
    Den gættekonkurrence kan jeg ikke være med i, men din første rose er da fin.
    Som Lisbeth fik vi heller ikke meget regn, men det ser ud til, at Kbh. har været heldig, så der er nok gang i den hjemlige have.
    Du må nyde varmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej uha - hvis jeg ikke havde noget at gå efter var det ret svært - der skal blomster på først!
      Ja, det er spændende hvormeget der er kommet!

      Tak i lige måde

      Slet
  4. Må jeg være nysgerrig og spørge, om der en en særlig grund til, at de 30 planter skal leve i Sverige? Jeg kan godt lide den enkle rosenblomst uden dikkedarer. NB mon ikke du mente thalictrum kiusianum?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Joda, de fleste er skovplanter og mange står jo i stubberiet, hvor jeg har vandrende skygge hele dagen
      Ja, det har du ret i - en slåfejl! Tak, jeg retter lige:)

      Ha en dejlig sommerdag

      Slet
  5. Det er jo det rene detektivarbejde du er ude i, men det lyder som om du nyder det.
    Og sikke temperaturer du kan prale med! Her ligger vi under de 20 de sidste par dage (østvendte kyster) og til morgen fik vi dælme 5 mm regn. Bedre end ingenting.

    God motion!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det er morsomt!
      Idag er det køligt kun 26....
      Tillykke med regnen - alletiders!

      Tak og ha en dejlig uge

      Slet
  6. Dom där små gröna bladen är minsann inte lätt att sätta namn på, om och när de blommar så vet du. Har du lika varmt som vi? Jag kan inte vistas ute på eftermiddagen och på kvällen kommer det massor med mygg så det blir inte mycket gjort i trädgården. Har du egen brunn som levererar vatten så det räcker?

    Ha det så gott Karsten?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Idag var ok med bara 26 som max än så länge.
      Ja på kvällarne kommer myggen, men inte så det inte går, och med denna torkan tror jag inte på något myggår!
      Har bra brunn ja - men också en liten vattenhåla, med mygglarvar - de är bra att vattna med!

      Ha en trevlig sommarvecka du med!

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Spennende med de ulike slagene. Kjenner jeg deg rett finner du nok ut av det. Misunner dere med brønn. Det har jeg ikke her. Det har regnet og tordnet i hele dag. Regnet var kjærkommet. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tillykke med regnen - det var dejligt for dig!
      Ja, det tar tid men jeg synes det går godt!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Det är inte lätt att veta vad som är vad, tycker mig känna igen vitsippsblad. Det brinner i Värmlandsskogarna, hoppas du inte är i närheten. Min gamla buskros har börjat blomma nu, den är några veckor tidigare än vanligt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det är banvallen mellan Molkom och Asphyttan - jag förstår inte att godstogen får lov att köra med dåliga bromsar... Det är långt borta, 10mil söderut.
      Ja allt är tidigare i år:)

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  9. Så spennende! Jeg pleier å si at jeg gjerne tar hjelp i hagen, men luke det vil jeg gjøre selv. Helt enkelt for at den som har plantet best vet hva som er plantet (selv om det er vanskelig nok innimellom allikevel)
    Det ser ikke lovende ut på nedbørsfronten så vi får nok fortsette våre treningsrunder med vannkannen en stund framover også. Tror mange av oss hageeiere kommer til å være ekstra sterke i rygg og armer etter denne sommeren:-)
    Ha det godt i varmen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Uha ja, i disse nyanlagte bed er det bedst selv at stå for det hele.
      Har netop været ude og tage første tur med vandkanderne, jeg går en runde igen om ½ time. Sund og god motion!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Kan nok ikke hjelpe deg med navn, men godt at du har så gode opptegnelser:-)
    Hos oss er det som hos Nora, jeg tar alltid den første lukingen, jeg vet omtrent hvor ting er plantet og hva som kommer sent.. Lars ser ikke alltid forskjell på ugress og planter.
    Nyt treningen og dagene i nord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei eirin og Lars

      Her står jeg for det hele:)
      Jeg err ved at få lange arme, men imorgen begynder jeg med vand fra brønden, det giver gode armmuskler at hive vand op!

      Tak

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Altid spændende at se hvad , der dukker op og om alt har klaret vinteren.
    Vi har varme og absolut ingen regn, så vi er begyndt at vande.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      ja, jeg er superglad for den stabile vinter heroppe og årets hurtige forår, det er ikke meget jeg endnu ikke har fundet.
      Her var det 29 idag og tørken begynder at kunne ses ude omkring - haven strutter derimod:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Hei Karsten

    Så spennende med disse plantene dine! Og navnene kommer nok etterhvert, det blir lettere når de blomstrer.
    Her startet dagen med +11, og det kommer ikke til å bli så varmt i dag, og det er litt godt.

    Ha en fin dag:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, navnene er ret godt på plads allerede - og ja når de blomstrer vi sikre:)
      Her er det 26 nu kl 11 - de truer med at vi får over 30 idag.....

      Vi får se!

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...