torsdag den 10. maj 2018

Mojmir




Du husker nok, da jeg fornylig fik varer hjem, og der manglede 2x2 planter?


Jeg har nu modtaget det manglende!

2 Iris sari og 2 Iris sprengeri

Ikke vildt store, de vil ikke blomstre i år. Men tilgengæld håber jeg de vil kunne etablere sig!

Her ligger de 2 Iris sprengeri. Der er 6! og af Iris sari har Mojmir sendt mig 4! 2 hver af 2 forskellige farve varianter. Ialt bliver det 10 planter!
Det er flot - og det er oplagt at føje Mojmir Pavelka op i min "links" samling. 

Men han har ikke nogen fin hjemmeside. 

Jeg fik kontakt med ham gennem en autoritativ ressourceside for den spændende planteslægt Gentiana -gentians.be- .
Han er i kontakt med sine kunder ved at emaile sine lister ud: En stor stor frøliste, fra egne rejser, rejser der mere har karakter af ekspeditioner. 
Men Mojmir har også en mindre liste, med sine egne frøformerede planter - det er herfra mit er kommet.
Firmaet hedder euroseeds: euroseedsnj@gmail.com . Og han har givet mig lov til at oplyse alt dette. Er du interesseret kontakter du ham bare!

Nå lad os få en blomst: 
Ipheion uniflorum 'Alberto Castillo’ havde det svært i 2017, så jeg blev ekstra glad for gensynet!

Jeg har også lige et spørgsmål:

Hvad er dette?  
Den er selvsået, men har et spændende bladværk på disse kimblade! Intet i nærheden ligner...?
Måske jeg må vente til de egentlige blade udvikles?

Det har været et par super flotte dage i haven! Måske nok lidt vel varme... Ja, egentlig ser jeg frem til et mere normalt forårsvejr.

Ha nogen dejlige fridage!



28 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja mere normalt forårsvejr og lidt regn ville ikke være dårligt, de lover det, men lad os nu se.
    Spændende med dine iris, måske er der blomster næste år.
    Din plante ligner for mig en solsikke, et fuglefrø måske?
    Dejlige fridage til dig med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, vi trænger til en god omgang heldagsregn - vi må se!
      Hvis de bare er i god vækst næste år er jeg jubelglad:)
      Ja hvorfor ikke - jeg fodrer nu ikke fugle - andet end at jo selve haven der er fyldt med naturlig fuglemad.

      Tak - og i lige måde

      Slet
  2. Lycka till med alla irisar. Älskar när det dyker upp fröplantor. Ofta är det ju inte så spännande när de väl visar vad de är men ibland blir man glatt överraskad.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Tack!
      Ja det är kul med fröplantor - detta ser ut som hjärtblad - tror jag får vänta på det "riktiga" lövet!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  3. Navnet sprengeri kender jeg kun fra den sentblomstrende tulipan med det navn, så jeg skulle lige google, hvem Sprenger er, og han viser sig at være en næsten døv, tysk botaniker, som levede omkring århundredeskiftet i Napoli. Vesuvs udbrud i 1906 begravede hans plantesamling under vulkanske aske. Interessant!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Spændende - jeg har også Sprengers tulipan og tænker på at sætte en Iris sprengeri i samme stenbed.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten
    Flot service fra din nørde-ven (nu da der manglede noget i første sending).
    Et fuglefrø er et godt bud. De tydelige tegninger minder om vedbend. Buskvedbend. Og cyclamen. Spændende, for du lader den nok stå og giver os svaret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det synes jeg jo- dette er planter der ikke ses ofte! Og slet ikke til disse priser:)
      Ja, måske eller et frø fra en fugleklat?

      Ja disse planter lader vi stå!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Trevligt med ett paket, med nya plantor. Grävde upp och delade mina Iris förra året, så det blir nog ingen blomning i år. Är glad att de överlevde min behandling. Mitt förslag är cyklamen.
    Ha en härlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Kul - detta ville då vara min första cyclamen:)
      Iris är tåliga växter - sniglar är deras stora problem...

      Ha en trevlig helg du med

      Slet
  6. Hej Karsten

    Det er jo riktig spennende med dine iris! Det blir jo helt sikkert flott når de en gang vil blomstre. Din frølante tør jeg ikke å gjette på. Det er jo alltid spennende når frølanter dukker opp og en ikke kan igjenkjenne de!

    Her lovet yr først mye regn, men det blir bare mindre og mindre for hver gang de oppdaterer. Det er allerede veldig tørt her, så regn hadde vi behøvet vi også. Vi får se hva som kommer!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, hvis de kommer i blomst -jeg vil gøre en stor indsats for det!
      Tror jeg må vente på det egentlige blade før detr går at bestemme. med mindre man genkender dette?

      Koldfronten ser ud til at miste meget af sin energi på sin vej østpå - her lover de kun 1mm nu - men mulighed for lokale skybrud - det er lidt spændende:)

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  7. Du er virkelig flink til å finne spennende planter. Spennende å se dem i blomst neste år:-)
    Ha noen fine dager i hagen: Vi får håpe på litt regn/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Tak - ja det synes jeg er morsomt - de alkmindelige planter kan jeg jo se hos naboen - som også passer dem så flot:)
      Ja gerne en stille heldagsregn:)

      Ha en dejlig havedag du med

      Slet
  8. Hei Karsten.
    Flott at du fikk de plantene du savnet. Her regner det mye. Det var tørt, så dette trenger vi. "Alberto Castillo" er nydelig. Du vet, hvite planter går rett hjem hos meg. Fine dager til deg også.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, det var godt at få de sidste!
      Dejligt at i får regn - her ved de ikke hvormeget vi får, men regnen når os om 1 times tid:)
      Hvide blomster er lækre!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Alltid spennende med nye planter, blir kjekt å se når de begynner å blomstre etter hvert. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Det er super at finde nye leverandører og spændende planter:)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  10. Så spennende, takk for at du deler informasjonen! Det er hos slike planteentusiaster man kan finne gullkorn i form av uvanlige og spennende planter.
    Ha en fin langhelg i hagen!
    /Nora

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Denne åbenhed er vigtig for mig, og du har helt ret, ved at gå direkte til kilden finder vi de sjældne guldkorn og rariteter:)

      Ha en fin langhelg du med!

      Slet
  11. Jeg er imponeret over alle de forskellige planteskoler mv., som du kender. Held og lykke med alle iriserne, de skal nok få sig etableret, når de er i dine hænder.
    Du må også have nogle dejlige dage!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Tror dette er en stor privat have;)
      Håber de klarer sig det er svært at finde vejledninger på hvordan feks jorden skal være, men jeg prøver...

      Ha nogen dejlige dage du med!

      Slet
  12. Hei Karsten!
    Det må være morsomt å få spennende planter i posten.
    Her har det også vært ganske varmt. Sommer faktisk. Det er så deilig å kunne plassere planter ute uten å tenke på nattefrost, bare passe dem for sola.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja sommeren har også været her, men i næste uge lover de koldere temperaturer og regn! Vi får se:)

      Ha en dejlig helg!

      Slet
  13. Hej Karsten!

    Spännande med nya Iris som du helt säkert är ensam om. Fint att du delar med dig information, gissar att detta är en person som ägnat större delen av sitt liv till just Iris. Sådant fascinerar mig alltid.

    Tyvärr vet jag inte vad din spontana frösådd kan vara, vänta och se.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Dessa Iris ska vara rätt så svårodlade, specielt utan växthus. Jag provar!
      Iris verkar faktiskt inte vara Mojmirs huvudintresse - Hans frölista innehåller ex nära 50 olika Gentiana.

      Får se hur de "riktiga" blad ser ut!

      Ha en trevlig helg du med!

      Slet
  14. Det var da en flot kompensation nu det skulle være.
    Spændende, hvad din lille frøplante bliver til.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Ja det må man sige - jeg er rigtig godt tilfreds!
      Ja den er ved at udvikle de rigtige blade - så må vi se!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...