tirsdag den 1. maj 2018

Crocus, såning og roser




Nu er regnen nået frem, som sne, der dog smelter ret hurtigt, der er ingen varme denne mørke morgen +1,2 grader, det er vådt og klamt derude. Og internettet er væsentlig dårligere. Godt jeg fik uploaded billeder igår, før det hele blev vådt.

Og idag er der tid til at blogge!
Her er lidt billeder fra de foregående dage:

En stribet Crocus er myldret frem
"King of stripes" tror jeg den hedder, ja. Den købte jeg sidste efterår heroppe, og hos den bedste lokale løgleverandør: LIDL. 
Den er væsentlig bedre stribet på posens billede, men mon ikke til gengæld den er ret holdbar? Det ligner en Crocus vernus selektion.

 Egentlig er jeg mere glad for næste solist:
 "Rainbow gold"
Fin, spinkel og meget lille, se lige elglorten ved siden af. 
Disse små Crucus går gerne til i de tørre sommermåneder, de er små og tørrer let ind, så jeg har sat denne i stubberiet, som ligger mindre udsat.

Her i gårsdagens sol:
Der bliver hele tiden udviklet nye hybrider, nogen bliver registreret og af disse bliver nogen navnesorter, denne er af den legendariske Dirk Schnabel og er et kryds mellem balkansorterne C. veluchensis x C. cvijicii. 
Den tror jeg vi kommer til at se mere til!

Tamberg er en anden legendarisk hybridizer. Jeg var så heldig at Marit havde fået frø fra ham, og at der var blivet nogen tilovers. Tak til Marit for at tænke på mig!
Det er Hemerocallis kryds og hvert frø er unikt. der er 4 forskellige kryds der hver nu har sin række her i bedet - det der tidligere var "smiley", men så blev til mit "?".
I dette bed står mine roser også!

Og roserne, ja... Jeg har måttet klippe vildt tilbage i år! Se lige her:
Dette er endda en Carruth sag, jeg lod en enkelt pind sidde tilbage så jeg kunne fotografere den.
Barklaget har ligesom løsnet sig og den er helt udtørret. Jeg er spændt på årets tilvækst!

Nu styrter det ned, regn. og det er lidt varmere 2,1.

Jeg tror det bliver en indedag!


26 kommentarer:

  1. Hejsan Karsten!

    Trevligt med en uppdatering från din svenska trädgård. Jag tycker om dessa krokus med vackra ränder, de finns ju i en mängd olika namnsorter men alla är lika vackra. Här borde det fungera bra med massor av krokus som välkomnar dig vid ditt första besök på våren. Jag skall plantera mera krokus i höst!

    Trist med dina rosor men de lever ju och kommer igen skulle jag tro.

    Här är också småkyligt och det faller ett lätt regn och numera är jag alltid glad för det regn som behagar falla över trädgården.

    Ha det så gott i värmen inomhus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsan Gunilla

      Ja Crocus är verkligen en välkommen vårblomma. Det glömmer vi ofta på hösten:)
      Jag tänker att rosorna kommer igen, ja!

      Detta är det första riktiga regnet sen snösmältningen här, tror många växter har detta som en parameter för att börja växa?

      Tak detsamma!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Jeg nyder dine nørdede nedslag om frø og planter fra hele verden. Hvor er den sød den lille "Rainbow gold". Den har næsten ingen stilk. Er det mon sorten, eller er det et udslag af vejret, for jeg synes andre har registreret det samme med 'normale' krokus. Det vil vise sig. Jeg håber den overlever hos dig.
    Synd du har kulde og slud. Her er det kun koldt og regn :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja "Rainbow Gold" er fin og lækker. Den er lukket helt nu i regnen.
      Tror den bliver en smule højere, men jeg satte nok løget ret dybt en 7-8cm tror jeg.

      Her er det støvregn nu - og i pæne mængder, 4 grader sidst jeg så efter.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten

    Samme været her, for det er snø og sludd i luften og det legger seg på åsene rundt her. Snø er jeg blitt allergisk mot... ;)

    Lidl er jo en kjent leverandør av løker, så der har du gjort et godt kjøp ;)
    'King of Stripes' er temmelig lik en jeg har kjøpt fra Eurobulb som heter 'Striped Beauty'. Flott er den og disse stripete synes jeg er morsomme.
    'Rainbow Gold' var veldig fin. Den fargen har jeg ikke sett før.

    Ja, roser i klima som hos deg og meg sliter for å si det mildt. Jeg klippet også roser ned i går fordi de var knekket av snøen. Det var ikke mye grønt på din stilk, men nok til at den klarer seg.

    Det blir spennende å se om dine frø vil spire! De får jo ikke mye stell når du reiser igjen, men de har det jo bra nede i bakken. Lykke til!

    Ha en deilig dag innendørs!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det er præsis det samme vejr.
      Jegsynes nu den stribede du viste var noget flottere end min. men ja de er morsomme og kommer jo ofte igen året efter:)
      LIDL er virkelig super her. og så er det friske løg, for de har en stor omsætning. Morsomt at jeg kunne have fået virkelig mange poser der for det samme jeg gav for et enkelt "Rainbow Gold" løg:)

      Et par frø var allerede spiret på vejen hertil, så jeg er optimist!

      Tak og i lige måde:)

      Slet
  4. Hej Karsten
    Ja vejret er ikke noget at prale af (forstå det hvem der kan :) så her bliver det også indedag.
    Den stribede krokus kommer flittigt igen hos mig og bliver til en større og større klump. Mon ikke også den klarer det hos dig i Sverige.
    Du må have en dejlig helt særlig dag i dag, måske med Barolo i glasset :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nu er der opholdsvejr her, så jeg må snart ud og få lidt frisk luft!
      Ja, det stribede vernustyper er taknemmelige!

      Tak for det og ha en dejlig dag selv!

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Regn och dis idag, igår frös jag på hästtävlingar, men slapp bli blöt. Hoppas du får se lite av den Värmländska solen innan du åker hem igen. Rainbow Gold har en vacker färg. Får nog läsa på hur jag skall klippa mina rosor, har inte gjort något åt dem ännu.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Nu har det slutat regna, men solen tror jag inte på idag!
      Rosor är där skrivit mycket om. men ta bort allt dåligt och inga grenar på kors:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  6. du har godt styr på plantenavnene :) :) - jeg er imponeret ;)
    vi er skam også plaget af regnvejr her i det sønderjyske i disse dage ;(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      De forskellige jeg får løg og planter fra har styr på det - så jeg hægter mig ligesom på:)
      Det er det første det har regnet siden sneen forsvandt, der er ligesom grøde i luften!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Her er det bitende kaldt, og det regner. Det regner ikke, det bøtter ned. Kanskje skal jeg slutte å klage på været. Kanskje det blir bedre da. "Rainbow Gold" er et nytt bekjentskap. Har klippet mange av rosene her også helt ned. Det er grønne skudd så de kommer nok. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Her er der også kommet et nyt regn ind - varmere end nattens! regner med at den sidste sne forsvinder nu:)
      Ja hellere for meget af end for lidt!
      Du må have en dejlig aften

      Slet
  8. "Rainbow Gold" var ny for meg, stadig noe en får lyst på :-) Rosene er ikke klippet ned enda her, men de har ikke likt barfrost og tele. Så når bedene er ferdig renset, blir det beskjæring, tror ikke så hardt som hos deg i Sverige.
    Her har vi samme været, og det passet fint med å flytte en del ut i drivhuset. Fikk kost meg litt der mellom bygene:-)
    Ha en riktig fin kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin

      Tror ikke der er mange der kender denne Crocus - jeg har kun set den til salg 2 steder.
      Her tror jeg det er snetryk der har bøjet grene som har fået smårevner som har udtørret dem.
      Her var der et par timers tørvejr -- der fik jeg lavet det jeg skulle:)

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  9. Her regnet det imorges, noe jeg bare blir glad for! Det er jo så tørt her hos oss i østre Sverige så hver regndråpe mottas med takk:-) Jeg klipte rosene i helgen og igår fikk de kugjødsel og masse vann så nå håper jeg de tar seg fint. Noen fikk jeg klippe helt ned som din rose, andre hadde det gått bedre med.
    /Nora

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Ja regner gør godt - vasker pollen ud af luften, smelter den sidste sne og grundvandet får et tilskud!

      Mine roser heroppe står meget udsat, sidste år klarede de sig noget bedre.
      Jeg giver mine elggødning:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  12. Hei Karsten!
    'Rainbow Gold' har en fantastisk farge. Jeg har aldri sett den før.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Det var også første gang for mig jeg havde kun fået den beskrevet. Og regnbuefarven holder!

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  13. Vi har også fået regn. Men her er jorden sandet, og den tørrer meget hurtigt ud. Det er nærmest reglen, at vi hvert år må have havevanderen i brug i maj, så jeg er glad for regnen.
    Den lille krokus er bare så fin.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Med sandjord så må der vandes ja. Du har det modsatte problem/fordel fremfor de mange med lerjord, men det gode dræn er klart noget mange kunne behøve om vinteren!

      Jeg er vild med den lille og viser den igen idag!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  14. Vi fhar fået en del regn de sidste dage, men nu er der tørvejr og det loves der et godt stykke frem. Fine krokus du viser, de få krokus jeg har er visnet væk for i år. Jeg har kun de almindelige og så en stribet, der ligner din.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Ja de lover godt sommerligt vejr de næste mange dage, og i det meste af norden!
      De små spændende typer kommer nok m ere i handelen fremover.

      Ha en dejlig weekend

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...